בשיתוף אסם נסטלה
מִחְזוּר הוא חלק ממחזור החיים שלנו מזה עשורים רבים, בעבר מחזרו מתכות, בדים, פחם וחומרים אחרים שהיו בנמצא כדי לייצר שימוש חוזר בעלויות נמוכות יותר ומשום שמצאו שחומרים מסוימים, בתום השימוש בהם לצרכים להם יוצרו, יכולים לשמש כחלק ממוצר נוסף, ממוחזר, שיכול להמשיך לשמש את התעשייה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עם הזמן השתנו הדברים, עברו לצרוך מוצרים בצריכה מוגברת והמִחְזוּר הפך לחלק מחיינו כדי לצמצם לכלוך וזיהום וכחלק ממודעות הולכת וגוברת לאיכות הסביבה. כיום, בכל בית יודעים מהו מִחְזוּר, בכל עיר וכפר קיימים פחים המיוחדי למִחְזוּר חומרים וחברות אף חורטות על דגלן את קידום נושא המִחְזוּר על ידי סימון של פח המחזור המתאים על גבי המוצרים אותם הן מייצרות.
בתחילת השבוע למדנו במסגרת פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" המשותף ל"ידיעות אחרונות", ynet ואסם נסטלה, כיצד מתבצע מִחְזוׁר ומהי אחריות תאגידית, כפי שהסבירו רני איידלר, מנכ"ל תמיר תאגיד מִחְזוּר האריזות, וחן ריבנר, עוזרת מנכ"ל ומנהלת אחריות תאגידית באסם-נסטלה.
10 צפייה בגלריה
חן ריבנר
חן ריבנר
חן ריבנר
(צילום: אפרת קופר)
"האחריות החברתית פועלת לצמצם את ההשפעה הסביבתית שלנו כמה שניתן", הסבירה ריבנר. אם נסתכל על כלל ההיבטים הסביבתיים שלנו אז קיימים חומרי גלם, חומרי אריזה, מים, אנרגיה אך גם פליטות לסביבה, שקורות בתהליך העבודה (פסולת תוצרי לוואי, שפכים) כשהמוצר יוצא אל השוק מהמפעל – החיים שלו לא נגמרים, הוא מגיע לצרכן והצרכן יצטרך לעשות משהו ב'סוף חיי המוצר', עם הפסולת.
"אנחנו צריכים להבטיח שגם את ההשפעה הסביבתית של האריזה הזו אנחנו מצמצמים. היום יש תופעה גלובלית של זיהום פלסטיק שמגיע מכלים לשימוש חד פעמי ואריזות (לרוב של מזון) והמטרה הכללית בעולם הפלסטיק למנוע מהאריזות שלנו לפגוע בסביבה – בדרכי מים באוקיינוסים ועוד".
איידלר חיזק ואמר כי סימון האריזות קריטי לשיתוף הפעולה של האוכלוסייה. לכן, כאמור, המציאו סמל ישראלי וכל אריזה מקבלת סימון בצבע של הפח אליו היא צריכה להיזרק. כשהאריזה כוללת 2 חומרים שונים, נניח לגוף האריזה חומר אחד ולמכסה אחר, יש סימון נפרד לכל חלק, לפי הפח אליו הוא צריך להיכנס. כמו כן, אמר איידלר שחשוב לדעת שילדים הם המנוע העיקרי להפעיל את ההפרדה בבית, לכן הם צריכים להיות חלק מהתהליך.
10 צפייה בגלריה
רני איידלר
רני איידלר
רני איידלר
(צילום: שירה וויס)
אז איך הופכים את המִחְזוּר לכיף ומלמדים את הילדים על איזון בין אדם לטבע ועל איכות הסביבה? מכינים יצירות אמנות שמתאימות לכל גיל, כך הילדים עסוקים, לומדים על איזון וזו גם יכולה להיות פעילות משותפת עם ההורים כך שכולם מרוויחים. הנה כמה רעיונות:

יצירות אומנות מאריזות דגני בוקר

הקרטונים מהם עשויות אריזות דגני הבוקר הם כמו משטח יצירה שרק מחכה לאומנות הילדים. אפשר לגזור את הקרטון לצורות שונות, כמו חיות, צורות גיאומטריות ועוד. מהחלקים שנגזרו ואוירו אפשר לייצר תמונה על גבי חלונות או קירות בעזרת דבקים מתאימים לזכוכית/ קירות וכך הילדים יוכלו לייצר כל יום תמונות חדשות מהחלקים שהם בעצמם הכינו.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אגב, אם תבחרו לייצר תמונה כזו על גבי החלונות, גם תזהירו ציפורים, שכן הן לא רואות זכוכית ולכן לא פעם נתקלות בה. כך גם מחזרתם אריזות וגם עזרתם לבעלי החיים.
הקרטונים הללו יכולים גם לשמש אתכם כתגיות, פשוט גזרו אותן לפי צורת התגית, הילדים יקשטו וירשמו את מה שירצו והרי לכם סימונים לצעצועים של כל אחד ואחת, לקופסאות וכן הלאה.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

צנצנות קפה ואריזות סלטים - מושלמות לאריזה מחודשת או לעציצים קטנים

סיימתם את הקפה? אל תשליכו את הצנצנת לפח מִחְזוּר הזכוכית עדיין, אפשר לשטוף היטב, להסיר את התווית והרי לכם צנצנת כאריזה לכל דבר. היא יכולה להחזיק את קפסולות הקפה מהמכונה, את מה שנשאר מדגני הבוקר (במקום להפוך את כל השקית ולראות מה נשאר) - אגב אפשר לייצר צנצנת שבה יש את ה"סופים" של כל דגני הבוקר וליהנות מארוחה של כמה סוגים יחד. עוד דברים שאפשר לשים בצנצנת: חומרי יצירה קטנים, להפוך אותה למחזיק עפרונות ועטים וכמובן להשאיר אותה במטבח ולהשתמש בה כצנצנת לקטניות ועוד.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הילדים יכולים לקשט את הצנצנת בעזרת צבעים מתאימים וחומרי יצירה נוספים, לייצר כיתוב אישי וכן הלאה. אין סוף לרעיונות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אריזות פלסטיק של סלטים למיניהם יכולות להוות בסיס לאריזה מחדש - הן יכולות להיות קופסה לערבוב צבעי מים, גואש ושאר חומרי יצירה שמצריכים ערבוב. כמו כן, אפשר להשתמש באריזות הללו עבור עציצים קטנים - מחוררים בזהירות את התחתית, מוסיפים אדמה ואת השתיל ומניחים על אדן החלון.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

אריזות מזון שונות - יצירה לכל דבר

קופסאות באופן כללי הן חומר נפלא ליצירה, תמיד אנחנו מחפשים עוד דרך לאסוף ולקבץ יחד חומרים דומים ולא תמיד יש לנו את הזמן לצאת לרכוש משהו במיוחד, ולפעמים גם רוצים משהו אישי שאנחנו והילדים הכנו יחד. קופסאות של תחליפי חלב או חטיפים לתינוקות הן בדיוק מה שצריך כדי לעשות סדר על שולחן הכתיבה או במגירות. אפשר כמובן לייצר קופסאות אישיות לכל ילד שבהן הם יכניסו את היצירות שלהם או דברים אישיים. אפשר לייצר מזה קופות לדמי כיס או להשתמש בקופסאות הקטנות כדי לייצר אריזות מתנות קטנות.
10 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
והנה עוד רעיון נחמד למִחְזוּר של אריזות פלסטיק ובקבוקים:
יש לכם עוד רעיונות למִחְזוּר של אריזות ולאיזון בין אדם לטבע? ספרו לנו בתגובות
יש לכם שאלות למנטורים שלנו? שלחו להם למייל izunbahaim@gmail.com ואולי נפרסם את השאלות שלכם עם תשובות המנטורים
לא פעם אנחנו מרגישים שיצאנו מאיזון, מטרתו של פרויקט "חיים מאוזנים - חיים טובים" לעזור לכם להיכנס לאיזון בעזרת צוות מנטורים, כל אחד בתחומו, שיתנו טיפים ועצות שיכולים לעזור לכל אחד ואחת מאיתנו, כיחידים וכחלק מהמשפחה, כי חיים מאוזנים = חיים טובים.

בשיתוף אסם נסטלה