ברקע נתוני משרד הבריאות, לפיהם שיעורי התחלואה בקורונה בקרב ילדים גבוהים יתר מאשר בקרב מבוגרים – במרכז שניידר לרפואת ילדים בפתח תקווה, נפתחה לאחרונה מחלקה ראשונה מסוגה המיועדת לילדים שהחלימו. זאת שבועיים בלבד לאחר שבמרכז הרפואי שיבא בתל השומר נפתחה מחלקה לילדים חולי קורונה.
המחלקה, בדומה ליחידות אחרות המיועדות למחלימים מקורונה שנפתחו בבתי החולים ובבתי החולים, תעקוב ותנטר את מצבם של הילדים המחלימים שעשויים לסבול מתופעות לוואי שונות. זאת בשל הדיווחים המצטברים בנוגע למגוון רחב של תסמינים מהם סובלים מטופלים שהחלימו מקורונה, נוצר הצורך לתת מענה רב-מקצועי שיבצע מעקב וטיפול גם בילדים המחלימים מהנגיף.
2 צפייה בגלריה
מחלקה חדשה קורונה שניידר
מחלקה חדשה קורונה שניידר
המחלקה החדשה בשניידר
(צילום: דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים)
המחלקה תפעל במתכונת של אשפוז יום והילדים צפויים לעבור בה בירור ובדיקה על ידי רופא מומחה למחלות זיהומיות, לצד רופאים מומחים מתחומים אחרים. בין הבדיקות שיבוצעו: תפקוד ריאתי ולבבי, הערכה פסיכו-סוציאלית והערכה תזונתית. המרפאה מיועדת למבוטחי כל הקופות עם הפנייה של טופס, ולא רק למבוטחי קופת החולים כללית.
2 צפייה בגלריה
ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג
ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג
ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג
(צילום: דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים)

"מה שראינו עד היום בקרב ילדים שהחלימו מקורונה זה בעיקר הפרעות אכילה, אנורקסיה וגם השמנה", מספרת ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג, מנהלת מחלקת אשפוז יום ומומחית למחלות זיהומיות בשניידר. "לגבי תסמינים לבביים ונשימתיים, עד כה לא פנו אלינו בעניין הזה אבל כאשר שוחחנו עם עמיתים שלנו בבילינסון היו הורים שבפירוש ביקשו להקים מרפאה לילדיהם המחלימים.
"צריך לזכור שמדובר במחלה חדשה, וככל שנצבור יותר ניסיון נדע יותר. אין עבודות על ילדים שהחלימו במעקב ארוך טווח. לכן, מחלימים שמעוניינים למשל לחזור לספורט תחרותי, אנחנו נצטרך לבדוק אקטיבית האם המערכות שלהם הללו עובדות כמו שצריך. בקרב מבוגרים, עד 30 אחוזים מהמחלימים סבלו מתופעות לבביות, דלקתיות ונוירולוגית. לכן, בהחלט יש מקום למרפאה הוליסטית שתטפל בילדים גם מבחינה גופנית וגם נפשית. זה יהיה מצוין אם לא נמצא בקרבם תסמינים, אך אני מאמינה שכן יימצאו כאלו שנצטרך לתת עליהם את הדעת".
בתוך כך, במשרד הבריאות פרסמו בימים האחרונים נתונים שמהם עולה כי ילדים משתייכים לקבוצת הגילאים בעלת השכיחות הגבוהה ביותר של הדבקה בקורונה. על פי נתוני המשרד, מאז הדיגומים הראשונים ועד 24.9 – 8% מהילדים שנבדקו לקורונה נמצאו חיוביים לעומת 6% בקרב מבוגרים.
עוד עולה מנתוני המשרד כי בין 51 ל-70 אחוזים מהילדים היו חסרי תסמינים. נתונים דומים בדבר שיעורי התחלואה בקרב ילדים הציג היום פרופ' רוני גמזו, פרוייקטור הקורונה, בישיבת קבינט הקורונה. מנגד, יש לציין כי על פי מספר מחקרים שנעשו בישראל ובעולם – ילדים נוטים פחות להדביק.