נכון להבוקר (ה') נדבקו בנגיף הקורונה 75,736 בני אדם, רובם המכריע בסין, ומספר המתים הגיע ל-2,128. שבועות אחרי שנתגלה לראשונה, דרכי ההדבקה וסיכויי ההישרדות של הווירוס נותרו מסתוריים למדיי. הרשת מלאה בפרסומים ושאלות בנוגע לנגיף - ואנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר. פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי שיבא, התראיינה באולפן ynet והשיבה על השאלות הנפוצות ביותר של גולשי ynet.

1. איך המחלה מועברת?

"המחלה עוברת דרך גרעיני טיפות אוויר. כלומר על ידי שיעול, עיטוש ונשימה. הדרך העיקרית היא דרך האוויר. אפשרויות נוספות שבודקים האם המחלה עוברת דרך מגע או דרך יציאות, אבל זה עדיין לא מוכח".

2. למה אנשים מתים מנגיף הקורונה?

"מוות מנגיף הקורונה מגיע כתוצאה מדלקת ריאות. דלקת הריאות מובילה לאי-ספיקה נשימתית, שמסתיימת באי-ספיקה כלל מערכתית ומוות. למעשה זה דומה מאוד לשפעת קשה. לשפעת יש טיפול, אבל נכון לעכשיו לנגיף הקורונה קיים רק טיפול תמיכתי, שהוא הנשמה ומתן נוזלים. לווירוס עצמו אין עדיין טיפול".
2 צפייה בגלריה
בית חולים בווהאן סין נגיף וירוס קורונה
בית חולים בווהאן סין נגיף וירוס קורונה
הטיפול נגד נגיף הקורונה: נכון לעכשיו תמיכתי בלבד
(צילום: EPA)

3. האם יש להשתמש במסכה בעת כל נסיעה לחו"ל?

"זה מאוד תלוי. ההנחיה הברורה היחידה של משרד הבריאות היא להימנע מלנסוע לאזורים אנדמיים שחשודים בסיכויי הדבקה גבוהים, במזרח. אם נוסעים לאזורים באירופה שאינם אנדמיים, אני לא חושבת שצריך להיות עם מסכה".

4. איך יודעים שאדם החלים מהמחלה?

"בשאלה הזו דנים הרבה, במיוחד בגלל החולים שמאושפזים כרגע ביפן יגיעו מתישהו לארץ. ההגדרה כרגע לאדם שנרפא מהמחלה היא אדם שלפחות שלוש דגימות בשלושה ימים הראו אי נוכחות של הנגיף בדרכי הנשימה".

5. המחלה מועברת רק מאדם לאדם? או גם דרך בעלי חיים?

"הסברה היא שהמחלה התחילה בבעלי חיים. בסופו של דבר הווירוס כנראה מאוד אדפטיבי לבני אדם, ולכן עובר בצורה מאוד פשוטה ביניהם. זו הבעיה הגדולה של הנגיף".

6. האם יודעים מה זמן הדגירה של המחלה?

"כרגע לא קיים נתון מדויק, אבל עדיין מדובר בארבעה עשר יום, כשהממוצע לפי הנתונים שיש עד כה הוא חמישה ימים. אנחנו נלמד הרבה ממש שקורה בספינה היפנית, אבל עדיין מוקדם לדעת".

7. למה אין עדיין חיסון?

"לייצר חיסון זה דבר שלוקח הרבה זמן. קיימת קבוצה בארצות הברית שכנראה הצליחה לבודד חלק גנטי של הנגיף, שנראה שהוא הגורם לאלימות ומהווה פוטנציאל לחיסון. הבעיה היא שחיסון צריך לעבור שלוש פאזות. הפאזה הראשונה מתבצעת במתנדבים בריאים, עליהם רואים האם החיסון מוביל ליצירת נוגדנים בגוף והאם הוא גורם לתופעות לוואי. בפאזה השנייה מדובר בקבוצה קטנה יותר של אנשים שבודקים עליה האם החיסון אפקטיבי, ורק אחר כך עושים את הניסוי על קבוצה גדולה של אנשים, שזה בעצם פאזה שלישית.
"אפילו בזמן האבולה, שבגלל התמותה הגדולה הייתה זעקה גדולה לחיסון, רק בשנתיים האחרונות יש חיסון, כי זה באמת דבר שלוקח זמן. הזמן העיקרי הוא לראות שהחיסון אפקטיבי לפני שמפיצים אותו".

8. אם אדם חולה נגע בידית של דלת ואני אחריו, זה מדבק?

"אין לזה תשובה ברורה, אבל אנחנו יודעים היום שיש אנשים שמאוד מפזרים את הנגיף, כנראה בגלל שיש להם כמות מאוד גדולה שלו. תיאורטית הם נקראים "מפיצי-על", ואפשר להידבק מהם בצורות רבות, אז ההמלצה היא לנקות לנקות לנקות, זה לא יזיק".

9. כמה זמן הנגיף יכול להישאר באוויר?

"זה נגיף חדש ולכן אין על זה מספיק מידע, אבל ממה שכתוב בספרות הרפואית, הוא יכול לחיות על משטחים עד אחד-עשר יום. עדיין לא יודעים את המספר המדוייק, אבל זו אפשרות סבירה במיוחד כשהנגיף מופץ בידי אותם "מפיצי-על" שיכולים להדביק כמות גדולה של אנשים".