המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"

להתמודד עם הבדידות ולשמור על איכות החיים. בשעה שאנשי המקצוע מתריעים מפני סגר שלישי וכולנו מקווים לחזור לשגרה ולוודאות מבוגרים רבים נמצאים כבר חודשים רבים בריחוק ובידוד חברתי במאמץ לשמור על חייהם.
הבידוד החברתי שמהווה ההמלצה הראשונה במאבק בנגיף הקורונה גורם אצל רבים לפגיעה בריאותית קשה "שני גורמים מובילים לפגיעה בבריאותם של הקשישים בישראל ובעולם", מסבירה ד"ר אפרת יציב "הראשון הוא הסכנה מנפילות, והסיבוכים הנילווים והשני הבדידות. הבדידות מובילה לחרדה, לדיכאון ואף לאובדנות, בעיקר בקרב בני הגיל השלישי".
הנתונים שיש בידי הקהילה הרפואית מגבים את החשש הגובר "מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בישראל, נמצא כי 32% מאוכלוסיית המבוגרים בני 65-74 דיווחו שהם חשים בדידות מדי פעם ואף לעתים קרובות" אומרת ד"ר יציב "בקרב גילאי ה-75 ומעלה, חלה עליה בשיעור תחושת הבדידות לכדי 42%, ואילו באוכלוסיית הקשישים הרווקים, לרבות גרושים ואלמנים, נמצא כי 55% חווים עצמם כבודדים".
"מעבר לתחושת הבדידות המעיבה על מבוגרים רבים בתקופת הסגר בישראל, המציאות הנוכחית מציבה אתגרים נוספים במיוחד עבור אלה שאין להם בן משפחה קרוב או מטפל צמוד הדואג להם. לפי הנתונים של משרד הבריאות התגלו מקרים רבים של קשישים שנפלו ונותרו שעות ארוכות ללא מענה, זהו מצב שאנו חייבים למנוע". היא מחדדת "הקידמה הטכנולוגית מאפשרת לנו פתרונות בריאות דיגיטלית ל"מגיפה" העולמית".
עוד במדור 60 פלוס:
4 צפייה בגלריה
אישה מבודדת ועצובה
אישה מבודדת ועצובה
הקורונה מעצימה את הבדידות
(צילום: Shutterstock)

נורת אזהרה: חרדה ודיכאון בעקבות הקורנה

הזיקנה בישראל ובעולם מאופיינת כאמור בתופעת הבדידות אשר סממניה הם פיזיים ונפשיים כאחד, "תופעת הבדידות באה לידי ביטוי באספקטים קוגניטיביים, חברתיים וערכיים" מסבירה ד"ר יציב "חרדה ודיכאון אף הם תולדות שלה".
"הפרעת החרדה הכללית (GAD) הנה הפרעת החרדה הנפוצה ביותר בקרב מבוגרים, על אף כי שידוע שהפרעות חרדה באוכלוסיה זו מתקשרות לעיתים קרובות לאירועים טראומטיים כמו נפילה, פציעה או מחלה כרונית. אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש והגרונטולוגיה בארץ, מתריעים על כך כי המענה לדיכאון בקרב קשישים בתקופה הנוכחית הינו מגפה ומצריך טיפול מוסדר ממשלתי".
4 צפייה בגלריה
לכתבה! קשישה בדידות שעון
לכתבה! קשישה בדידות שעון
להתמודד עם הבדידות בעזרת הטכנולוגיה
(צילום: אייל מרילוס)

פתרונות טכנולוגיים במענה למגפת הבדידות

הטכנולוגיה של ימינו אינה תחליף למגע האנושי אולם היא מצליחה להוות פתרון חדשני ויעיל למצוקה הנולדת מתוך הבדידות הקשה. "אחד הפיתוחים העולמיים הינו פיתוח כחול-לבן של חברת Owlytics הנותן מענה מרחוק לבידוד בבית". אומרת ד"ר יציב המשמשת כמנהלת הרפואית של חברת אוליטיקס, ועומדת בראש מחקר קליני משותף בין Owlytics לבית החולים איכילוב בתל אביב.
"השעון החכם Watcher מסוגל לזהות באופן אוטומטי נפילות ולהתריע על כל אירוע נפילה או מצוקה ישירות למוקד תמיכה ושירות רפואי הפעיל 24/7. מעבר ליכולת של המערכת להתריע עצמאית ולשלוח מיקום GPS בכל זמן ומכל מקום, גם המטופל עצמו יכול ללחוץ על לחצן המצוקה במצבי חירום, ומיד לקבל תקשורת ישירה מן המוקד, שיחה דרך רמקול ומיקרופון מובנים בשעון".
שירותים נוספים ייעוץ רפואי, רופא עד הבית, אמבולנס, שירותי אוזן קשבת לקשישים, כמענה מיידי לבדידות.
4 צפייה בגלריה
לכתבה! קשישים בידוד שעון ניטור
לכתבה! קשישים בידוד שעון ניטור
השעון החכם Watcher
(צילום: אייל מרילוס)
לדברי המפתחים השעון Watcher לומד את המדדים הפיזיולוגיים של המטופל, מאפשר הזנת מידע רפואי וטיפול תרופתי, ומציג בנוחות פרמטרים גם בתחום השינה, הצעדים ואורחות החיים, ובכך מהווה רפואה מונעת מחזק את תחושת הביטחון של המטופל ובני משפחתו, בד בבד עם היכולת להשגיח מרחוק על בני הגיל השלישי השוהים לבדם.
4 צפייה בגלריה
לכתבה! קשיש בדידות
לכתבה! קשיש בדידות
Sparko - להתחבר לעולם דרך הטלוויזיה בבית
(יחצ)

להתחבר לעולם בחזרה דרך הטלוויזיה

הסטארט-אפ הישראלי - Sparko Virtual Retirement Community, הפועל כיום מאנגליה, פיתח פלטפורמה חברתית לטובת בני הגיל השלישי.
בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, המשבר והבידוד החברתי, החליטו בחברת Sparko להקדים את ההשקה במטרה לספק פתרון לאוכלוסייה המבוגרת המבודדת חברתית.
"בזכות Sparko, הרשת החברתית לאנשים בגיל השלישי והמערכת שפיתחנו ב- Anagal next, יכולים האדם המבוגר ומשפחתו לקיים שיחות ווידאו ביניהם ללא הגבלה ולצפות זה בזה", מסביר נדב מנקרמן, סמנכ"ל הטכנולוגיה של Anagal next.
"המבוגר יכול להירשם לחוגים המתקיימים באופן מקוון, בני המשפחה יכולים לעלות סרטונים ותמונות שיופיע על מסך הטלוויזיה, להכניס תזכורות לקחת תרופות או ללכת לרופא שיקפצו על מסך הטלוויזיה גם אם המבוגר צופה בטלוויזיה ואפליקציות רבות נוספות".
עוד מציעה הפלטפורמה מעקב אחרי שגרה יומיומית, "המשתמש מקבל תכנית יומית מותאמת שתשאיר אותו פעיל ומלא בתחושת מטרה וסיבה לקום, לנוע ולהתארגן לפי התכנית. וכמו כן סרטוני פעילות גופנית, שיעורי בישול ושפה, תכניות בידור ועוד".

להפוך את המטלות בבית לאימון גופני אמיתי. ד"ר אילת דונסקי, ראש המגמה לפעילות גופנית בגיל השלישי מהמכללה האקדמית בוינגייט מסבירה ומדגימה איך לשמור על טווחי התנועה, הגמישות ושיווי המשקל בבית


המדור בשיתוף "מגדלי הים התיכון"