בשיתוף עם פרופ' ארנון כהן ואינפומד
אקנה היא מחלת עור נפוצה בה מתפתחת דלקת של בלוטות החלב וזקיקי השערות. המחלה מתאפיינת בפצעים שיכולים להופיע בדרגות חומרה שונות – החל מפצעונים אדומים בעלי קצה לבן וכלה בנגעים מוגלתיים אדומים, כואבים וגדולים. פצעי האקנה נוטים להופיע באזור הפנים, הגב ועליון והכתפיים.
צפו ברופא מסביר


מי עלול לסבול מאקנה?
פצעי האקנה שכיחים מאוד בקרב מתבגרים ובני נוער. הגורם המרכזי להתפתחות הפצעים בקרב אוכלוסייה זו היא תגובה לקויה להורמון הטסטוסטרון.
מחלת האקנה נפוצה גם במבוגרים בני 20-35 ולמעשה כרבע מהמקרים יופיעו במבוגרים כאקנה של הגיל המבוגר או מצב מתמשך מגילאי העשרה.
האם אקנה עשוי לחלוף ללא טיפול?
למרות שקיימת סברה כי הפצעים עשויים לחלוף מעצמם ללא טיפול מדובר בהנחה שגויה. ללא טיפול באזור בו התפתחו הפצעים עלולות להופיע צלקות בהן מורכב יותר לטפל. על כן, מומלץ לטפל בשלב בו המחלה פעילה וכך למנוע הופעה של צלקות עמוקות.
בנוסף, גם פצעי האקנה עצמם עלולים להוות פגם אסתטי משמעותי. בקרב בני נוער הפצעים עלולים להשפיע באופן ניכר על תחושת דימוי הגוף והבטחון העצמי. טיפול מתאים לא רק ימנע את הצלקות הפיזיות, אלא גם את אלה הנפשיות והוא עשוי לחסוך למטופלים בושה רבה.
האם יש טיפול אחד שנמצא יעיל יותר לאקנה?
כיום, קיים מגוון רחב של טיפולים באקנה. אופן הטיפול תלוי בחומרת המחלה ובאזורים שבהם הופיעו הפצעים, במצב בריאותו הכללי של המטופל ובהעדפותיו. בעוד שבחלק מהמטופלים יועילו מטיפול מקומי במשחות, עבור אחרים הטיפול בכדורים יהיה אפקטיבי יותר.
למרות שנוצר דימוי שלילי לגבי הטיפול בכדורים והוא נתפס בקרב רבים כטיפול מסוכן שעלול לגרום לתופעות לוואי משמעותיות, הפרופיל הבטיחותי של התרופות השונות גבוה מאוד. לכן, מומלץ לטפל באקנה בהקדם כדי שלא לשלם מחיר יקר לאחר מכן. אבחון והתאמה מדויקת של הטיפול על ידי רופא עור יובילו לפתרון הבעיה ביעילות, לשיפור מצב העור ולמניעת השלכות פיזיות ואסתטיות ארוכות טווח.
בשיתוף עם פרופ' ארנון כהן ואינפומד