לפרופ' טל זקס, המנהל הרפואי של חברת "מודרנה" האמריקאית, יש מוטיבציה אחת גדולה במיוחד במרוץ אחרי החיסון נגד קורונה: "אני רוצה לחזור לחבק את אמא בארץ". עד שזה יקרה, חייו של זקס, פרופסור-חבר באוניברסיטת פנסילבניה ומאז 2016 המנהל הרפואי של חברת הביו-טק האדג'ית, מתרכזים בעבודה.
בשיחה מהמטה של מודרנה בקיימברידג', מסצ'וסטס, נשמע אתמול זקס מרוצה מאוד מתוצאות השלב הראשון של הניסוי שערכה החברה שלו.
"התוצאות לא רק תואמות לחלוטין את הציפיות שהיו לנו בהתחשב במה שאנחנו יודעים על וירוסים", אומר זקס, "אלא הנוגדנים בעלי היכולת המנטרלת התגלו ברמה גבוהה יותר ממה שיש אצל אנשים שהחלימו מקורונה. הייתי מרוצה מספיק אם הנוגדנים היו ברמה הממוצעת של מחלימים, כי אנחנו יודעים שברמה הזו אנשים לא חולים שוב, אז העובדה שאנחנו רואים שהחיסון מייצר אפילו רמות יותר גבוהות של נוגדנים נותנת לי ביטחון".
2 צפייה בגלריה
חברת מודרנה
חברת מודרנה
חברת מודרנה
(צילום: EPA)
בשלב הזה כל הנבדקים היו בריאים. מה יקרה בשלב הבא? "יהיה שילוב של אנשים בריאים עם אנשים בקבוצות סיכון גבוהות במיוחד".
איך נראה לוח הזמנים? "המטרה כרגע היא לגייס מועמדים כמה שיותר מהר. ניסוי של 30 אלף איש הוא מאוד גדול, והקצב תלוי בשיעורי ההצלחה. זה מחקר שייעשה באופן די שמרני, עם מעורבות ומעקב של מומחים ממשלתיים. הרבה מאוד מונח פה על כף המאזניים".
עד כמה אתה מרגיש את הלחץ? "הלחץ עצום, כמובן, אבל אני בעיקר חושב על איך אנחנו מתרגמים את הטכנולוגיה המופלאה שיש לנו למשהו שישפיע באופן כל כך משמעותי על כל העולם. אני מבורך בכך שאני מסוגל לתרום לזה".
מה התרחיש הכי אופטימי להפצה מסחרית של חיסון? "יש שאמרו בסוף השנה ויש שבתחילת השנה הבאה, אבל יהיה שלב של מתן החיסון לאוכלוסיות נרחבות עוד לפני אישור מסחרי. אני לא נכנס לספקולציות האלה, אני רק רוצה לייצר כבר את החיסון הזה כדי שאוכל לחבק את אמא".
מודרנה דיווחה ביום שלישי על תוצאות ראשוניות מעודדות בניסוי: במאמר שפירסמו חוקרים בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine נטען כי הניסוי על 45 אנשים עורר תגובה חיסונית מבטיחה, ונראה בטוח לשימוש. החיסון של מודרנה פותח בשיתוף פעולה עם חוקרים במכון הלאומי לאלרגיה ומחלות זיהומיות בארצות-הברית.
החברה הודיעה כי השלב השלישי של הניסויים יחל ב-27 ביולי, ובו כבר יהיו מעורבים כ-30 אלף איש ‑ כאשר חצי מהם יקבלו פלסיבו, תרופת-דמה חסרת משמעות. הניסוי, שצפוי להסתיים בסוף אוקטובר, יצטרך להוכיח כי אלו שחוסנו היו בעלי סיכוי נמוך משמעותית לחלות בנגיף מאשר אלו שקיבלו את הפלסיבו. החיסון של מודרנה משתמש בחומר גנטי שנלקח מהנגיף ומכונה mRNA. הדוח שפירסמו החוקרים הוא, בין היתר, תגובה לביקורת שנמתחה על כך שהחברה, שקיבלה סיוע של חצי מיליארד דולר מממשלת ארה"ב, לא מספקת נתונים בנושא. מודרנה טענה עד כה כי כחברה הנסחרת באופן פומבי היא חייבת לחשוף תוצאות שיכולות להשפיע על מחיר המניה שלה, ותעשה זאת ברגע שיהיו כאלה בידיה. אחרי הפרסום עלתה המניה של מודרנה ב-17 אחוז.
2 צפייה בגלריה
טל זקס
טל זקס
טל זקס
(צילום: יח"צ)
התוצאות שפורסמו עכשיו הן מהשלב המוקדם ביותר של הניסויים. 45 המשתתפים, כולם מבוגרים בריאים בני 18 עד 55, קיבלו שני חיסונים בהפרש של 28 יום. לאחר הזריקה השנייה כל המשתתפים פיתחו נוגדנים מנטרלים כביכול שהיו דומים לאלה שנמצאו בטווח העליון (כלומר, עם הכמות הגדולה ביותר של נוגדנים שנמדדו) בקרב חולים שהחלימו מהווירוס. "זה עולה על כל הציפיות", אמרה ד"ר קיזמקיה ס. קורבט, ראש הצוות שפיתח את החיסון במכון למחלות זיהומיות.
יותר ממחצית המשתתפים סבלו מתופעות לוואי לא חמורות כגון עייפות, כאבי ראש וכאבים באזור ההזרקה.
מציאת חיסון היא הדרך היחידה להחזיר את החיים בעולם למסלולם, ועשרות חברות ברחבי הגלובוס מנהלות אחריו מרדף של ממש. מומחים מסכימים כי יהיה צורך ביותר מחיסון אחד, משום שאף חברה לא תוכל לייצר לבדה את מיליארדי המנות הדרושות להפצה.
אנתוני פאוצ’י, הרופא הממשלתי האמריקאי, אמר אמש בראיון לרויטרס כי התוצאות של “מודרנה” מעודדות ביותר וכי להערכתו עד סוף השנה יהיה בארה”ב חיסון זמין.