יאיר היה בן 19 בלבד במותו. בצעד אמיץ ואצילי החליטה משפחתו לתרום את איבריו. אחת המושתלות הייתה נחמה ריבלין ז"ל, אשתו של נשיא המדינה, שנפטרה זמן קצר לאחר ההשתלה. מלבדה זכו עוד חמישה אנשים באיבריו, שהצילו את חייהם. אחת מהן היא גל מסיקה (31), אם לילדה בת שבע, שסבלה מסוכרת מסובכת ובגופה הושתל הלבלב שלו.
צפו: קמפיין האינסטגרם המוקדש ליאיר
אתמול (שלישי), בפארק שקט בתל-אביב, יותר משנה לאחר ההשתלה, היא פגשה את אחותו של יאיר, עמית (23), ואת אחיו, ניסאי (16). בתחילת המפגש הם היו נבוכים, רצו להתחבק, נעמדו זה מול זה, אבל לפני שנגעו – החלו לבכות. "כל כך הרבה רגשות מעורבים בזה", אמרה גל, "אלה רגעים שאי אפשר להסביר במילים. אני רוצה להגיד תודה אבל מרגישה שזאת מילה קטנה מדי למה שעשיתם בשבילי. קיבלתי את החיים שלי בחזרה בזכותכם. איך אפשר להודות על דבר כזה גדול?".
בעלה של גל הגיע במהלך השבעה לנחם את משפחתו של יאיר. גל לא הייתה מסוגלת מבחינה נפשית. גם במפגש, המעמד קשה לה. "לפני ההשתלה הייתי באשפוזים כל הזמן והרופאים אמרו לי שאני בסכנת חיים", היא מספרת, "ואז – טלפון אחד שינה לי את החיים. היום אני יכולה לשחק ולרוץ עם הילדה שלי. זה לא מובן מאליו. אני לא מוצאת את המילים הנכונות להעביר את התחושה".
2 צפייה בגלריה
גל (במרכז), עמית וניסאי
גל (במרכז), עמית וניסאי
גל מסיקה (במרכז), עמית וניסאי
(צילום: דנה קופל)
האחים הנרגשים לא צריכים מילים. הם מבינים. "קשה לבטא התרגשות", הסביר ניסאי, "אנחנו האנשים הכי קרובים לסיטואציה שגל חווה. זה לוקח אותנו להרבה מקומות. יאיר היה אדם של נתינה, בחייו ובמותו".
"אני רוצה לפגוש את כל המושתלים, על אף הקושי", מוסיפה עמית, "זה מחזק אותנו ואת ההורים. מותו של יאיר היה אובדן עצום. אין יום שאני לא חושבת עליו. ובתוך כל הקושי הזה יש נקודת אור: כשאני רואה את גל, יודעת מה זה עשה לחיים שלה, זה מחזק אותי. את יאיר שום דבר לא יחזיר, וזאת הנחמה שלנו. אבא שלי, אגב, מדבר עם מושתלת הלב כל יום".
גל מבינה אותם היטב. "אני מרגישה שיאיר חי בתוכי", היא אומרת, "זאת תחושה שמהולה בהרבה רגשות". עמית מגיבה: "קשה לי לחשוב על זה ברמה הפיזית, אבל האור והרוח של יאיר נמצאים עכשיו במקומות שונים. יאיר היה הכל מהכל והחוסר שלו ענק. זה חלל שאי אפשר למלא, אבל הוא חי איתנו. הצדפים שלו מפוזרים בכל הבית, האבנים שאסף, תמונות שלו. המושתלים הרבים. הוא איתנו".
יאיר לא היה חתום על כרטיס "אדי", אך משפחתו בכל זאת החליטה לתרום את איבריו. "זה בטוח מה שהוא היה רוצה", אומר ניסאי, ועמית מוסיפה "היה חשש שאולי הוא לא היה מעוניין בזה, אבל הוא נעלם מהר כי יאיר לא היה מפספס הזדמנות לעשות טוב לאחרים, בטח להציל חיים".
2 צפייה בגלריה
גל (במרכז), עמית וניסאי
גל (במרכז), עמית וניסאי
קמפיין אדי: מחבר לראשונה בין תורמים למושתלים באמצעות אינסטגרם
(צילום: דנה קופל)
עכשיו לוקחים השלושה חלק בקמפיין משותף לפייסבוק ישראל המרכז הלאומי להשתלת איברים ומשרד הפירסום שימעוני פינקלשטין פרלמוטר FCB, תחת השם "הסיפור ממשיך". הקמפיין מחבר לראשונה בין תורמים למושתלים על ידי תיוג תמונות באינסטגרם שממחיש את המשמעות האדירה שיש לתורם אחד על חייהם של אנשים רבים, ומדגים את החשיבות של חתימה על כרטיס "אדי".
מלבד סיפורם של יאיר וגל יובא גם סיפורם של נילי דרוקר-ששון ז"ל, מלכת היופי לשעבר, ומושתל הריאות טירן חמצני. הקמפיין יעלה כסטוריז, ובלחיצה על התיוג הגולשים יגיעו לעמוד האינסטגרם של המושתלים ולסטורי תיעודי מרגש שיגולל את סיפוריהם.
קרוב למיליון ישראלים חתומים כיום על כרטיס "אדי". במקביל, כ-1,200 חולים מחכים לתרומת איברים. ישראל היא המדינה הראשונה בעולם שמעניקה לחותמים על כרטיס שכזה ולקרוביהם עדיפות ברשימת ההמתנה להשתלה.