האם מעכשיו נצטרך לעטות מסכות גם בזמן ריצה? כך לפחות טוען פרופ' טריש גרינהאל מאוניברסיטת אוקספורד בבריטניה, שלפיו ריצה במקומות הומי אדם עשויה להפיץ את נגיף הקורונה. "אין ספק שהנגיף באוויר", הוא אומר, "ולכן קיים סיכון שתוכלו להידבק אם תהיו בסביבה של אדם חיובי לקורונה שמתנשף בקרבתכם".
אלא שמומחה ישראלי מטיל ספק בהכרזה זו. "הסיכון להדבקה במהלך פעילות גופנית הוא נמוך מאוד", אומר הבוקר (ב') ד"ר חורש דור-חיים, מומחה למטבוליזם ולמאמץ מהאוניברסיטה העברית, בריאיון לאולפן ynet. "באזורים סואנים יש לעטות מסכה במהלך ריצה - אבל לא בפארקים או בשטחים פתוחים", אמר.
"זה המקום להוריד את החשש", אומר ד"ר דור-חיים. "אנשים לא מבצעים מספיק פעילות גופנית, ואנחנו רוצים להוציא את אנשים מהבית, להיות יותר פעילים, לנהל אורח חיים פעיל".
קראו עוד:
"לגבי הדבקת אנשים אחרים - הסיכויים שאנחנו נחלוף על פניו של עובר אורח במהלך ריצה ונדביק אותו, הם נמוכים מאוד. זה יכול לקרות רק באזורים צפופים. נניח, רצים בטיילת בתל אביב, ויש שם הרבה אנשים, וכשאנחנו מגבירים את המאמץ שלנו, אנחנו מתנשפים הרבה יותר חזק ועשויים לנשוף על אדם שעובר מולנו. במקרה כזה יש סיכוי מסוים שנדביק אותו. לכן אני ממליץ לבצע פעילות גופנית באזורים לא המוניים. אבל אם אין ברירה, ואנחנו במקום המוני - זה המקום לשים מסכה".
"הנושא הזה נבדק במספר מחקרים, ונמצא שאנשים בריאים לא צריכים לחשוש מעטיית מסכה בעת פעילות גופנית. יש קבוצת אוכלוסייה מסוימת שעלולה לסבול קצת מסחרחורת. אם מרגישים לא טוב עם המסכה, צריך להוריד את עצימות הפעילות בכ-10%"
לשאלה אם יש סיכון בריאותי בעטיית מסכה תוך כדי ריצה, השיב: "הנושא הזה נבדק במספר מחקרים, ונמצא שאנשים בריאים לא צריכים לחשוש מעטיית מסכה במהלך פעילות גופנית. יש קבוצת אוכלוסייה מסוימת שעלולה לסבול קצת מסחרחורת. אז אם מרגישים לא טוב עם המסכה, צריך להוריד את עצימות הפעילות בכ-10%. אנחנו יודעים שפעילות גופנית עם מסכה יוצרת מאמץ, אבל אני מדגיש שלאנשים בריאים זה לא מסוכן".
1 צפייה בגלריה
ריצה מסכה מסכות
ריצה מסכה מסכות
"פעילות גופנית עם מסכה יוצרת מאמץ, אבל לאנשים בריאים זה לא מסוכן"
(צילום: Shutterstock)
ד"ר בן-חיים נשאל אם הוא היה ממליץ למקבלי ההחלטות להעביר הנחיה שיש לעטות מסכה במהלך פעילות גופנית באוויר הפתוח. תשובתו הייתה: "לא הייתי ממליץ באופן גורף לשים מסכה כשעושים פעילות גופנית, אבל לא כל דבר צריך להעביר בחקיקה. צריך לומר לאנשים, 'תפעילו שיקול דעת. אם אתם נמצאים במקומות הומי אדם, כדאי לשים מסכה, כי יש איזשהו סיכוי שתדביקו את האנשים סביבכם, גם אם זה בחוץ'".