בשיתוף ד"ר איגור גרש ואינפומד
נזק לגיד הארוך של השריר הדו ראשי בכתף עלול להתרחש במבוגרים וצעירים בעקבות מגוון סיבות, בהן תנועות חוזרות אשר מעמיסות על הכתף, משיכת היד,
נפילה או טראומה אחרת לאזור היד, אחד מהסימנים של פגיעה בשרוול מסובב הכתף או בלברום העליון (באזור בו הגיד צמוד לעצם השכמה). פציעה זו תגרום לכאבים בקדמת הכתף, להגבלה בתנועת היד (הרמת היד וכן משיכה אחורית שלה) ועוד.
צפו ברופא מסביר


איך ניתן לאבחן?
האבחון כולל לרוב בדיקה פיזיקלית על-ידי הרופא הכוללת טסטים מסוימים (בדיקות הכוללות הזזה של היד בזוויות מסוימות) אשר יסייעו מאוד באבחון.
מהן דרכי הטיפול בדלקת או בקרע בגיד הארוך של שריר הבייספס ?
במקרים של דלקת בשלב הראשוני יומלץ על טיפול מקומי שמרני שיכלול קירור של האזור הפגוע, הגבלת תנועת היד וכן גם שימוש בתרופות לשיכוך כאב. אם טיפול זה לא הועיל בהקלה על הסמינים ובשיפור טווח תנועת היד, יתבצעו טיפולי פיזיותרפיה הדרגתיים. לעיתים, יוחלט לשלב גם הזרקות סטרואידים מקומיות כדי לנסות ולקצר את זמן ההחלמה.
במקרים שבהם אובחן קרע בגיד הארוך ברוב המקרים יידרש ניתוח. במטופלים מבוגרים יותר יתבצע ניתוח טנוטומיה שבמהלכו מנותק הגיד ממקום אחיזתו, במטופלים צעירים יתבצע איחוי של הגיד לאזור חדש. ניתוח זה יותר להתבצע במספר שיטות, לרבות שיטה ארתרוסקופית וכן גם ניתוח פתוח המתבצע דרך חתך קטן בקדמת הזרוע וכולל חיבור של הגיד לעצם הזרוע באמצעות כפתורים עם חוטים או עוגנים.
מהו מהלך ההחלמה לאחר הניתוח?
לאחר הניתוח היד תקובע לחודש ימים כדי להגן על התיקון ותתבצע הפעלה פאסיבית של הכתף והמרפק. בהמשך יומלץ לבצע פיזיותרפיה באופן הדרגתי. הפעולה הכירורגית מסייעת בהחזרת המטופל/ת לפעילות מלאה, כולל ספורט, ללא כל פגם קוסמטי.
בשיתוף ד"ר איגור גרש ואינפומד