"זה איום ונורא, זה מחדל שאין דרך להסביר אותו. איך יכול להיות שאדם זקוק למכונת הנשמה ולא יכול לקבל אותה?", שואל הבוקר (ד') בראיון לאולפן ynet אלון קהלני, שאביו יוסף ז"ל (83) נפטר השבוע מקורונה.
1 צפייה בגלריה
יוסף קהלני
יוסף קהלני
"קיבל את שתי מנות החיסון, וההערכה היא שהוא נדבק בין שתיהן": יוסף קהלני ז"ל
(צילום: אלבום פרטי)
יוסף קהלני, שגר בשנים האחרונות בבית אבות בשכונת קריית מנחם בירושלים, נדבק בשבוע שעבר ואושפז ללא תסמינים. "הוא הועבר מבית האבות לבית חולים הרצוג כי אובחן כחולה מאומת", אומר בנו. "הוא הגיע לבית החולים במצב טוב, בלי ירידה ברמת החמצן בדם ובלי תסמינים של חום. הוא היה בסדר גמור. בהרצוג הוא שהה מספר ימים במחלקת קורונה, שמיועדת לחולים מאומתים ללא תסמינים, ואז המצב התחיל להידרדר. אנחנו מעריכים שזה קרה בין שבת לראשון. ביום ראשון הודיעו לנו שהמצב לא כל כך טוב, ושצריך לחבר אותו לחמצן, לא למכונת הנשמה, כי אין שם. אמרו לנו שמחפשים בית חולים אחר שבו ניתן יהיה לאשפז אותו ולתת לו את הטיפול המיטבי, אבל זה לא צלח. לא מצאו מקום באף בית חולים בירושלים. אחרי כמה שעות אמרו לנו שמצאו מקום באיכילוב, ומחכים לאמבולנס שיבוא וייקח אותו".
אבל קהלני לא הספיק להגיע לאיכילוב. "האמבולנס לא הספיק אפילו לצאת מירושלים", מספר הבן. "תוך כדי נסיעה המצב של אבי ממש הידרדר, והוחלט להעביר אותו לבית החולים סנט ג'וזף בירושלים להחייאה. הוא הגיע לשם, ואנחנו אפילו לא ידענו על כך. המסר היחידי שקיבלתי הגיע מהרופא בסנט ג'וזף, שאמר לי שאבא נפטר".
מהמרכז הרפואי הרצוג נמסר בתגובה: "במרכז הרפואי הרצוג בירושלים אין מחלקת טיפול נמרץ לחולי קורונה. כל אימת שמידרדר מצבו של אחד מהחולים, ויש צורך בהעברה למחלקה לטיפול נמרץ קורונה, האחריות עוברת למשרד הבריאות - לאתר בית חולים שיקלוט חולה כזה. במקרה של יוסף קהלני, כשהתברר שמצבו מתחיל להידרדר, מיד הועברה הודעה למשרד הבריאות. באותה עת נעשו פניות מטעם המשרד לבתי חולים שונים לקבלו. היה קושי רב, בשל עומס כבד של תחלואת קורונה, לאתר בית חולים שיוכל לקבלו.
"כעבור פחות משעה וחצי מרגע ההחלטה על פינויו וההודעה על כך למשרד הבריאות, הגיע אמבולנס לפנותו לאיכילוב. בשל העומס הכבד בבתי החולים בירושלים מצא משרד הבריאות מיטת טיפול נמרץ קורונה רק במרכז. מתברר שקהלני שהה באמבולנס זמן ממושך. יכולות להיות לכך סיבות שונות, אך בהרצוג לא ידוע מהן. כך או אחרת, הוא נלקח לבית חולים סנט ג'וזף במזרח ירושלים, ושם נקבע מותו".
את אלון קהלני התגובה הזו לא מספקת. "לא עושים מספיק כדי לשמור על הדור המבוגר, שאבא שלי הוא חלק ממנו", הוא אומר בכאב. "הדור הזה הולך ונעלם. מערכת הבריאות קורסת. אין מקומות בבתי חולים".
לשאלה אם אביו היה מחוסן, השיב: "אבא שלי קיבל את שתי המנות, ואנחנו מעריכים שהוא נדבק בין שתיהן. הוא הגיע לבית החולים הרצוג שלושה-ארבעה ימים אחרי המנה השנייה, כך שהחיסון לא הספיק לעשות את העבודה".