זינוק במספר הילדים החולים לעומת הגל הראשון: בבתי החולים מדווחים כי הירידה בתחלואה מורגשת אך איטית יותר מאשר לאחר הסגרים בגלים הקודמים, והחולים כיום צעירים יותר. בגל הראשון אובחנו 58 ילדים חולים עד גיל ארבע ובגל התחלואה השלישי (מנובמבר ועד אתמול) מספרם קפץ ל-514. במחלקת קורונה לילדים בהדסה עין כרם מאושפזים שישה ילדים, ובהם נועם אביכזר בן ה-13.
2 צפייה בגלריה
נועם אביכזר
נועם אביכזר
נועם אביכזר בן ה-13. "קשה לי לנשום"
אביו של נועם חלה בקורונה לפני כשלושה שבועות, והמשפחה הכוללת ארבעה ילדים נכנסה לבידוד. "ביום התשיעי כבר רצינו לקצר את הבידוד והלכנו להיבדק במחשבה שנצא שליליים. למחרת קיבלנו את תוצאות הבדיקות וכולנו יצאנו חיוביים", מספרת שירי אביכזר, אמו של נועם. התוצאות הפתיעו את שירי, מאחר שאף אחד מהילדים בבית לא פיתח תסמינים. אך לאחר חמישה ימים נועם החל לסבול מקוצר נשימה, וביום ראשון הוא פונה לבית החולים הדסה עין כרם.
לנועם מחלות רקע, הוא עבר תיקון בלב ומשתמש במכשיר סיפאפ המסייע לשינה בלילה, אך הוא ילד פעיל הלומד בתיכון החדש בשכונת הר חומה. "אני אוהב לשבת עם חברים, להיות בפלאפון ולתופף בדרבוקה", סיפר על עצמו. בימים האחרונים הוא מאושפז במחלקת טיפול נמרץ קורונה, כשהוא מחובר לחמצן. כעת פונה נועם לילדים בני גילו וקורא להם להיזהר מהקורונה: "זה לא צחוק, צריך להתייחס ברצינות ולשים מסכות. זה מאוד קשה לעבור את זה, במיוחד למי שיש מחלות רקע. אני רק ילד וקשה לי לנשום. שימו מסכות ושמרו על עצמכם. לא חשבתי שזה יהיה ככה".
שירי האם מותשת משלושה שבועות בידוד ומהמחלה שגם היא נדבקה בה, אבל מודה מאד לצוות הרפואי בהדסה "הלוואי שלא היינו מגיעים לבית חולים, אבל מזל שהגענו למקום כמו הדסה, מקום עוטף חם ואנושי, עובדים מסביב לשעון ונותנים את הנשמה".
ילדים חולים יותר:
מנתוני משרד הבריאות עולה כי בגל התחלואה הראשון שלושה בלבד היו במצב קשה או קריטי לעומת 14 בגל הנוכחי. בקבוצת הגילים 5 עד 14 נרשמה עלייה מחולה אחד בלבד לשבעה ובקבוצת הגילים 15 עד 18 – עלייה מחולה אחד ל-24 חולים במצב קשה.
עלייה בתחלואת ילדים. צפו:
יו"ר ארגון הרופאים ד"ר זאב פלדמן: לא מרגישים הקלה, רואים יותר ילדים מאושפזים
(צילום: משי בן עמי)
משפחתו של עמית בן ה-14 שמאושפז במחלקת הקורונה בבית החולים מאיר שבכפר־סבא – חזרה אתמול לנשום לרווחה לאחר שמצבו הרפואי התייצב. הוא אושפז במצב סוער ביותר בטיפול נמרץ כאשר נשקפה סכנה לחייו, ואתמול כאמור חלה הטבה משמעותית במצבו שמוגדר כעת בינוני־קשה. ד"ר דגנית אדם, מנהלת טיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי מאיר, סיפרה: "אנו עדים לכך שעל אף שכולם היו בטוחים שהילדים אינם בסיכון מקורונה, ישנו מספר הולך וגובר של ילדים המאושפזים עקב קורונה ומהסיבוכים שלאחריה. חלקם מגיעים אלינו במצב רפואי מורכב ביותר. חשוב להיות מודעים לכך ולשים לב לתסמינים אחרי הקורונה – חום, פריחה, אודם בעיניים ותסמינים נוספים, לעיתים גם כחודש לאחר המחלה".
אורי, אביו של עמית, סיפר אתמול על השיפור במצב בנו: "עמית חלה לפני כחודש בקורונה. הכל החל עם משהו כמו קלקול קיבה ומהר מאוד עברנו ממיון ילדים לטיפול נמרץ והמצב היה בכי רע. הרופאים בבית החולים, בראשותה של ד"ר אדם, ייצבו את אורי, תמכו בו וסייעו לו. הבנו שזה הסתבך, הוא סבל מסוג של פוסט־קורונה. מצבו משתפר אבל אומר – זוהי מחלה מתעתעת, ממליץ לכולם להתחסן".
במרכז הרפואי מאיר מאושפזים גם חולה פוסט־קורונה, ילד בן שמונה, בטיפול נמרץ ילדים וילד בן עשר חולה קורונה ביחידת קורונה ילדים, שניהם במצב בינוני. הילד יאיר מלייב מאור־יהודה בן שש וחצי בלבד, ומאושפז במצב קל בבית החולים לילדים ספרא בשיבא תל השומר לאחר שנמצא חיובי לקורונה. ברכה אמו סיפרה כי "ביום חמישי יאיר התלונן על כאבי בטן מאוד חזקים. הגענו לתל השומר ואחרי שרופאה בדקה אותו הופנינו למיון – שם אבחנו כי הוא סובל מדלקת בתוספתן". כחלק מהכנה שגרתית לניתוח שהיה אמור לעבור יאיר, התבצעה גם בדיקת קורונה שיצאה חיובית. "מאז הוא מאושפז במחלקת קורונה", הוסיפה האם, "הוחלט שלא לנתח אותו בשלב הזה בגלל שהוא מאומת. הוא מקבל טיפול אנטיביוטי במקום ונמצא במעקב. בינתיים אנחנו רואים שיפור".
2 צפייה בגלריה
יאיר מלייב ואמו
יאיר מלייב ואמו
יאיר מלייב ואמו
במשך עשרה מים שכבה א', נערה בת 16 מאזור השרון, במחלקת הקורונה שבבית החולים הלל יפה שבחדרה. שלשום, לאחר שמצבה השתפר היא שוחררה לביתה להמשך בידוד כשהיא עדיין חלשה ומתקשה לתפקד. "היה לי קשה לנשום, כשנשמתי התעייפתי. סבלתי מחום גבוה, שיעול, אפילו התקשתי לצעוד. קיבלתי הפניה לבית החולים ושם אמרו לי שיש לי קורונה", סיפרה, "שכבתי עם מסכת חמצן. זה היה פשוט סיוט, עזרו לי שם מאוד – נתנו לי חמצן ותרגילי נשימות ולקח לי זמן לחזור לעצמי. אני בסך הכל ילדה בת 16, לא סובלת משום מחלת רקע ומצאתי את עצמי ממש כמו זומבי, חלשה, עייפה ובלי יכולת לנשום. הנה עכשיו סוף־סוף שוחררתי הביתה ואני מקווה שבקרוב אסיים בידוד ושאשוב להיות כמו שהייתי".
אמא של א', שנשארה צמודה אל בתה החולה כל העת, תיארה אתמול את הימים הקשים שעברה המשפחה כולה: "זה התחיל לפני כשלושה שבועות עם חום גבוה ושיעול חזק, יום־יומיים, ואז הלכנו לבדיקות אצל רופא המשפחה. האמת שהייתי בטוחה שזו דלקת ריאות והתעקשתי על צילום חזה לבתי כי השיעול שלה היה ממש מוזר, חזק מאוד, והיא גם התלוננה על כאבי גוף ובעיקר קושי לנשום לצד כאבי חזה עזים". הנערה נשלחה לצילומים במרכז הרפואי הלל יפה שבחדרה ושם הרופאים החליטו לעשות לה גם בדיקת קורונה. "הייתי בטוחה שאנחנו עושות צילום חזה, נקבל אנטיביוטיקה וזהו – ואז התחיל הסיוט הגדול באמת, זו לא דלקת ריאות – היא חלתה בנגיף הקורונה. זה היה נורא, הבת שלי סבלה כל כך, היא הייתה חלשה בגוף, היה לה ממש קושי לנשום ולדבר. זה היה סיוט לראות את בתי מחוברת לחמצן בלי יכולת לנשום בכוחות עצמה", הוסיפה האם. במשך עשרה ימים שכבה הנערה במחלקת הקורונה כשהיא מחוברת לחמצן ומצבה מוגדר קשה. "היא מיררה בבכי כשהתברר לה שהיא חיובית אבל הצוות הרפואי הבין למצוקה שלה, סייע לה באנושיות ושיפר את מצבה הרפואי אט־אט עד שהיא שוחררה הביתה. היא עדיין חלשה מאוד, ייקח לה עוד זמן להתחזק ולשוב לאיתנה", אמרה האם.