משרד הבריאות מורה לרופאים להתחיל להתמגן מפני נגיף הקורונה באמצעות מסכות פנים: במסמך שהועבר הבוקר (ה׳) לכל קופות החולים ובתי החולים, מורה המשרד על החמרת אמצעי המיגון של צוותים רפואיים, בין היתר באמצעות שימוש במסכת פנים.
אחרי פרסומים הסותרים את הצורך בשימוש במסכות, ההנחיות החדשות מכירות ככל הנראה בהגנה שהן מספקות מפני הדבקה פוטנציאלית. בתוך כך, מטופלים שיגיעו למרפאות עם תסמינים האופיניים למחלה, כגון קוצר נשימה או שיעול, יקבלו מאנשי הצוות מסכות כירורגיות, ויונחו לשבת במרוחק ככל הניתן מיתר המטופלים.
שאל את המומחה: ד"ר איתי גל משיב על השאלות שלכם - צפו

בנוסף, הונחו אנשי צוות הנמצאים באינטראקציה טיפולים עם חולים בעלי תסמינים הקשורים במערכת הנשימה, לעטות מסכה כירורגית, עמה הם רשאים להישאר כל היום - אלא אם כן נרטבה או נקרעה. ההנחיות גורסות כי לאחר סיום הטיפול בחולה עם תסמינים נשימתיים, המסכה תורד מתחת לסנטר. בסוף יום העבודה או עם החלפתה, תפונה המסכה המשומשת לשקית של חומר מזוהם.
עם זאת, ובניגוד להנחיות שקיבלו הצוותים הרפואים,בכל ההנחיות לציבור עד כה, נמנע משרד הבריאות מלהמליץ על שימוש במסכות פנים. גם בארצות הברית נראה כי נמנעים מההמלצה, ובשבוע שעבר אף קרא הרופא האמריקאי הראשי בחשבון הטוויטר שלו, להימנע משימוש במסכות, שלטענתו לא מגינות מפני הדבקה:
גורם במשרד הבריאות מסר ל-ynet כי מסכות האוטמות היטב את האף והפה, אכן עשויות להגן מפני הנגיף, אולם המשרד, כאמור, נמנע מפרסום המלצה בנושא הזה לציבור הרחב, ככל הנראה בגלל החשש שמלאי המסכות בישראל יצומצם כך שלא יישארו מסכות המיועדות לצוותים הרפואיים.
שימוש במסכות פנים כדבר מה שבשגרה במצבי חולי, נמצא גם בכל הפרוטוקולים להגנה מפני זיהומים בחדרי בידוד בבתי חולים. חולים בדיכוי חיסוני, כמו חולי סרטן בעלי ספירות דם נמוכות המצויים בסיכון גבוה לזיהומים, או אלה לאחר השתלת איברים, נדרשים להסתובב במרחבים ציבוריים עם מסכה כבר שנים ארוכות.
3 צפייה בגלריה
אנשים עומדים בתור אחרי שזכו בהגרלה לקניית מסכות בבית מרקחת ב גואנגג'ואו סין
אנשים עומדים בתור אחרי שזכו בהגרלה לקניית מסכות בבית מרקחת ב גואנגג'ואו סין
הונחו לא להוריד את המסכות: תור לבית מרקחת בסין
(צילום: EPA)
3 צפייה בגלריה
נוסעים עם מסכות רכבת בייג'ינג סין נגיף קורונה
נוסעים עם מסכות רכבת בייג'ינג סין נגיף קורונה
בסין זה כבר בשגרה: נוסעים ברכבת במסכות
(צילום: רויטרס)
במזרח, לדוגמה, במדינות כמו סין ויפן, השימוש במסכות הוא יומיומי. כעת, כחלק ממלחמה אגרסיבית בווירוס הקורונה, חל איסור על תושבי סין להסתובב מחוץ לבתיהם ללא מסכה. העובר על הוראה זו צפוי לעונשים כבדים.
אם בכל זאת החלטתם להשתמש במסכה, הקפידו על הכללים הבאים:
1. וודאו שהמסכה מתאימה לגודל הפנים. מסכת מבוגר אינה מתאימה למסכת ילד. 2. אם המסכה נרטבה או נקרעה, יש להשליכה לפח ולהחליפה באחרת. 3. יש להקפיד שהמסכה אוטמת את האף ואת הפה לגמרי. 4. העדיפו שימוש במסכה בתקן N95, המבטיחה לחסום 95% מהחלקיקים הזעירים בגודל 0.3 מיקרון.