שנת 1816 הייתה נקודת מפנה בעולם הרפואה: עד אז נאלצו הרופאים להניח את אוזנם על החזה של המטופלים והמטופלות כדי להאזין לקולות הנשימה והלב.
רופא צרפתי בשם ד"ר רנה לאנק היה נבוך מהפעולה הזו והחליט למצוא פתרון: הוא נטל עיתון מגולגל ודרכו האזין למטופלת שלו. לימים הפך אותו עיתון מגולגל לסטטוסקופ של היום, הכלי הכי שכיח בבדיקה גופנית ראשונית שהרופאים עונדים על צווארם. הסטטוסקופ הפך כך גם לסמלם של הרופאים.
מאז עבר גם הסטטוסקופ גלגולים רבים והדורות החדשים הם כבר דיגיטליים, ומאפשרים להקליט את קולות תוככי הגוף ולשדר אותם גם מרחוק לרופא. אלא שגם לסטטוסקופ לא מעט חסרונות: הקולות שנשמעים דרכו אינם תמיד מדויקים ולא תמיד מאפשרים להגיע לאבחנה מדויקת.
קראו עוד:

מהפכת האבחון המדויק

בשנים האחרונות חלה מהפכה נוספת בתחום: מכשיר האולטרסאונד שהומצא כבר בשנת 1917, הלך והשתכלל, כשהיום התמונה שמפיק המכשיר שעושה שימוש בגלי קול, ללא כל קרינה, היא מדויקת יותר, ברורה יותר, וגם המכשירים שהיו פעם בגודל עצום הפכו קטנים, קלי משקל, ניידים ומאפשרים לדמות כמעט כל איבר בגוף ולהגיע לאבחנות רבות במהירות, ואפילו ליד מיטת החולה ובבית.
מכשירי האולטרסאונד משמשים כבר שנים רבות חלק בלתי נפרד מעבודתם של הרופאים הרדיולוגיים, הגינקולוגים והקרדיולוגים, אבל לאחרונה פותחה שיטה חדשה שבעזרתה גם רופאים אחרים שאינם מומחים לרדיולוגיה משתמשים בה כדי להגיע לאבחנה. הכירו: POCUS, ראשי תיבות של Point Of Care Ultra Sound, או בעברית: על-קול ליד מיטת החולה.
על פי השיטה החדשה, עושים רופאי הילדים והפנימאים שימוש במכשיר האולטרסאונד באופן נקודתי, לאיתור בעיות ספציפיות. התמונה המתקבלת מאפשרת להגיע לאבחנות רבות תוך דקות ספורות, במרפאה או בחדר המיון, בלי לטרטר את החולה להמתנה ממושכת לבדיקת אולטרסאונד מלאה במכון ההדמיה, ובלי לעכב את הטיפול.
כך באמצעות השיטה החדשה ניתן לסרוק את הריאות ולאבחן דלקות ריאות, לבדוק את הלב ולצפות בסימני דלקת או כשל בתפקוד הלבבי, לאתר דימומים מסכני חיים סביב איברים פנימיים, לגלות חשד לאפנדיציטיס, לזהות התייבשות על ידי מבט בכלי דם מרכזי המוביל דם ללב, ואפילו לאתר שברים, בלוטות לימפה חשודות, או אפילו למצוא וריד לצורך הכנסת עירוי.
ד"ר רון ברנט, מנהל המחלקה לרפואה דחופה במרכז שניידר לרפואת ילדים, הוא אחד המומחים הבכירים בתחום, שהשתלם במיומנות ה-POCUS במהלך התמחות שעשה בבית החולים לילדים בקנדה, ועם שובו לישראל הכשיר רופאים רבים שכבר משתמשים במכשירי האולטרסאונד כבדרך שגרה בחדרי המיון ובמרפאות.
1 צפייה בגלריה
אולטראסאונד חדש
אולטראסאונד חדש
בדיקת אולטראסאונד. גם ליד מיטת החולה
"זוהי בדיקת אולטרסאונד רגילה שהייחודיות שלה היא שהיא נעשית ליד מיטת החולה", מסביר ד"ר ברנט, "זה יכול להיות בחדר המיון, במרפאה, ואפילו על ידי רופא שבא לערוך ביקור בית. בעצם, אפשר לערוך את הבדיקה בכל מקום, והיא נעשית לא על ידי מומחה לרדיולוגיה אלא על ידי רופאים במקצועות שונים, מרופאי משפחה ועד לפנימאים, אורולוגים, רופאי ריאות וגם אורטופדים.
"אנחנו יכולים להשתמש במכשיר כדי לראות שבר בגולגולת, בלוטת לימפה חשודה, אבצסים בעור. אפשר להסתכל על העין ולבדוק אם יש עדות לבצקת בעצב הראייה או גוף זר. בזמן ההחייאה אפשר לבדוק אם הצינור נמצא בתוך קנה הנשימה ואיך הלב פועם.
"אנחנו מזהים גופים זרים, דלקות ריאות, נוזלים חופשיים בבטן, דלקות בתוספתן, נוזל בעצם הירך, ואפילו מאתרים עצבים ומבצעים אילחוש ממוקד מבלי לדקור את החולה סתם".
השיטה כאמור נכנסה כבר לכל חדרי המיון בישראל: "בכל מחלקה לרפואה דחופה יש לפחות מישהו אחד שיודע להשתמש וללמד במכשיר", מוסיף ד"ר ברנט, "השימוש הולך ונהיה שגרתי, עד כדי כך שהתחום כבר הפך לחלק מתוכנית הלימודים של סטודנטים לרפואה ומתמחים, שחייבים לדעת עליו, ממש כמו שהם צריכים לדעת לקרוא אק"ג".

מכשיר מציל חיים

המכשיר כבר הוכיח את עצמו לא מעט פעמים. "הייתה תינוקת בת חמישה שבועות שהגיעה אלינו למיון לאחר שההורים ראו שהיא לא כהרגלה", משחזר ד"ר ברנט, "שמנו את מתמר האולטרסאונד על פתח הגולגולת שלה, המרפס, והבחנו בחשד לדימום במוח. מסתבר שהיה לה כלי דם לא תקין שהתבקע. תוך 45 דקות היא כבר הייתה על שולחן הניתוחים, הדימום נוקז ובזכות מהירות האבחנה באמצעות האולטרסאונד, יכולנו לדעת מה יש לה בשניות ולהציל את חייה".
הוא נזכר בעוד אירוע: "ילדה אחרת הגיעה עם אבחנה של חום ודלקת ריאות, ונראתה במצב רע. היא הועברה לחדר החייאה, כשהתגובה האוטומטית של הצוות הרפואי היא לרוב לתת לה עירוי נוזלים. רגע לפני, שמנו עליה את מתמר האולטרסאונד וראינו שהלב בקושי מתכווץ. זו לא הייתה דלקת ריאות, אלא מחלה ויראלית שמורידה את תפקוד הלב.
"אם היינו מעמיסים עליה נוזלים בעירוי, היא היתה מתה. היא הועברה לטיפול נמרץ, כשהיא על מכונת לב ריאה, והתאוששה. לולא האבחנה של האולטרסאונד, היו עלולים לתת לה נוזלים ולסכן את חייה. היכולת הזו של האבחון המהיר עושה הבדל של שמים וארץ ומציל חיים".
ד"ר ברנט מסכם ואומר: "זו בפירוש מהפכה בעולם הרפואה. מובן שאף פעם לא מסתמכים רק על האולטרסאונד, הוא עוד כלי עזר שמצטרף לתהליך קבלת ההחלטות ברפואה. אבל אין ספק שכשמשתמשים בו נכון הוא מאפשר לאבחן מהר יותר, מדויק יותר, ללא קרינה, חוסך לא מעט פעמים צילומי רנטגן מיותרים ומסייע לנו להעניק את הטיפול הנכון והמיידי לחולה, רגע לפני ההידרדרות".