בשיתוף פורום Reboot
לפי 25 שנים חוקקה מדינת ישראל את חוק ביטוח בריאות ממלכתי, ובכך הצטרפנו למועדון המתקדם של רוב מדינות העולם, בעיקר באירופה.
עיקרון חוק זה מאוד פשוט – כל תושב קבע של מדינת ישראל זכאי לשירותי בריאות שמוגדרים בסל. זאת תמורת תשלום נמוך הבא לידי ביטוי בהיטל "מס ביטוח בריאות". בתמורה לכך, המדינה אחראית שקופות החולים יספקו את הטיפול ההולם לאזרחים.
צפו בשיחת הבריאות של חיים רמון:
כיום בתקופת הקורונה הבריאות הוא הנושא החשוב והמרכזי ביותר. בכל מה שאינו קשור למערכת הבריאות באופן ישיר או מערכת הטיפול הרפואי – מדינת ישראל פישלה בגדול. לא הוקם מערך מספק של חוקרים אפידמיולוגיים ולא הוקם מערך המוני של בדיקות. להיפך - בתחילת הדרך אפילו התנגדו לכך. כן, המצב גרוע אבל היה יכול להיות הרבה יותר גרוע. למזלנו בכל מה שקשור למערכת הבריאות, אנחנו מהטובים בעולם. זאת בזכות הרופאים, האחיות וצוות העזר שהצילו חיים רבים בתקופת הקורונה. מערכת זו הצליחה בכך בראש ובראשונה בזכות הנגישות של הציבור הרחב למערכת הבריאות – לצוות, לבתי החולים ולמרפאות. זאת ללא קשר למקום מגורים, גיל, מוצא... כל אחד זוכה לטיפול הכי טוב הקיים בקרב מדינות המערב.
היו מיטות, מכונות הנשמה, סגל רפואי ואנשים זכו לטיפול הכי טוב שאפשר היה לתת בנסיבות הקיימות וכל זאת בזכות הנגישות. מצב זה אינו מובן מאליו. בארה"ב למשל יש מערכת בריאות פרטית המבוססת על כסף – מי שיש לו כסף יחיה ולמי שאין, ימות... לא במקרה הרוב המכריע של המתים מקורונה בארה"ב הם אנשים מהמעמד הנמוך באוכלוסייה (אפרו אמריקאים, היספנים) בעוד שאלו מהמעמד הגבוה נהנים מכל שירותי הבריאות. לכן שם מספר המתים בגילאים הצעירים הם מהגבוהים בעולם וזאת משום שאין מערכת ציבורית בעלת ערך – בשל אינטרסים של כסף. זו מערכת חסרת חמלה המפקירה לצידי הדרך את מי שאין לו.
למזלנו בישראל זה לא כך ואנו עדים לזה בימי שגרה ובימי קורונה. על פי מדדי OECD, מכון בלומברג ועוד, מערכת הבריאות בישראל נחשבת ליעילה וטובה, ומבין היחידות הזוכה לשבחים ונמצאת בצמרת העולם המתקדם. מדינות אחרות אפילו מנסות לחכות את מערכת הבריאות בישראל ואני מקוה שאפילו נוכל לשפר אותה עוד.
הבעיה במערכת הבריאות היא שבתקופה מסוימת נעשה שינוי בחוק ביטוח בריאות ממלכתי ולמעשה גזלו מהחוק כמיליארד וחצי שקל לשנה. לצערי תקצוב מערכת הבריאות בשנים האחרונות הוא תקצוב חסר. נכון שמאז 2009 התקציב עלה משמעותית אך רובו הלך לשכר רופאים על חשבון הזנחת התשתיות. תקופת הקורונה מהווה הזדמנות גדולה, כאשר יש מודעות לחשיבות מערכת הבריאות, לשפר את התשתיות.
מערכת הבריאות חשובה לכל אחד ואחת מאיתנו ווחשוב להיאבק עליה. יש לנו מזל שבמדינת ישראל קיימת מערכת בריאות טובה. זה לא מובן מאליו וכדי שזה יימשך חובה על כולנו - הפוליטיקאים והציבור לא לאפשר בשום פנים ואופן לפגוע במערכת המוציאה לנו שם טוב בעולם כולו.
חיים רמון, כיהן כמשנה לרוה"מ וכשר הבריאות לשעבר מטעם מפלגת העבודה, מחבר הספר "נגד הרוח" המפרט את מאחורי הקלעים של חקיקת חוק הבריאות הממלכתי.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף פורום Reboot