המלחמה בנגיף הקורונה נמשכת - גם בעולם הביג דאטה והבינה המלאכותית: חברת אינטל ייצרה תוכנה מבוססת בינה מלאכותית שחוזה הידרדרות של חולי קורונה. התוכנה נבחרה למימוש בידי בית החולים תל-השומר, אחרי שלושה חודשי פיתוח.
ד"ר אמיתי ערמון, מדען נתונים ראשי מקבוצת הבינה המלאכותית של אינטל, הוביל את פיתוח התוכנה יחד עם ד"ר איתי לידר וד"ר נדב עמיר בהתנדבות. הוא התראיין הבוקר (שני) באולפן ynet והסביר כיצד התוכנה עובדת ואיך תוכל לשנות את זירת ההתמודדות עם הנגיף.
"התוכנה שפיתחנו מנתחת מאות פריטי מידע שיש על כל חולה", מספר ד"ר ערמון. "הפריטים האלה כוללים בדיקות מעבדה, מדידות, תרופות ומחלות רקע. בעצם אספנו את כל נתוני מהלך האשפוז של חולים, ובאמצעות רשתות נוירונים הנתונים האלה יכולים לתת תחזית לשלבי האשפוז של חולים חדשים".
ד"ר ערמון מספר כי מאגר הנתונים נלקח מבתי החולים תל-השומר ואיכילוב. "ככל שעובדים עם יותר דאטה התוצאות נעשות טובות יותר. מכאן אני קורא למשרד הבריאות ולמדינת ישראל לאחד את הדאטה של כל בתי החולים בישראל כדי שנקבל תוצאות טובות יותר".
"המודל שיצרנו יודע לזהות תבניות", מסביר ד"ר ערמון. "רופא שפוגש בחולה קורונה יודע שגיל הוא גורם סיכון, לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון ולקרוא בדיקות דם. אבל מה קורה כשמגיע חולה בן 50 עם לחץ דם גבוה או חולה בן 70 עם לחץ דם נמוך? מה קורה כשלחלק יש תוצאה כזאת או אחרת בבדיקת הדם? אין לרופא יכולת לשקלל את מאות הגורמים הללו ולהשתמש בכל הניסיון שיש עד היום עם כל החולים שיש עד עכשיו. בגלל זה יש צורך בבינה מלאכותית. כך ניתן לזהות את התבניות ולהבין אילו מאפיינים של החולה אומרים שהוא יהיה בסיכון גבוה יותר".
1 צפייה בגלריה
מכונת הנשמה בית חולים ב שוורן ב גרמניה נגיף קורונה
מכונת הנשמה בית חולים ב שוורן ב גרמניה נגיף קורונה
הבינה המלאכותית החדשה: תדע לנבא מי יזדקק להנשמה
(צילום: MCT)
ד"ר ערמון מסביר כי בממוצע, תוכנת הבינה המלאכותית מדויקת בכ-90%. "התוכנה לא ודאית, אבל היא נועדה לעזור לרופאים לסמן את החולים שנמצאים בסכנה גבוהה יותר מאחרים, ולעזור להם להשגיח יותר או לבצע התערבות מוקדמת - לפני שמצבם קריטי. המערכת גם מציעה בדיקות שניתן לבצע כדי לראות את מצבו של החולה".
הנתונים הללו, הוא מסביר, יכולים לשמש את בתי החולים גם בניהול משאבים נכון. "אם הנהלת בית החולים יודעת ש-80% מהאנשים שנקלטו בבית החולים עלולים להיות מונשמים, היא יודעת לנהל את המשאבים שלה בהתאם.
"זה לא ודאי אבל נועד לעזור לרופא לסמן את החולים שהם בסכנה יותר גבוהה כדי להשגיח יותר, לעשות התערבות מוקדמת או לעשות בדיקות נוספות. המערכת גם מציעה אילו בדיקות יוכלו לחדד את הביטחון אם זה באמת יקרה או לא ומה כדאי לעשות בבדיקה הבאה.
"אנחנו מקווים שהפיתוח הזה יעזור לרופאים ולחולים, ואנחנו מקווים שזה יקרה בקרוב", מסכם ד"ר ערמון. "יש הרבה דברים שאפשר לעשות באמצעות בינה מלאכותית. יש בישראל המון מידע של קופות החולים ואפשר לנצל אותו כדי להבין מי בכלל יגיע לאשפוז ומי יידבק".