לא רק מטוש ו-PCR: המדע מתקדם במהירות אדירה בשנת הקורונה, עם שלל פיתוחים ורעיונות חדשים שמבטיחים לאבחן את המחלה בתוך שניות. חלק מהפיתוחים כבר נכנסו לשימוש לאחרונה ברחבי העולם.
גם בעלי חיים גויסו למאמצי האבחון. כך למשל, חוקרים הולנדיים הכשירו דבורים בעלות חוש ריח מפותח במיוחד, לזהות דגימות הנגועות בנגיף הקורונה, ממצא שלדעת החוקרים יכול לקצר את זמני ההמתנה לתוצאות הבדיקה לשניות ספורות בלבד.
כדי להכשיר את הדבורים, המדענים במעבדת המחקר הביו-וטרינרית באוניברסיטת ווגינגן נתנו לדבורים מי סוכר כפרס בכל פעם שהן איתרו דגימות שנדבקו בנגיף. לאחר שהתרגלו למערכת, הצליחו הדבורים לאתר במדויק חלק מהדגימות
כדי להכשיר את הדבורים, המדענים במעבדת המחקר הביו-וטרינרית באוניברסיטת ווגינגן נתנו לדבורים מי סוכר כפרס בכל פעם שהן איתרו דגימות שנדבקו בנגיף. לאחר שהתרגלו למערכת, הצליחו הדבורים לאתר במדויק חלק מהדגימות.
עוד חדשות קורונה:

קבלת תוצאת הקורונה מבדיקות ה-PCR עשויה לארוך שעות ואף ימים, אך בכל הנוגע לדבורים – התוצאה היא מיידית. השיטה גם זולה, מה שעשוי להפוך אותה ליעילה במיוחד. יחד עם זאת, עדיין לא ידוע מה מידת הדיוק של השיטה.

מריחים את הנגיף מהגרביים

ומבין בעלי החיים, מי מתאים יותר לסייע לאדם מאשר חברו הטוב ביותר, הכלב כמובן? צוות מדענים מבית הספר לרפואה טרופית בלונדון, אימנו כלבים להריח את נגיף הקורונה בדיוק של 90% בקרב הנדבקים.
במחקר הבריטי השתמשו החוקרים בגרביים של 200 חולי קורונה ונתנו לשישה כלבים להריח אותם וכן גרביים של לא-נשאים, בניסיון לזהות מי אינו נושא את הנגיף. ידוע כבר כי לכלבים יש מעל 200 מיליון קולטני ריח (בהשוואה לכחמישה מיליון אצל בני האדם) והם מדויקים פי יותר מ-100 אלף ביכולותיהם לזהות ריחות לעומת האף האנושי.

2 צפייה בגלריה
בדיקות חדשות לקורונה
בדיקות חדשות לקורונה
מריחים את הקורונה. אימון כלבים בבריטניה
(צילום: AFP / EPA)

מידת הדיוק של חוש הריח של הכלב היא לא פחות ממדהימה: אף הכלב יכול להריח חומרים בריכוז של טיפה לשלוש בריכות שחייה אולימפיות. באופן דומה משמשים כלבים לזיהוי סוגי מחלות שונות ובהן סרטן, מלריה ופרקינסון.
ג'יימס לוגן, אחד מעורכי המחקר, מאמין שכלבים צריכים למלא תפקיד נרחב יותר בזיהוי קורונה, אך בשילוב שיטות בדיקה נוספות. "המפתח הוא שכלבים מהירים בהרבה מבדיקות אחרות", הוא אמר. "מה שאנחנו טוענים זה שכלבים יכולים לתת את החיווי הראשוני, ואלה שסומנו יעברו בדיקת PCR מלאה".

סינגפור: אף מלאכותי מדויק

ובינתיים בסינגפור כבר הלכו צעד אחד קדימה ואישרו באופן זמני "אף מלאכותי" המאפשר לזהות חולי קורונה באמצעות נשיפה. התוצאה מתקבלת תוך פחות מדקה. הבדיקה מתבצעת במקביל לבדיקת אנטיגן מהירה לקורונה.

2 צפייה בגלריה
בדיקות חדשות לקורונה
בדיקות חדשות לקורונה
רמת דיוק של מעל 90 אחוז. האף המלאכותי מסינגפור
(צילום: רויטרס)

עלות הבדיקה היא כחמישה עד 20 דולר, והיא מגיעה לרמת דיוק של מעל 90 אחוז בניסויים הקליניים שערכה החברה. המערכת בנויה מפיות חד פעמיות, לתוכן נושף החולה. הטכנולוגיה מנתחת את התרכובות הכימיות בנשימה, וקובעת האם הנבדק נגוע או לא. מי שנמצא חיובי יתבקש לעבור בדיקת PCR הנחשבת ל"גולד סטנדרט" המדויק ביותר.
לאחר שרשמה כמעט אפס חולי קורונה במשך חודשים, סינגפור סובלת לאחרונה מהתפשטות המגפה, בעיקר עם וריאנטים חדשים כמו הזן ההודי. המדינה הטילה לאחרונה מחדש מגבלות על התקהלויות, לאחר תקופה ארוכה ללא סגרים.
בעוד רוב העולם חולה, בארץ - המצב טוב בהרבה, ועל פי ההערכות ישראל קרובה מאוד לחסינות עדר. משרד הבריאות עורך בדיקות אחרונות בקרב קבוצות ניסוי, כדי לשקול התרת הסרת מסכות גם במבנים סגורים. במשרד עוקבים אחר הדבקות פוטנציאליות במדגמים קטנים של מחוסנים ולא-מחוסנים. התוצאות שיתקבלו בימים הקרובים, יאפשרו למומחי המשרד להחליט האם לאפשר את הסרת המסכות.