האם ביצוע מספר רב של בדיקות יסייע לעצור את ההידרדרות לעבר סגר שלישי? לדברי פרופ' רוני גמזו, פרויקטור הקורונה, לישראל יש אפשרות לבצע כ-120 אלף בדיקות ביום, אולם הבעיה היא בהיענות הציבור, שלא שש לגשת להיבדק, כך לדברי פרופ' רונית קלדרון-מרגלית, מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית הבוקר (ג') באולפן ynet.
פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות, ביה"ח שיבא, אומרת כי השאלה האם לא כדאי לנצל את כל הבדיקות האלה, היא בעיקר שאלה של עלות-תועלת. "צריך לבדוק האם זה באמת יעיל. זה מבצע מאוד יקר, וצריך להבין שהבדיקה הרגילה, שהתשובה אליה מתקבלת אחריה 24 שעות, לא תעזור לנו פה. אנחנו צריכים בדיקות מהירות בכניסה למוסדות כמו בתי ספר.
"כך למשל, אפשר לעשות כל יום או פעמיים בשבוע בדיקה של כל התלמידים, של כל המורים, לדעת איך שהם נכנסים לבית הספר, אם הם נדבקו או לא, ואז לעשות את מה שצריך כדי לבודד אותם. אני חושבת שבקרוב נתחיל לעשות שימוש נרחב בבדיקות הללו במקומות נוספים כמו קניונים, בכניסה למטוסים ועוד".
פרופ' קלדרון-מרגלית מוסיפה ואומרת: "אחת מהשאלות היא שאלת הדיוק של הבדיקות. ברמת העיקרון אם יהיו לנו בדיקות מהירות וברמת דיוק סבירה זה יכול להיות "גיים צ'יינג'ר" עבור כולנו, כי נוכל לפתוח גם את אולמות התרבות שכולנו משתוקקים לפקוד. בעצם זה יהיה סוג של תנאי כניסה, לאירועי תרבות, לקניונים ומסחר וכמובן למקומות עבודה ולבתי ספר, זו אחת הדרכים האפשריות לשלוט בתחלואה במדינה".
היית ממליצה לבדוק את כל התלמידים ואנשי ההוראה בישראל? פרופ' רהב: "אנחנו עושים עכשיו פיילוט בשיבא, במסגרתו אנחנו עושים בדיקות אנטיגן מהירות בכמה בתי ספר. נראה את התוצאות שלו ובכל מקרה, אני חושבת שזה כדאי".
פרופ' קלדרון - מרגלית מוסיפה כי הבדיקה של התלמידים דורשת פרוצדורה של הרשאה הורית, ובכל מקרה אם זה יתבצע כמובן שזה כדאי. "צריך להחזיר את בתי הספר לפעילות".
ובתוך כך, 710 ישראלים אובחנו אתמול (יום ב') כחיוביים לנגיף הקורונה. בסך הכול התבצעו כ-34 אלף בדיקות וכ-2.1% מהן היו חיוביות. ללא התחשבות בבדיקות הסקר שנערכו, עומד שיעור הבדיקות החיוביות על 2.7%. על-פי נתוני משרד הבריאות, מקדם ההדבקה R עמד הבוקר על 0.94.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 560 חולי קורונה, 322 מהם במצב קשה. 134 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים בישראל מאז פרוץ המגפה עומד על 2,678.