"את השפעת ההגבלות נראה רק בעוד שבוע, זה תלוי בהתנהגות האוכלוסייה": כך אומר הבוקר פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל". לדבריו, ולאור העלייה בנדבקים ובתחושה הציבורית כי הסגר לא יעיל, "לא מדובר בסגר שראינו בפסח או בכיפור, ואולי לא תהיה הירידה שאנו מקווים לה, אבל לפחות נראה בקרוב בלימה בעלייה המהירה. אני לא יודע להגיד שהתחלואה לא תרד עם ההגבלות הללו ואני לא יודע להתנבא בכמה היא תרד".
"המגבלות העיקריות הן הבקשה מאנשים להימנע מלבלות זמן בבתים של אחרים", אומר פרופ' בליצר באולפן ynet. "צריך להמתין ולראות לאן זה ילך. לצערי, הנגזרת של ההדבקות היא עלייה בתחלואה קשה. האם זה מדאיג? בוודאי, אבל צריך לזכור שאנחנו עוד לא יודעים מה ההשפעה בפועל של הצעדים שננקטו עד כה.
"הדבר החשוב ביותר שיקבע את התוצאות הוא התנהגות האוכלוסייה. ולפי ההתרשמות שלי, סך הכל האוכלוסייה מקפידה על מרחק ועל מסכות, בייחוד בחללים סגורים. אם אנחנו מחברים לזה את ההשפעה הצפויה של מבצע החיסונים, אני רוצה להישאר אופטימי ולומר שנוכל לשלוט בתחלואה".
2 צפייה בגלריה
אנשים בשוק נתניה בזמן הסגר השלישי
אנשים בשוק נתניה בזמן הסגר השלישי
הסגר השלישי: "האוכלוסייה מקפידה על מרחק ומסכות"
(צילום: רענן בן צור)
פרופ' בליצר מסביר כי מבצע החיסונים המתבצע בישראל בימים אלה הוא חסר תקדים. "הדבר החשוב ביותר הוא הצורך המיידי שלנו לכוון את מלאי החיסונים המוגבל לאוכלוסיות בסיכון הגבוה ביותר, ובראש ובראשונה לבני ה-60 פלוס. קופות החולים עושות מבצע חסר תקדים בהיסטוריה של ישראל, ובמבט עולמי אנחנו מצליחים לחסן בהיקפים יוצאי דופן.
"מה שחשוב זה לא הקצב, אלא הדיוק. אנחנו צריכים לחסן עם מינימום אובדן של מנות ובהכוונה מאוד מדויקת, ועל זה צריך לשמור. השאלה אם כדאי לחסן מאוד מהר או קצת פחות מהר ובאופן מדויק ולהמשיך לכוון דווקא לאוכלוסיית הסיכון, או לחסן יותר מהר בכל המקומות ולהתחיל להתפשר ולחסן אנשים צעירים ולמלא את המכסות, עמדתי מאוד ברורה – צריך לחסן את אוכלוסיות הסיכון".
2 צפייה בגלריה
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
מבצע חיסונים של מורים מראשון לציון בבית החולים אסף הרופא
"מה שחשוב זה לא הקצב, אלא הדיוק - צריכים לחסן עם מינימום אובדן של מנות"
(צילום: יובל חן)
"אם מבצע החיסונים ימשיך בקצב של 150 אלף מתחסנים ביום", טוען פרופ' בליצר, "אין ספק שנכלה חלק משמעותי מכמות החיסונים בישראל בסוף השבוע הבא, ואז נצטרך למקד יותר מאמצים במתן המנה השנייה לאוכלוסייה שכבר התחסנה".
את המנה השנייה, הוא מסביר, יש לקבל בתוך שלושה שבועות, וזאת למרות דיווחים שונים שאומרים שניתן לדחות את קבלת המנה השנייה. "הדיווחים על היכולת לדחות את מנות החיסון השניות אינם ממצאים מדעיים. אין מחקרים שבדקו ושאלו האם דחייה של מועד החיסון השני תשיג בדיוק את אותו האפקט לטווח הארוך ובדיוק את אותה הגנה. להערכתי, גם לא יהיה ממצא מדעי בזמן הקרוב שיגיד לנו מה ההשפעה של הארכה של הטווח בין החיסון הראשון לשני, ואני לא חושב שישראל צריכה לקחת את הסיכון הזה, אלא לתת חיסון להגנה ארוכת טווח לכל מי שמתחסן עם שתי מנות החיסון בזמן הנכון".
בתוך כך, לפי נתוני משרד הבריאות שמתפרסמים הבוקר (יום ה'), ביממה החולפת אובחנו 5,253 נדבקים חדשים בכ-95 אלף בדיקות. שיעור החיוביים עומד על 5.5%. מתחילת השבוע אובחנו 20,040 נדבקים בנגיף. בישראל 42,202 חולים פעילים.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,093 חולי קורונה, 639 מהם במצב קשה. 165 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 3,314. תשעה מהם הלכו לעולמם ביממה החולפת.
אתמול חוסנו 150,622 ישראלים ולפי שר הבריאות יולי אדלשטיין עד כה חוסנו כמעט 800 אלף מאזרחי המדינה. לפי הנתונים, 33% מבני ה-60 ומעלה (476,148 אזרחים) כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון נגד הנגיף. בנוסף, בגילים 40 עד 59 התחסנו 145,954 אזרחים ובגילים 30 עד 39 התחסנו 41,237 אזרחים.