קרוב לארבעה חודשים מאז תחילת מבצע החיסונים, ולאחר שיותר מ-4 מיליון ישראלים כבר התחסנו במנה שנייה נגד הקורונה, מתמודדת כעת מערכת הבריאות עם חידה שעוד אין לה תשובה ברורה: לכמה זמן יעיל החיסון. השאלה הזו מייצרת אי-ודאות גם לגבי המועד בו תנתן מנה שלישית - וחוקרים ברחבי העולם ובישאל בוחנים האם יש לערוך את סבב החיסונים הבא כבר בקיץ הקרוב.
קראו עוד:
“ייתכן שיהיו זנים של מוטציות שהחיסון לא יהיה יעיל נגדם, ואז נצטרך לתת בקרוב מנה נפרדת שהיא שונה בהרכב שלה. זה תסריט שעוד לא קרה, אבל זה בהחלט יכול לקרות”, מסביר ד”ר טל ברוש, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, מרכז הצוות לטיפול במגפות במשרד הבריאות וחבר בוועדה המתעדפת את החיסונים.
1 צפייה בגלריה
ירושלים
ירושלים
האם אנחנו בדרך לחיסון שלישי כבר הקיץ?
(צילום: EPA)
מומחים אחרים צופים שהחיסון מפני הנגיף יינתן בסופו של דבר במתכונת זהה לחיסוני השפעת – המבוצעים באופן רוטיני, אחת לשנה. "חשוב לדעת איזה וריאנטים ישתלטו על התחלואה, ויכול להיות שבעוד כמה חודשים ישתלט וריאנט אחר שיהיה עמיד לחיסון שקיבלנו", מסביר ד"ר זאב פלדמן, מנהל היחידה לנוירוכירורגיית ילדים בשיבא ויו"ר ארגון רופאי המדינה.
"יכול להיות שנצטרך לקבל מנת חיסון שלישית של חיסון מעודכן למוטציות החדשות. אני מעריך שהחיסון שקיבלנו יהיה תקף ליותר מחצי שנה וחושב שהוא טוב ל־10-8 חודשים, אבל רק ימים יגידו - אנחנו עוד לומדים את המחלה הזו. הסבירות הגבוהה ביותר היא שנגיע למצב דומה לזה של חיסוני השפעת, שצריך לעבור חיסון כל שנה, ואני מקווה שזה יהיה אכן כל שנה כי זה יהיה הרבה יותר נוח. נוכח העובדה שיש יותר וריאנטים והם יותר אגרסיביים ייתכן שבכל שנה נצטרך לעדכן את החיסון ולקבל מנה נוספת".
“בינתיים עוד אין תוכנית קונקרטית לתת חיסון שלישי”, מוסיף ד”ר ברוש, “כל הקונספט של מתן תו ירוק לחצי שנה לא היה מבוסס על כך שמישהו חושב שהחיסון הזה יעיל לחצי שנה בלבד. זה לא שאחרי חצי שנה יעילות החיסון תתפוגג, אך עושים מעקב כל הזמן אחר המועילות. בתיאוריה, בחלוף חצי שנה למבצע החיסונים אם רואים שהיעילות מתחילה לרדת אז זה אומר שיש דעיכה ביעילות ואז אפשר לתת חיסון נוסף. עם זאת, זה לא סביר שזה יהיה המצב”.
מומחים אחרים מצביעים בעיקר על חוסר מידע בשלב זה באשר ליכולת לחזות מתי והאם נקבל מנת חיסון נוספת. "חיסון שלישי נשמע הגיוני, אבל אי אפשר לדעת בשלב זה. אנחנו לא יודעים לכמה זמן החיסון שקיבלנו תקף, ובדיוק את זה אנחנו בודקים”, אומרת פרופ’ גליה רהב, ראש היחידה למחלות זיהומיות בשיבא. “עכשיו אני לא יודעת מהי רמת הבטיחות של חיסון שלישי, השאלה היא אם יש סיכונים יותר משמעותיים אחרי החיסון השלישי. מה עושה החיסון השלישי? אני לא יודעת. האם זה גורם ליותר תופעות לוואי או לא? האם זה בטיחותי? אנחנו לא יודעים את התשובות לשאלות האלו".