מספר הנדבקים והחולים הקשים ממשיך לטפס - אך מה יהיו ההשלכות? ביממה החולפת נרשם שיא חדש במספר הנדבקים בנגיף הקורונה, עם 1,758 נדבקים חדשים. על פי נתוני משרד הבריאות שפורסמו הבוקר (ה'), בישראל 24,118 חולים פעילים, 204 מהם במצב קשה ו-56 מונשמים. 24,892 בדיקות בוצעו אתמול, וביותר מ-7% אחוז מהן התקבלה תוצאה חיובית.
על רקע העלייה בתחלואה בקורונה, הזהיר אתמול שר הבריאות יולי אדלשטיין כי ישראל עשויה להיכנס לסגר כללי נוסף. המלצות המל"ל כדי למגר את התפשטות המחלה הן הטלת מגבלת התקהלויות של עשרה בני אדם, סגירת בתי הכנסת והישיבות, העברת מסעדות למתכונת משלוחים בלבד, סגירת בריכות השחייה ומכוני הכושר, כולל הבריכות בבתי המלון, סגירת חופי הים, העברת הקייטנות ובתי הספר של החופש הגדול לקפסולות ועוד.
בריאיון באולפן ynet, סיפר פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה באוניברסיטת בר אילן, כי האטה במספר החולים כמעט ובלתי אפשרית. "אנחנו מתקדמים לקו האדום של 250 חולים קשים. יש כאן איבוד שליטה על המספרים. אנחנו מחכים לראות האם יש האטה, אבל לא סביר שתהיה אחת".
פרופ' ליאוניד אידלמן, נשיא ההסתדרות הרפואית העולמית היוצא, התראיין באולפן גם הוא, והביע דעתו על המסלול שבו ישראל צועדת ועל הסבירות הגבוהה לסגר כללי. "אין ספק שהכרזה על סגר כללי היא הודאה בכישלון. אין שום פרשנות אחרת. אם היום יש לנו סגר כללי, זה אומר שהממשלה נכשלה מתחילת יוני. בהתחלה הייתה היסטריה, אחר כך אמרו תצאו החוצה, תעשו חיים, ניצחנו את הקורונה. פשוט בזבזו זמן. לא הוסיפו תקנים לאחיות, לא הוסיפו תקנים לרופאים, לא ניצלו את הזמן הזה להיערך".
1 צפייה בגלריה
למרות החיסון שבדרך: "מוקדם לחייך. גם באוקטובר לא יהיה זמין חיסון לתושבי ישראל"
למרות החיסון שבדרך: "מוקדם לחייך. גם באוקטובר לא יהיה זמין חיסון לתושבי ישראל"
למרות החיסון שבדרך: "מוקדם לחייך. גם באוקטובר לא יהיה זמין חיסון לתושבי ישראל"
(צילום: AP)
"חודש מאי היה חודש שקט, והתרענו שהמחלה תחזור לכאן. בכל העולם הייתה התפשטות, זה היה עניין של זמן", אומר פרופ' אידלמן. לדבריו, גם ההתקדמות בהשלמת החיסון של חברת מודרנה האמריקאית אינה סיבה לאופטימיות.
"מוקדם לחייך", הוא אומר, "מחודש ינואר אנחנו שומעים 'ממחר יש חיסון' וכל יום קם מישהו ומספר שהחיסון קרוב. יש יותר מ-120 חברות שעובדות על החיסונים, שתיים מהן הגיעו רחוק, אבל עדיין יש דרך ארוכה מאוד. אנשים שלא רגילים לחיות בעולם של מחקר מדעי לא מבינים את המשמעויות. הם הודיעו בחודש מאי שביולי יגייסו מאות חולים, הם לא גייסו מאות חולים עד היום. מחר לא יהיה חיסון. גם באוקטובר לא יהיה זמין חיסון לתושבי ישראל. בינתיים צריך לפעול כמו שצריך ולא לתלות תקוות בחיסונים".