בשיתוף סאנופי

אטופיק דרמטיטיס זו מחלה כרונית דלקתית שברוב המקרים מופיעה כבר בגיל הילדות, אך ישנם גם מקרים בהם המחלה מופיעה במהלך גיל הבגרות. "המחלה מתאפיינת בעיקר בעור יבש עם אזורים אדומים ומחוספסים, אטופיק דרמטיטיס גם מלווה בגרד ניכר שמפריע מאוד במהלך שעות היום והלילה, ופוגע באיכות החיים של החולים" מסבירה ד"ר ליאת סמואלוב סגנית בכירה למנהל מערך עור ואחראית תחום אטופיק דרמטיטיס בבית החולים איכילוב ורופאת עור בכירה בבית החולים לילדים "דנה דואק" באיכילוב.
בגילאי הינקות, המחלה עלולה לבוא לידי ביטוי בהופעה של אזורים אדומים, מחוספסים ומלווים בגרד, בעיקר באזור הפנים, בעיקר בלחיים, בזרועות, באמות ובגפיים תחתונות; החל מגיל שנתיים, המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי בעיקר באזור קפלי הרגליים והמרפקים; בקרב מבוגרים המחלה יכולה לבוא לידי ביטוי גם בכפות הידיים ובאזורים אדומים, מחוספסים ומלווים בגרד.
1 צפייה בגלריה
אזורי חספוס וגרד. אטופיק דרמטיטיס
אזורי חספוס וגרד. אטופיק דרמטיטיס
אזורי חספוס וגרד. אטופיק דרמטיטיס
(צילום: shutterstock)
"המחלה נפוצה יותר בילדים אבל גם במבוגרים", אומר ד"ר יעקב משיח מנהל מרפאת עור ילדים ומתבגרים בבית החולים לילדים "דנה דואק" באיכילוב. "לפני שלושים או ארבעים שנים שכיחות המחלה עמדה על כ-4% או 5% מהאוכלוסייה. כיום השכיחות מוערכת בכ-20% מהילדים, בעיקר במדינות המפותחות. אפשר להעריך שמדובר בעשרות אלפי ילדים בישראל אם לא יותר מכך". לדבריו, שכיחות המחלה במבוגרים מוערכת בכ- 7%-10% מהאוכלוסייה כאשר חלק מהמבוגרים מושכים את המחלה מילדותם, וחלק מפתחים אותה רק בגיל המבוגר. "אצל מרבית החולים דרגת המחלה תהיה קלה אבל יש הרבה אנשים שסובלים מדרגה בינונית עד קשה שגורמת לסבל רב", מוסיף ד"ר משיח.
ישנם גורמים שונים שיכולים להחמיר את המחלה ובמסגרת תהליך הטיפול מומלץ לחולים להימנע מחשיפה אליהם. "יכולים להיות טריגרים מכניים שונים כמו למשל בגדי צמר, ולכן אנו ממליצים לחולים להקפיד על בגדי כותנה", מסבירה ד"ר סמואלוב, "ישנם פקטורים סביבתיים שונים, כמו למשל דשא, חול או חומרים כימיים שונים כמו סבונים דטרגנטיים, מגע תדיר עם מים וכדומה. כל הדברים האלה עלולים להחמיר את המחלה".
אומנם אטופיק דרמטיטיס היא אינה מחלה מסוכנת, אבל היא פוגעת באופן משמעותי באיכות החיים של המטופלים ובני משפחותיהם. "המחלה פוגעת בהמון תחומים שונים של החיים", מסביר ד"ר משיח. "קודם כל יש את הפגיעה הפיזית. המחלה מאופיינת עם גרד מאוד מאוד קשה. זה תסמין שמציק ומפריע בלילה, ואם הילד לא ישן, אז כל הבית לא ישן איתו. כמובן שיש לכך השלכות גם ביום שלמחרת מפני שהילד עייף ולא מרוכז בבית הספר".
עוד מוסיף ד"ר משיח: "כתוצאה מהמחלה עלולה להיגרם גם פגיעה פסיכולוגית מפני שלעיתים הילד לא יכול להשתתף בפעילויות רגילות עם שאר החברים שלו כי הוא מזיע, חם לו וזה גורם לו לגרד עז. בשלבים קצת יותר מבוגרים, כשהמראה החיצוני מתחיל יותר לשחק תפקיד, הילדים החולים כבר מתביישים במראה שלהם, כי מופיעה על גופם פריחה והחברים לא רוצים לשחק איתם ואף נרתעים מהם. לכן גם לאספקט הפסיכולוגי יש כאן משמעות רבה מעבר לאספקט הגופני".

הטיפולים היעילים

באטופיק דרמטיטיס יש מגוון רחב של טיפולים ובשנים האחרונות נוספו מספר טיפולים חדשים לארגז הכלים של הרופא. "כיוון שהיובש בעור הוא אחד המרכיבים העיקריים במחלה, אז קיימת חשיבות גדולה לשימון של העור על ידי תכשירים שונים – כאלה שסופחים לחות לעור או מונעים את האובדן של הלחות, בשילוב עם סבונים שונים ללא ריח ושמני רחצה מסוימים", מסבירה ד"ר סמואלוב, "בנוסף ישנם טיפולים על בסיס של סטרואידים מקומיים, תרופות מעכבות דלקת שלא מבוססות על סטרואידים, טיפולים באור – פוטותרפיה, וגם טיפולים סיסטמיים – תרופות הניתנות בכדורים במקרים בהם האטופיק דרמטיטיס חמורה יותר. בשנים האחרונות הצטרפו גם טיפולים ביולוגים חדשים, וישנם עוד טיפולים נוספים שנמצאים בפיתוח ויתווספו בשנים הקרובות". לדבריה, הטיפולים החדשים מהווים בשורה משמעותית מפני שהם מאפשרים יעילות גבוהה לטיפול במחלה עם מיעוט תופעות לוואי.
"אומנם אין לנו כרגע ריפוי למחלה", מודה ד"ר משיח. "כשאנחנו נותנים את הטיפול באטופיק דרמטיטיס, אנחנו תמיד מדגישים למטופלים שהמטרה היא להקל על מצבם. יחד עם זאת, אנחנו צריכים להמשיך ולעודד מטופלים לקבל טיפול כי אם נגיע למצב בו חולה באטופיק דרמטיטיס יהיה נקי או כמעט נקי מהתסמינים במחיר של נטילת טיפול אחת לשבוע או שבועיים – זה מצוין", מוסיף ד"ר משיח.
ד"ר משיח מספר על מטופלת עם אטופיק דרמטיטיס שמצבה השתפר באופן דרמטי לאחר קבלת טיפול. "הגיעה אליי למרפאה לפני כשנתיים מטופלת בת 30. היא הגיעה לבושה בסדין שעטף אותה, עם כובע רחב, משקפי שמש וצעיף. לא ראו ממנה כלום", נזכר ד"ר משיח. "החולה הייתה במצב קשה מאוד והתחלנו לטפל בה בטיפול ביולוגי חדש. בתוך כחודשיים היה ניכר שינוי משמעותי במצבה. אחרי שנים בהן היא כמעט ולא יצאה מהבית, היא החלה להשתפר. בהתחלה היא הגיעה למרפאה עם חולצה רגילה ואז השילה את הצעיף, לאחר מכן הורידה את הכובע ואת משקפי השמש", מוסיף ד"ר משיח. "היא הודתה בפניי ששנים היא לא ראתה את העור שלה. מדהים איך הטיפול התרופתי יכול לעשות שינוי".
  • לקבלת מידע נוסף יש להיוועץ עם רופא העור.
בשיתוף סאנופי