פיתוח ישראלי - מדבקה מיוחדת ש"משדרגת" את המסכות הכירורגיות הפשוטות: "מדבקת מאיה" מכילה סיבים עם יכולות לכידה וניטרול של נגיף הקורונה. פרופ' איל זוסמן (59), שאחראי על פיתוחה של מדבקת מאיה, הוא חוקר בכיר בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. בתו מאיה (26), על שמה קרויה המדבקה, היא סטודנטית באוניברסיטת בן-גוריון שיזמה את הרעיון עבור אביה המדען. המדבקה לשיפור ההגנה האנטי-ויראלית זכתה לאישור משרד הבריאות.
"בגל ההדבקה הראשון של הקורונה היה בום גדול של יוצרים ומשווקים של מסכות", מסביר פרופ' זוסמן. "ככל שעבר הזמן, התברר שהמסכות הכירורגיות הפשוטות הן הנוחות ביותר לשימוש, כיוון ששימוש במסכת N95 מגביל ומקשה. עם זאת, המסכה הכירורגית לא מספיק יעילה ולא תוכננה לסנן וירוסים שגודלם 0.1 מיקון או 100 ננומטר".
"זיהינו צורך בשדרוג המסכה הפשוטה כדי להגביר את ההגנה של הצוותים הרפואיים", הוא מוסיף. "כך התחלנו לעבוד ומצאנו שותף לליווי הקליני, המרכז הרפואי לגליל בנהריה. פיתחנו סיבים עם יכולות לכידה ונטרול של הנגיף. הסיב הוא בעובי 100 נאנומטר והאריג מורכב ממאות שכבות. אני יכול לשלוט על המרווחים בין הסיבים וכך לקבל יכולת סינון גבוהה מאוד".
2 צפייה בגלריה
פרופ' איל זוסמן
פרופ' איל זוסמן
פרופ' איל זוסמן
(צילום: רמי שלוש, דוברות הטכניון)
לדבריו של פרופ' זוסמן, הרציונל שהוביל את פיתוח המדבקה הוא למנוע בכל מחיר את כניסת וירוס הקורונה פנימה, גם אם חלקיקי רוק מחולה קורונה פוגעים במסכה. "ללא המדבקה, חלקיקי רוק יכולים להידבק למעטפת החיצונית של המסכה, ואז יכולים לחדור פנימה. המדבקה שפיתחנו נדבקת לכל מסכה או בנדנה, ובאמצעותה הטיפה נספגת במדבקה, מחלחלת פנימה ונכלאת בתוך מארג אינסופי של סיבים".
"במדבקה, יצרתי מבוך מיוחד שהווירוס לא יכול לעבור. בכל הניסיונות שביצענו הווירוס לא הצליח לחדור את מסלול האריג ולא פרץ את המדבקה. למעשה, יצרנו מצב שטיפת הווירוס כלואה בין סיבים ולא יכולה לצאת. המדבקה מצופה בחומר ביו-צידי שבעצם קוטל את נגיף הקורונה. מבידקות שערכנו עולה שיעילות הסינון של המסכה עולות עם המדבקה במאות אחוזים".
במפעל "דיקם" שבקיבוץ עין חרוד מאוחד התחילו כבר לעבוד מסביב לשעון כדי לעמוד בביקושים למדבקה. מדובר במפעל שמייצר בין היתר דפי מרשם רפואי, כרטיסים לרכבות, בתי קולנוע ועלייה למטוס, שפועל כבר 30 שנה. "בגלל הירידה בביקושים במהלך משבר הקורונה נאלצנו להוציא עובדים רבים לחל"ת", מספר אריק אברהם, מנכ"ל המפעל, "אבל בעקבות פרויקט המדבקה החזרנו את כולם לעבודה".
2 צפייה בגלריה
מפעל מדבקת מאיה קורונה מסכה
מפעל מדבקת מאיה קורונה מסכה
מפעל דיקם שבקיבוץ עין חרוד: ניצלו ממשבר הקורונה בזכות מדבקת מאיה
(צילום: שרון צור)
כיום מייצרים בופעל 5,000 מדבקות ביום, והתוכנית היא להגיע בקרוב לייצור של מיליון מדבקות בחודש. "כבר קיבלנו הזמנות מקנדה, מיפן, מאיטליה ומספרד. בישראל התחלנו לשווק את המדבקות לרופאי שיניים. זה מוצר רווחי והשוק הוא אינסופי. כל מדבקה נמכרת בדולר והיא מתאימה ליום אחד של שימוש. עדיין לא ניתן לרכוש אותה ברשתות השיווק, אבל המטרה שלנו היא להגיע גם לשם".