אם אתם מוצאים את עצמכם מגבירים את הווליום בטלוויזיה לעוצמה גבוהה במיוחד, שואלים פעמים רבות את בן שיחכם "מה אמרת?", או מפספסים יותר מדי שיחות טלפון – אתם לא לבד: יותר ויותר אנשים סובלים מליקויי שמיעה, ועל פי התחזיות, בשנים הקרובות מאות מיליונים ברחבי העולם יסבלו מרמה כלשהי של לקות שמיעה.
קראו עוד:
היום (ד') חל יום השמיעה הבינלאומי, וארגון הבריאות העולמי פרסם לקראתו דו"ח הצופה שקרוב ל-2.5 מיליארד איש בעולם - אחד מכל ארבעה אנשים - יתמודד עם ירידה בשמיעה עד 2040. לפחות 700 מיליון מהם יזדקקו למכשיר שמיעה או לטיפול רפואי בבעיה.
3 צפייה בגלריה
לפחות 700 מיליון איש יזדקקו בעשורים הקרובים למכשיר שמיעה או לטיפול רפואי בבעיה
לפחות 700 מיליון איש יזדקקו בעשורים הקרובים למכשיר שמיעה או לטיפול רפואי בבעיה
לפחות 700 מיליון איש יזדקקו בעשורים הקרובים למכשיר שמיעה או לטיפול רפואי בבעיה
(צילום: shutterstock)
"היכולת שלנו לשמוע היא יקרה", אומר ד"ר תאודרוס אדהנום גברה-יסוס, מנכ"ל הארגון. "לאובדן שמיעה לא מטופל יש השפעה הרסנית על יכולתם של אנשים לתקשר, ללמוד ולהתפרנס. איבוד שמיעה עלול להשפיע גם על בריאותם הנפשית של אנשים ועל יכולתם לקיים מערכות יחסים".
הדו"ח מדגיש את הצורך להגביר במהירות את המאמצים למניעה ולטיפול באובדן שמיעה על ידי השקעה במניעת פגיעה בשמיעה, גישה לטיפולים במחלות אוזניים, שיפור שירותי שיקום השמיעה וזיהוי גורמים סביבתיים שעלולים לגרום לפגיעה בשמיעה. הארגון הוסיף כי אצל ילדים ניתן למנוע כ-60% ממקרי הפגיעה בשמיעה באמצעות מניעת מחלות מולדות הגורמות לחירשות, ובהן אדמת, דלקת קרום המוח וזיהום בנגיף CMV שעלול לעבור מהאם לעובר ולגרום לחירשות.
כ-10% מאוכלוסיית העולם כבר סובלים מבעיות שמיעה. בישראל בלבד ישנם כ-700 אלף איש שמוגדרים כלקויי שמיעה. דווקא החירשות המולדת פוחתת, בזכות בדיקות דם לאיתור נגיף ה-CMV, שגורם לחירשות בילודים, וגם בזכות השתל הקוכליארי שמושתל בחירשים ומחזיר להם את השמיעה
אצל מבוגרים בעיות שמיעה עשויות להיות מהלך טבעי של ההזדקנות, אבל גורמים נוספים עלולים להוביל לכך, ובהם רעשים סביבתיים במקומות העבודה וחשיפה לקולות בעוצמות גבוהות דרך אוזניות.
על פי הערכות קודמות, כ-10% מאוכלוסיית העולם כבר סובלים מבעיות שמיעה. בישראל בלבד ישנם כ-700 אלף איש שמוגדרים כלקויי שמיעה. דווקא החירשות המולדת פוחתת, בזכות בדיקות דם לאיתור נגיף ה-CMV ובזכות השתל הקוכליארי שכבר כעשר שנים מושתל בחירשים ומחזיר את השמיעה.
3 צפייה בגלריה
סימנים לבעיות שמיעה
סימנים לבעיות שמיעה
סימנים לבעיות שמיעה

עשרה סימנים לירידה בשמיעה

אז אלו סימנים מעידים שאתם מאבדים את השמיעה?
1. אתם מגבירים את הטלוויזיה או את הרדיו לעוצמה גבוהה: אם זה קורה לעיתים קרובות, יש סיכוי שאתם מתחילים לעבור תהליך של אובדן שמיעה. לפעמים אינכם שמים לב שאתם מגבירים את העוצמה, עד שמישהו מעיר לכם על כך.
2. אתם מתקשים לעקוב אחר שיחה ומבקשים מאנשים לחזור על משפטים: אם אתם שוב ושוב מבקשים מאנשים לחזור על מה שאמרו, או שואלים "מה?" - זהו סימן נוסף לכך שכדאי לכם לגשת לבדיקת שמיעה.
3. קולות הסביבה נשמעים לכם כרעשים: אם אתם לא מבחינים בגיוון בקולות הסביבה, והם נשמעים לכם כמו "רעש אחד גדול", ייתכן שמדובר במצב זמני של חרדה או עייפות, אולם אם התופעה נמשכת, כדאי לפנות לבדיקה. גם אם אתם שומעים זמזומים באוזניים לאחר עזיבת מקומות רועשים, או שאתם חשים כאבים באוזניים בעקבות חשיפה לרעש - ייתכן שנגרמה פגיעה בשמיעה.
4. אתם מפספסים שיחות טלפון או צלצול בפעמון הדלת: אם יש לכם יותר מדי שיחות שלא נענו, ולא משום שאתם עסוקים או ששכחתם את הנייד על מצב שקט, או שחבריכם מתלוננים שאתם לא עונים לדלת או לטלפון, לפניכם עוד דגל אזהרה.
5. אתם מסובבים את הראש כדי לשמוע קול: אפרכסות האוזניים בנויות כך שהן אמורות לקלוט היטב את קולות הסביבה, גם כשהם מגיעים מהצד. אם אתם מסובבים שוב ושוב את האפרכסת לכיוון הקול רק כדי לשמוע אותו - בין אם מדובר בטלוויזיה, באדם שמדבר או בצלצול טלפון - ייתכן שחלה אצלכם ירידה בשמיעה.
3 צפייה בגלריה
"לאובדן שמיעה לא מטופל יש השפעה הרסנית על יכולתם של אנשים לתקשר, ללמוד ולהתפרנס. איבוד שמיעה עלול להשפיע גם על הבריאות הנפשית"
"לאובדן שמיעה לא מטופל יש השפעה הרסנית על יכולתם של אנשים לתקשר, ללמוד ולהתפרנס. איבוד שמיעה עלול להשפיע גם על הבריאות הנפשית"
"לאובדן שמיעה לא מטופל יש השפעה הרסנית על יכולתם של אנשים לתקשר, ללמוד ולהתפרנס. איבוד שמיעה עלול להשפיע גם על הבריאות הנפשית"
(צילום: shutterskock)
6. כשמישהו מעיר לכם על שמיעתכם, אתם מתעצבנים: כמו בתחומים רבים, גם כאן השלב הראשון בהתמודדות עם הבעיה הוא הכחשה. אם אתם כועסים כשמישהו מעלה את האפשרות שחלה אצלכם ירידה בשמיעה, ייתכן שההערה במקומה, וכדאי לכם להיבדק.
7. אתם מוותרים על הצגות, סרטים או הרצאות: אם אתם מוצאים את עצמכם מסרבים להגיע לאירועים הדורשים קשב, ולא משום שהנושא אינו מעניין אתכם, ייתכן שזוהי עוד נורה אדומה.
8. אתם יושבים קרוב: אם אתם מעדיפים לשבת בשורות ראשונות במופע, בהרצאה או בסרט, ולא משום שהראייה נפגעה, אלא משום שבשורות אחרונות אינכם מצליחים לשמוע היטב - גשו לבדיקת שמיעה.
9. אתם חייבים קשר עין עם הדובר: אם אתם לא מסתדרים בשיחה כשאינכם בקשר עין עם הדובר, ייתכן שאתם בתהליך ליקוי שמיעתי, והתחלתם לקרוא שפתיים. אם אתם חשים אי נוחות כשאינכם רואים את פיו של הדובר, ייתכן שאתם בדרך לאיבוד השמיעה.
10. אתם מתבודדים וסובלים מדיכאון: יש סיבות רבות לירידה במצב הרוח ולהתבודדות, והן לא חייבות להיות ממקור נפשי. גם ירידה בשמיעה עלולה לגרום להתרחקות חברתית ולנסיגה במצב הנפשי. כחלק מהבירור, לצד אבחון פסיכולוגי או פסיכיאטרי, מומלץ לעבור בדיקת שמיעה.