ממצאים חדשים מגבירים את החשד לקשר בין רמות נמוכות של ויטמין D לחומרת מחלת הקורונה: מחקר נוסף הראה כי המחלה החמירה משמעותית אצל אלה שנחשפו לרמות נמוכות של קרינת השמש. על פי ההערכות, רמות הוויטמין בדמם של חולים קשים היה נמוך מערכי הנורמה. הממצאים פורסמו בכתב העת היוקרתי בריטיש מדיקל ג'ורנל.
החוקרים ממכללת טריניטי שבדבלין ומאוניברסיטת ליברפול בבריטניה, בדקו מעל 150 מקרי הדבקה בנגיף COVID-19 ביותר מ-117 ארצות, ובחנו כיצד הנגיף משפיע על אוכלוסיות שונות. הנבדקים היו כולם בני 65 ומעלה.
2 צפייה בגלריה
עלייה בגיל ומחסור בוויטמין D מגבירים את הסיכון למוות ממחלת הקורונה
עלייה בגיל ומחסור בוויטמין D מגבירים את הסיכון למוות ממחלת הקורונה
עלייה בגיל ומחסור בוויטמין D מגבירים את הסיכון למוות ממחלת הקורונה
(צילום: shutterstock)
הממצאים הראו כי לגיל הייתה השפעה מכרעת על חומרת התחלואה והתמותה, וכי על כל עלייה של אחוז בשיעור החולים בני 65 ומעלה – הייתה עלייה של 13% בשיעור התמותה. כלומר, העלייה בגיל הגבירה משמעותית את הסיכון למות ממחלת הקורונה.
לאחר עיבוד נתונים נרחב, גילו החוקרים כי גם קיימת עליה של 5% בשיעור התמותה ככל שמיקום החולים היה צפוני יותר בכדור הארץ, כלומר נחשף פחות לקרינת UVB מהשמש, אותה קרינה הנחוצה לשמירת רמות תקינות של ויטמין D בגוף.
החוקרים ציינו כי מחקרים רבים כבר הראו בעבר עד כמה ויטמין D נחוץ לתפקודן התקין של מערכות רבות בגוף, כולל מערכת החיסון. עדויות חדשות, כאמור, הראו כי מחסור בוויטמין D נקשר בחומרת מחלת הקורונה: ככל שרמות הוויטמין בגוף היו נמוכות יותר, כך חמורה יותר היתה המחלה.
צפו: 60 שניות על ויטמין D
אחד המחקרים האחרונים הגיע מאוניברסיטת Northwestern, בו הראו החוקרים כי נטילת ויטמין D אינה מונעת הדבקה או תחלואה בקורונה, אולם רמות נמוכות של הוויטמין נמצאו אצל חולים במצב קשה.

ויטמין השמש: לא רק שריר ושלד

ויטמין D חבר במשפחת הוויטמינים המסיסים בשומן, שעמם נמנים גם הוויטמינים A ,D ,E, ו-K . הוויטמין מגביר את ספיגת הסידן והזרחן מהמעי והעברתם לעצמות, לכן הוא חיוני לבניית העצמות והשיניים.
מחקרים הראו שוויטמין D חשוב במיוחד לקשישים: הוא מונע שברים בעצמות, מקטין את שיעור נפילות השיניים, משפר את תפקוד השרירים ומקטין את הסיכון לסרטן המעי ולסרטן הערמונית. מחסור בוויטמין D, הנובע לרוב מתזונה לקויה או חשיפה לא מספקת לשמש, גורם להתפתחות רככת - מחלה הגורמת לריכוך העצמות ולהתעקמותן.
מחקרים הראו גם כי הגוף מייצר ויטמין D רק בעקבות חשיפה לקרינת UVB. לכן נדרשת חשיפה לשמש, בעיקר בקיץ ובעונות המעבר. זו הסיבה בגללה בארצות צפוניות שבהן החשיפה לשמש מועטה יחסית, מחסור בוויטמין D שכיח יותר.
המחסור בוויטמין D שכיח גם אצל חרדים, בשל הלבוש הארוך המכסה את הגוף ומיעוט החשיפה לשמש. נוסף על כך, אצל הסובלים מהשמנת יתר קיים סיכון למחסור בוויטמין, שכן הוא נוטה לשקוע בשומן העודף במקום להתפזר בגוף דרך מחזור הדם.
בפרסום קודם ב- ynet דיווחנו כי מניתוח נתוני קופת חולים לאומית, נמצאו עשרות אלפי ישראלים בגילאי 10 ומעלה הסובלים מחוסרים חמורים בוויטמין D. בשנת 2016, מתוך 126,856 נבדקים, רק 17% נמצאו בעלי רמות תקינות: בקרב 70% נמצאו רמות נמוכות של ויטמין D, ובקרב 13% נמצאו רמות נמוכות מאוד.
על פי ההמלצות המקובלות בישראל, תינוקות מקבלים מנה של 400 יחידות בינלאומיות של ויטמין D (טיפה ביום) עד גיל שנה. בתוך כך, ממליץ משרד הבריאות לבני 65 ומעלה ליטול ויטמין D, במינון של 800 עד 1,000 יחידות ביום. קופות החולים מאפשרות גם לקבוצות גיל אחרות לבדוק את רמות הוויטמין אחת לשנתיים, זאת בשל העלות היקרה של הבדיקה.

פורסם לראשונה: 10:57, 22.06.20