לא מפסיקים להשתעל: בעוד הקורונה נמצאת בשליטה יחסית, עם ירידה הדרגתית בשיעור המאומתים וצניחה משמעותית בשיעור המאושפזים, חוזרות הבעיות הרפואיות הוותיקות - וזו שמקבלת נוכחות בולטת עכשיו היא השיעול. מדיווחים שהגיעו ל-ynet מקופות חולים ומחדרי מיון עולה כי בשבועיים האחרונים נרשמו אלפי פניות בנושא, הן לגבי תינוקות וילדים והן מצד מבוגרים.
קראו עוד:
לא במקרה זה קורה דווקא עכשיו. הסגרים וההקפדה על עטיית מסכות צמצמו משמעותית את שיעור התחלואה במחלות מידבקות בשנה האחרונה, אבל עם פתיחת המשק ומערכת החינוך והסרת המסכות באוויר הפתוח שבו לתקוף הנגיפים והחיידקים הוותיקים והוכיחו שהם לא הלכו לשום מקום. גם מזג האוויר ההפכפך של הימים האחרונים, שנע בין קור לשרב, תרם לכך. חלק מהתסמינים משויכים לתחלואה נגיפית או חיידקית, וחלק אחר משויך כנראה להתקפי אלרגיה או לשילוב של השניים.
2 צפייה בגלריה
זה לא נעים, אבל לא חייבים למהר לרופא. בשלב ראשון אפשר להסתפק באינהלציות
זה לא נעים, אבל לא חייבים למהר לרופא. בשלב ראשון אפשר להסתפק באינהלציות
זה לא נעים, אבל לא חייבים למהר לרופא. בשלב ראשון אפשר להסתפק באינהלציות
(צילום: shutterstock)

מה ההבדל בין מחלה נגיפית לאלרגית?

לעיתים קשה להבחין ביניהן. בשני המקרים עשויים להופיע נזלת שקופה ושיעול. עם זאת, בהתקף אלרגיה השיעול הוא בדרך כלל יבש ומלווה ב"צפצופים" האופייניים להתקף אסתמה, לעיתים עם עיניים אדומות ודומעות, בעוד שמחלה נגיפית תגרום לשיעול רטוב יותר, המוביל לתחושת "שריפה" בבית החזה. כשמדובר במחלה נגיפית קשה, עלולים להתלוות גם חום וכאבי שרירים. בעידן הקורונה קשה עוד יותר להבחין בין המחלות, משום שגם נגיף הקורונה עלול לגרום לשיעול כמו מחלה רגילה.
עם פתיחת המשק ומערכת החינוך והסרת המסכות באוויר הפתוח שבו לתקוף הנגיפים והחיידקים הוותיקים והוכיחו שהם לא הלכו לשום מקום. גם מזג האוויר ההפכפך של הימים האחרונים, שנע בין קור לשרב, תרם לכך
כאשר הנגיף מידבק, התמונה לרוב סוערת יותר וכוללת חום גבוה, לרוב מעל ל-38.5 מעלות, וכן שיעול "כבד" ליחתי, עם או בלי נזלת ירוקה וצמיגה, ומצב כללי ירוד.

מדוע בכלל משתעלים כשחולים?

שיעול הוא רפלקס טבעי בגוף, שמסייע להיפטר מהפרשות, מחלקיקים ומגופים זרים. במהלך השיעול אנחנו שואפים אוויר ונושפים אותו בלחץ גבוה ובמהירות עצומה, לעיתים גדולה מ-100 קמ"ש. הלחץ הזה מאפשר לפלוט החוצה כיח ורסיסי רוק עמוסים בחיידקים או בווירוסים. שיעול שנמשך יותר מחודשיים עלול להיות תסמין למחלות כרוניות, לאסתמה או לאלרגיה.
ברוב המקרים השיעול נגרם על ידי מגוון עצום של נגיפים, והגוף משחרר כמויות גדולות של ריר וכיח שמכילים שיירים של נגיפים עם תאי דם לבנים הנלחמים בהם. שיעול נגיפי (ויראלי) מלווה בדרך כלל בתקופת חום קצרה של שלושה-ארבעה ימים, והשיעול לרוב מחמיר דווקא בלילה.
בחלק קטן של המקרים נגרם השיעול מחיידקים, כשהשכיח ביותר הוא פנאומוקוקוס פנאומוניה (או בקיצור, פנאומוקוק). במצב כזה אפשר לשמוע בגב או בקדמת בית החזה "חרחורים" שמזכירים מים רותחים מבעבעים, ובמקרים רבים הכניסה והיציאה של האוויר לא יהיו שוות מעל שתי הריאות.
כשהשיעול נשמע כמו "צרור יריות" ומלווה באודם בפנים ובעיניים, יש חשד שמדובר במחלת השעלת. אם השיעול מלווה בקוצר נשימה, בנזלת, בדמעת או בפריחה מגרדת, ייתכן שזה התקף אלרגיה.

מה אפשר לעשות?

ראשית, להירגע. שיעול הוא תופעה טבעית ותקינה של הגוף. לא נחנקים ממנו. אם אין חום גבוה, והמצב הבריאותי הכללי הוא תקין, ללא הקאות, כנראה מדובר במחלה ויראלית. בעידן הקורונה, כל תסמין של הצטננות מעורר חשד להדבקה בנגיף COVID19, ולכן יש לבצע בדיקת קורונה. אם מתברר שמדובר במחלה ויראלית כלשהי, אנטיביוטיקה לא תשפיע, ולכן הטיפול העיקרי הוא מה שנקרא בשפה הרפואית "שמרני" ונועד רק להקל על השיעול.
הטיפול העיקרי הוא אינהלציות של סליין (מי מלח סטריליים) בריכוז גבוה של 7%, או בריכוז נמוך יותר של 3%. מדובר בתמיסה סטרילית שמוסיפים לכוסית של מכשיר האינהלציה. האדים הנוצרים נשאפים לקנה הנשימה ולריאות, שם הם מגבירים את הלחות, מרככים את הכיח הצמיגי ומסייעים להוצאתו באמצעות השיעול מהריאות ומקנה הנשימה החוצה. הלחות גם מקילה על הנשימה.
שיעול הוא תופעה טבעית ותקינה של הגוף. לא נחנקים ממנו. אם אין חום גבוה, והמצב הבריאותי הכללי תקין, ללא הקאות, כנראה מדובר במחלה ויראלית. אנטיביוטיקה לא תשפיע, ולכן הטיפול העיקרי נועד רק להקל על השיעול עצמו
אינהלציה של סליין ניתן לבצע מדי שעה, לפי הצורך. יש למלא כשני מ"ל של סליין בכוסית, להפעיל את המכשיר ולהצמיד את המסכה לפה. על פי חלק מההנחיות, במקרה של קורונה לא משתמשים באינהלציות מחשש להדבקה. אפשר להוסיף לטיפול גם סירופ מכייח (דוגמת מוקוליט), אבל אין הוכחות חד-משמעיות שסירופים אלה מביאים להקלה משמעותית.
במקרה שמופיע חום גבוה, מעל 38.5 מעלות, הנמשך יותר מ-48 שעות ברציפות, ויש גם קוצר נשימה או הקאות מרובות, יש צורך בצילום חזה כדי לדעת אם מדובר בדלקת ריאות, ואז יש לקחת אנטיביוטיקה.

כיצד ניתן להתגונן מפני השיעול?

  1. יש להישאר בבית ולהזמין בדיקת קורונה.
  2. יש להקפיד על הנחיות המיגון: ריחוק חברתי ועטיית מסכות במרחב הציבורי הסגור.
  3. יש להקפיד גם על היגיינה מרבית: שימוש בג'ל אלכוהול מחטא לאחר מגע עם הפרשות (נזלת, שיעול) וביקור בשירותים וכן חיטוי צעצועים, ידיות ושלט רחוק. יש להשתעל לשרוול או לממחטה חד-פעמית ולהתרחק מאנשים בריאים.
  4. הדרך הטובה ביותר להתגונן היא באמצעות חיסון נגד חיידק הפנאומוקוק הגורם לדלקת ריאות.

מתי יש צורך בבדיקת רופא דחופה?

  1. אם יש חום של יותר מ-38.5 מעלות במשך שלושה ימים רצופים.
  2. אם הנשימה מהירה מהרגיל (יותר מ-40 נשימות בדקה אצל תינוק; יותר מ-20 נשימות בדקה אצל ילד).
  3. אם משתמשים בשרירי עזר בעת הנשימה: הנחיריים מתרחבות, הצלעות בולטות.
  4. אם יש הכחלה סביב הפה הנראית היטב גם באור לבן חזק.
  5. אם מקיאים יותר משלוש פעמים ביממה.
  6. אם יש חוסר הכרה וישנוניות יתר.