אחות חדר ניתוח מבית החולים איכילוב שהשתתפה בניתוחים קיסריים אובחנה לפני כשבועיים עם שחפת, כך נודע ל-ynet. בעקבות המקרה, חמישה אנשי צוות נבדקו ועוד תשעה צפויים להיבדק בימים הקרובים. מאז האבחון, שוהה האחות בביתה. בבית החולים טענו כי החשש להעברת החיידק לחברי צוות אחרים הוא נמוך. יצוין שבחדר הניתוח האחות הייתה ממוגנת מול המנותחות.
1 צפייה בגלריה
ביה"ח איכילוב. "הסיכוי להדבקת חברי צוות - נמוך"
ביה"ח איכילוב. "הסיכוי להדבקת חברי צוות - נמוך"
ביה"ח איכילוב. "הסיכוי להדבקת חברי צוות - נמוך"
(צילום: מוטי קמחי)
מחולל המחלה הוא חיידק שנקרא מיקובקטריום טוברקולוזיס. במשרד הבריאות מסבירים כי "ההדבקה מאדם לאדם בשחפת נעשית דרך הכיח של אדם החולה במחלה פעילה. כאשר חולה בשחפת ריאות משתעל או מתעטש, חיידקי השחפת מתפזרים באוויר. הסיכון להדבקה תלוי בעומס החיידקי ובתפקוד מערכת החיסון של האדם הנחשף. ככל שלחולה יש יותר חיידקים בכיח וככל ששוהים יותר זמן בחברתו גוברים סיכויי ההדבקה. במשרד הדגישו כי: "ההדבקה בחיידק השחפת אינה גורמת, לרוב, למחלה פעילה. רק חלק קטן מן הנדבקים בחיידקי השחפת יפתחו מחלת שחפת פעילה בשלב כלשהו במשך החיים".
על פי נתוני משרד הבריאות, בשנת 2020 אובחנו בישראל קרוב ל-200 בני אדם עם החיידק, וב-2019 קצת מעל ל-200. המחלה מתבטאת בחולשה, ירידה במשקל, חום והזעה בלילה. בשחפת הריאות עלולים להופיע גם שיעול, כאבים בחזה ולעיתים ליחה דמית.
מאיכילוב נמסר בתגובה: "אחות שעובדת בחדר ניתוח גניקולוגי נמצאה חיובית למחלת השחפת. לאחר חקירת המקרה על ידי אפידימיולוגים מבית החולים ומלשכת הבריאות המחוזית, הוחלט בשלב זה למען הסר ספק בלבד כי על אף שלא ידוע על אף עובד נוסף שנדבק במחלה; כתוצאה מכך שמדובר בתקופת הקורונה בה כולם עוטים מסכה באופן קבוע ובוודאי עם כל אמצעי ההגנה הנדרשים באופן שגרתי בחדר ניתוח; העובדה שמדובר בשהות קצרה בחדר בעוד הזמן הנדרש לחשיפה לשחפת הוא של זמן ממושך ושאף עובד נוסף לא דווח על חשיפה; יש לסקור רק את הצוות הסיעודי הספור שעבד בסמוך אליה במהלך תקופה זו והדבר מבוצע בימים אלה. האחות נמצאת בחופשת מחלה בביתה".