"אנחנו בקילומטרים האחרונים של המגפה - אבל הם הכי מסוכנים": פרופ' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים בבית החולים שיבא, מביעה הבוקר (ד') דאגה נוכח מספר המאומתים שנמצא בעלייה, עם למעלה מ-2,800 ישראלים שאובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה.
"העלייה בתחלואה אמנם הייתה צפויה, אבל היא מהחלט מעוררת דאגה", אומרת פרופ' רגב באולפן ynet. "אווירת סוף הקורס היא מאוד בעייתית. נכון, החיסון עוד רגע פה, עוד רגע נהיה מחוסנים, אבל אותו "עוד רגע" ייקח לפחות עוד חודשיים-שלושה. בתקופה הזאת יכולים למות פה עוד אלפי אנשים. בגל ההתפרצות הקודם נפטרו קרוב לאלפיים איש בתקופה מאוד קצרה. הציבור צריך לשמור על עצמו - אנחנו בקילומטרים האחרונים, אבל הם הכי מסוכנים. אנשים צריכים לדעת להימנע. לדחות את החתונות והאירועים ממש עוד קצת, אנחנו עוד רגע שם".
סגן שר הבריאות, יואב קיש, כבר הצהיר הבוקר באולפן ynet כי "צריך ללכת לריסון מהודק כמה שיותר מהר", וכי סגר היא אופציה בלתי מבוטלת בנוסף, אמר כי כל המסחר בישראל צפוי להיסגר. על כך אמרה פרופ' רגב כי הדרך להימנע מסגר היא בדיקות מהירות ובידודם של הנדבקים "בכל כניסה לקניון, בכל כניסה לאירוע בו נאלצים להתקהל, בדומה לפרויקט "חיים בטוח" של בית החולים שיבא, בו אנחנו בודקים את התלמידים פעמיים בשבוע.
"הצפיפות בקניונים מסוכנת, אירועים של חתונות ולהוויות, הם מסוכנים. גם אירועי חנוכה למיניהם - בכל פעם שיש מפגש של הרבה אנשים, בעיקר כשאנחנו עכשיו בחורף ואנחנו בתוך חדרים סגורים הרבה יותר - מדובר בסכנה להידבק בקורונה. צריך לבצע אכיפה במקומות בעיתיים ולהקפיד במקומות כמו בתי ספר על הבדיקות.
"בתי הספר הם מקומות בהם מתרחשת התקהלות נוער וילדים שיכולים להדביק אחד את השני בלי לגלות סימפטומים, אבל לסגור את בתי הספר יגיע עם מחיר כבד על הבריאות הנפשית ועל המשק. לכן, בלי התערבות מאסיבית של בדיקות בבתי הספר לתלמידים ולמורים, לא נצליח לגמור את זה. גם אם יסגרו את המסחר וגם אם יסגרו כל מיני דברים אחרים, זה לא יעזור".
לדבריה של פרופ' רגב, דרך נוספת לקבל שליטה על ההדבקה ולשחרר את ההגבלות במקומות מסוימים היא שילוב של בדיקות סרולוגיות למציאת נוגדנים. כלומר, לאתר באמצעות בדיקות אנשים שכבר נדבקו בנגיף ללא ידיעתם ופיתחחו נוגדנים.
"מי שיש לו בדיקה סרולוגית חיובית לא צריך להיבדק כל הזמן והוא יכול להיות עם "כרטיס ירוק". מדובר באותו כרטיס שיינתן למי שמתחסן לקורונה. צריך להתחיל את הכרטיס הירוק כבר היום. מי שיש לו סרולוגיה חיובית, וזה קרוב ל-10% מהאוכלוסייה, יוכל להסתובב וללכת בציבור, גם במקומות המסחר. כבר חמישה חודשים שאני לא מבינה למה לא מגבירים את ביצוע הבדיקות הסרולוגיות".