המרכז לבקרת מחלות האמריקני מפרסם נתונים, מהם עולה כי שיעור גבוה מהחולים המאומתים מדווחים כי ביקרו במסעדות 14 ימים לפני פרוץ המחלה. מחצית מהנבדקים ערכו קניות וביקרו חברים טרם האבחנה.
המחקר של ה-CDC, אסף נתונים מ-314 איש, בהם 154 חולי קורונה מאומתים, ו-160 איש ששימשו כקבוצת בקרה. 71% מהמאומתים השיבו כי עטו מסכה בציבור, לעומת 74% מאלה שלא חלו. עוד התברר כי המאומתים היו בסיכוי כפול לאכול במסעדה שבועיים לפני שאובחנו כחולי קורונה. עם זאת, לא ברור האם ישבו במסעדה סגורה או בחלל פתוח.
מחצית מהמשתתפים דיווחו על שופינג וביקור של אנשים בביתם שבועיים לפני שעברו בדיקה. מספר דומה של אנשים בשתי הקבוצות דיווחו על ביקורים בחדרי כושר, מספרות ובתי תפילה. עם זאת, מספר גבוה של חולי קורונה דיווחו כי היו במגע קרוב עם חולה מאומת אחר: 42%, לעומת 14% מאלה שלא חלו.

2 צפייה בגלריה
מסעדת אייבי בתל אביב
מסעדת אייבי בתל אביב
הקשר בין קורונה לביקור במסעדה
(צילום: אייבי)
לדברי החוקרים, הממצאים מצביעים על כך שקיים סיכוי גבוה להידבק בנגיף במקומות בהם אנשים מסירים את המסכה כדי לאכול ולשתות. בנוסף הם מציינים, כי ממצאים קודמים הצביעו על כך שייתכן שההדבקה עוברת גם בתנועת האוויר בחלל סגור, ולא רק ישירות מאדם לאדם.

2 צפייה בגלריה
מבלים במסעדות ובפאבים
מבלים במסעדות ובפאבים
להפחית את הסיכון בהדבקה במסעדות
(צילום: מוטי קמחי )
"בשעה שסגרים נפתחים, יש לעשות מאמצים כדי להפחית את סיכון ההדבקה במקומות שמציעים אוכל ושתייה", אמרו ב-CDC, "מקומות כאלה צריכים למצוא דרכים כדי להגן הן על הלקוחות, הן על העובדים והן על הקהילה עצמה שבמקום".
בישראל לא פורסמו נתונים מדויקים על הדבקה במסעדות, אולם בחודש יולי דיווח משרד הבריאות לוועדת הקורונה כי 10 בני אדם נדבקו במסעדות בתוך שישה ימים. באותה תקופת זמן נדבקו 35 בני אדם במסיבות או במועדונים ועוד 11 נדבקו בבר. עוד 33 בני אדם נדבקו במקום בילוי לא ידוע בתקופה זו.