הנוהל החדש שעשוי להגדיל את מספר בדיקות הקורונה: משרד הבריאות צפוי להודיע בקרוב על שינוי משמעותי בביצוע הבדיקה ‑ כך שהיא תהיה פולשנית פחות.
על פי הנוהל המתגבש, המטוש יוחדר רק לקונכיית האף ולא לתעלות האף – פרוצדורה שצפויה להפחית באופן משמעותי את מידת הכאב ואי־הנוחות הנגרמת במהלך הבדיקה, שכיום היא עמוקה הרבה יותר. ההליך החדש צפוי לתת מענה לאחת הסיבות לירידה בכמות הבדיקות והיא החשש של תושבים רבים מפני הבדיקה שנחשבת לכואבת ולא נעימה.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
בדיקת קורונה
(צילום: אבי רוקח)
בשבוע שעבר, בישיבה שקיים הצוות לטיפול במגפות (צט"מ) של משרד הבריאות, הומלץ על המהלך. בסיכום הישיבה שהגיע לידי "ידיעות אחרונות" נכתב כי הוא מקבל את ההמלצה בעניין והודגש כי הבדיקה המקילה תיעשה בנוסף לבדיקה מהלוע. בנוסף, השינוי אינו רלוונטי לבדיקות המהירות אלא רק לבדיקות המעבדה הרגילות (PCR).
"שינוי זה יוכל להיות בשלב זה רק לגבי בדיקות ה־PCR ולא לבדיקות אנטיגניות – לבצע דיגום אמצע ניזאלי (החדרת המטוש עד לנקודת עצירה ראשונה) באופן שלא יכאיב לנדגמים". בהמשך הודגש כי "ניתן להשתמש במטוש אחד לאף ואחד ללוע, אחד ללוע ולנחיר אחד והשני לנחיר השני".
בתוך כך, יש לציין כי לפני פחות מחודש עידכן משרד הבריאות את ההנחיות לביצוע בדיקת הקורונה וחייב את בתי החולים וקופות החולים להשתמש בשני מטושים במקום אחד עבור כל נבדק. למעשה, ההנחיה הזו, עליה חתם ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי הבריאות במשרד, הפכה את הבדיקות לכואבות יותר שכן היא חייבה את הבודקים להחדיר את המטוש לשני הנחיריים במקום לאחד כפי שהיה נהוג עד אז.
על אף הכוונה החיובית להעלות את מספר הבדיקות, במערכת הבריאות מזהירים מפני המהלך. "צריך להוציא כמות מסוימת של נגיף על מנת לאתר הדבקה, וככל שמחדירים את המטוש עמוק יותר אז הריכוז של הנגיף יכול להיות גבוה יותר", אומרת אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות. "עם זאת, אפשר לקחת רק מקונכיית האף, אבל אז הסיכוי לתוצאות שליליות מוטעות נמוך יותר. יכול להיות שהדגימה תהיה טובה פחות".