מבצע החיסונים שם את האחים והאחיות בחזית המערכה. הם היו שם עוד בתחילת הדרך - פגשו מקרוב את הקורונה, נאבקו בנגיף ובעומסים שהביא איתו וטיפלו במסירות בחולים. אלא שבימי החיסונים הם עומדים בחזית והאזרחים נפגשים איתם יותר. בשיחה עם '"ידיעות אחרונות" מספרים האחים והאחיות על ההתרגשות להוביל את מבצע החיסונים, על השאלות המעמיקות מצד המחסנים ועל התחושה שהם הפנים של התקווה ליציאה מהמשבר המתמשך.
מבצע החיסונים מתרחב. צפו בראיון עם סמנכ"ל הסיעוד בביה"ח איכילוב:
(צילום: אלכס בורטמן)
"אני מאמין בחיסונים", מספר מוחמד דבאח מדיר אל אסד, אח בקופת חולים כללית. דיר אל אסד היה אחד היישובים הראשונים שנפגעו מהנגיף בהיקף נרחב בישראל, ובין הראשונים שהוחל עליהם סגר. "אני רוצה לגמור עם המצב הקיים, כדי שנוכל לחזור לחיים נורמליים. רק היום שלחתי כמעט 50 אנשים לחיסונים ועד עכשיו חיסנתי תוך ארבעה ימים 835 בני אדם, במוקד החיסונים של הקופה בכרמיאל", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
מוחמד מחסן
מוחמד מחסן
"עד עכשיו חיסנתי תוך ארבעה ימים 835 בני אדם". מוחמד דבאח
(צילום: גיל מחושתן)
דבאח מכיר לא מעט אנשים שנפגעו מהנגיף, כולל בני משפחתו. "אח שלי נדבק, ועד עכשיו לא התאושש מזה. זה היה ממש קשה, ואני מכיר מאות אנשים שנדבקו", הוא מספר. "כשהמחלה התפשטה בדיר אל אסד הייתי נשאר עד שעות מאוחרות בעבודה והפניתי אנשים למתחמי בדיקות. אין חולה כאן שלא הייתי איתו בקשר. זו הקלה שהגיע החיסון כי אולי עכשיו יש פתרון. אני מתרגש מזה. חיסון חדש זה אתגר, כי צריך לעקוב איך החיסון פועל, האם הוא יעיל או לא, וכמה הגנה הוא מספק. אני הייתי בקשר עם אנשים שיש להם תופעות וסיבוכים של הקורונה, אם זה כאבי גב, שלשולים והקאות. הם יכולים לספר מה זה קורונה. אנשים שהיו להם סימפטומים יכולים להגיד מה זה קורונה, אבל עכשיו אנחנו מתחילים לחסן. ברמה האישית, יש לי שתי נכדות שאני בקושי רואה אותן ואני נורא מתגעגע אליהן. עכשיו אולי אוכל לראות אותן".
"לחסן אנשים זו שליחות לגמרי", מספרת כרמלה אטיאס, תושבת קדימה, ואחות בקופת החולים לאומית בסניף בתל־אביב שחיסנה כבר יותר מ-500 איש נגד קורונה. "כך אולי נצליח למגר את המגפה. אנחנו חלק מההיסטוריה וזה סוג של שליחות שזכיתי בה, לטפל באנשים בתקופה הקשה הזו ולאחר מכן לחסן את האנשים כדי שהסיפור הזה יהיה מאחורינו". אטיאס נדבקה בעצמה בנגיף.
3 צפייה בגלריה
כרמלה מחסנת
כרמלה מחסנת
"לחסן אנשים זו שליחות". כרמלה אטיאס
(צילום: עוז מועלם)
"בהתחלה לא היו לי תסמינים, אבל היות שאנשי צוות רפואי עושים בדיקה חוזרת כדי לצאת מבידוד, הבדיקה השנייה יצאה חיובית, מה שהוביל לכך שהייתי 18 ימים בבידוד. בהמשך חוויתי כאב שרירים מאוד חזק בכל הגוף ואחרי שבוע או שבועיים גיליתי שאיבדתי את חוש הטעם והריח. משום כך אני מחסנת, כדי שאנשים לא יידבקו בצרה הזאת. זו מחלה שמי שנדבק בה יכול באמת להגיע למצבים קשים, אז הלוואי שהצלחתי למנוע את זה מכל האנשים הללו”.
“ההכנה של המקום למבצע החיסונים גרמה לכך שפתאום זה הרגיש אמיתי”, סיפרה האחות המסורה, “לפתוח את המקרר ולראות את האוצר הזה, זו הייתה תחושה מדהימה. פתאום החיסון הזה אצלך ביד, עליי לשמור על החיסונים ולספור אותם. כולם שואלים באיזו יד כדאי להתחסן, אבל אנשים באו בלי פחד. התפקיד של האחים והאחיות במבצע הזה הוא מרכזי, כי בלעדינו אי אפשר לחסן”. מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה הורחב אתמול באופן רשמי ויצא לדרך בבתי החולים: המרכז הרפואי שיבא תל השומר, וולפסון ואיכילוב החלו לחסן לא רק את עובדי הצוותים הרפואיים כפי שעשו בשבוע שעבר – אלא גם את בני ה־60 ומעלה, כמו גם את עובדי ארגוני ההצלה ובהם עובדי ומתנדבי מגן דוד אדום.
התרחבות המבצע לבתי החולים נועדה להקל על העומס הרב שנוצר במוקדי החיסון של קופות החולים בשבוע שעבר. עם זאת, השבוע צפויים להיפתח מוקדי חיסון נוספים גם בקופות החולים. במשרד הבריאות העריכו היום כי פיצול מגשי מנות החיסון, שכעת כל אחד מהם מיועד ל־975 מתחסנים, ייצא לדרך מחר ובכך יוכלו להיפתח גם מוקדי חיסון ביישובים קטנים יותר בהם מספר מבוטחים קטן יותר בכל קופה.
“כרגע מגיעים אלינו גם תושבי חולון ובת־ים בני 60 ומעלה”, מספרת אורנה צבי, מנהלת הסיעוד במרכז הרפואי וולפסון. “הביקוש מאוד גדול והלחץ במדינה מורגש. אנשים רוצים להתחסן. המתחסנים עוברים את הסדרן ולפני כן ממלאים את הטופס באשר למצבם הרפואי. ניגשים למזכירה, נרשמים במערכת שיש לה ממשק גם עם הקופות כך שכל קופה יודעת מי מתחסן פה. הם נכנסים לתוך המתחם ושם יש עמדות של האחיות המחסנות, מתחסנים ואז נחים לרבע שעה. הסגנון המעגלי לא יוצר פקקים ובעיות והכל כרגע בשליטה ונראה מאוד טוב”.
שניים מהמתחסנים הם אודיה ואלי ממן, תושבי האזור. “התור שקבעתי בקופת החולים היה אמור להתקיים רק בעוד חודש מהיום”, מספרת אודיה. “בגלל שבאתי להתחסן פה התור שלי הוקדם בחודש. זה זירז את התור”. בעלה של אודיה, אלי, מספר כי בתום שנה קשה במיוחד, במהלכה מיעט לצאת החוצה מביתו, הוא שמח להגיע להתחסן. “לא חששתי בכלל”, הוא אומר. מנגד, בבתי החולים הגדולים איכילוב ושיבא נרשמה אתמול צפיפות בשל מתעניינים רבים שבאו להתחסן. “אמרו לנו שזה ייקח זמן רב”, מספר זאב, שהתחסן באיכילוב. “אני מחכה פה כבר 40 דקות. נקווה שזה ילך”. עוזי שחורי מגבעתיים המתין מעל שעתיים לחיסון. “אני ממתין פה כבר שעתיים”, הוא מספר. “אני חושב שזה מוגזם”.