פחות מ-2% מחולי הקורונה נדבקו במקומות בילוי: כך עולה מנתוני משרד הבריאות שאסף מרכז המחקר והידע של הכנסת לבקשת יושבת ראש ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא-ביטון. הנתונים הובאו אמש (ב') בפני חברי ועדת הקורונה נוכח ההנחיות החדשות שהחליטה עליהן הממשלה, בכללן ההגבלות על בריכות השחייה, חדרי הכושר והתחבורה הציבורית.
לפי נתוני משרד הבריאות, מתחילת המגפה בישראל ועד אתמול נמצאו כ-30,162 חולי קורונה. יותר ממחיצתם (55%), חושפים הנתונים, נדבקו אחרי 19 באפריל, אז החלו ההקלות בסגר. מתוך 16,624 החולים שנדבקו אחרי 19 באפריל, רק ל-8,283 נדבקים מופיע מקום החשיפה כפי שעלה בחקירה אפידמיולוגית. כך, עבור 8,341 חולים (כ-50.2%) לא צוינה כלל סיבת ההדבקה או שלא נרשמה הסיבה.
מתחילת המגיפה, המתוארכת בסוף פברואר 2020, ידועים מקורות החשיפה של 8,981 (כ-29%) בני אדם בלבד. מתוכם עולה כי 5,907, שהם 65.8%, נחשפו לנגיף בביתם, מבן משפחה חולה. 924 חולים (10.3%) נחשפו בבתי ספר, ישיבות או אוניברסיטאות ו-523 חולים (5.8%) נחשפו לנגיף במוסד רפואי.
הנתונים חושפים כי דווקא במקומות הנחשבים "מסוכנים" ובעלי פוטנציאל הדבקה גבוה, נחשפו לנגיף פחות אנשים. כך למשל באירועים וכנסים נדבקו 355 חולים (3.9%), ו-183 מהנדבקים (2%) נחשפו לנגיף בעת שהות במרכזים מסחריים או חנויות. לבסוף, נמצא כי במקומות בילוי נחשפו לנגיף רק 1.8% מהנדבקים שדיווחו על מקור החשיפה. 733 ציינו כי לא נחשפו ב"אף אחד מהנ"ל", ולמעשה לא ניתן ללמוד על המקום בו נחשפו לנגיף.
במסמך שפרסם מרכז המחקר והמידע, נכתב כי למרות דירוג משרד הבריאות את הפעילויות בעלות הסיכון הגבוה ביותר - לא ברורה הסיבה לחלוקה: "מהתרשים עולה כי בעוד שהזמנת משלוחי מזון וקיון פעילות פיזית בחוץ מוגדרות כפעילויות ברמת הסיכון הנמוכה ביותר, בילוי במועדון לילה מוגדר כפעילות בסיכון הגבוה ביותר. אין בידינו מידע על מה מבוססת הערכת סיכון זו", כך נכתב במסמך.
מסקנות מרכז המחקר והמידע מחזקות את דבריו של פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן למדע, שהתראיין הבוקר באולפן ynet וטען כי אין אינפורמציה מספקת כדי להכריע בנוגע למקורות ההדבקה וההגבלות. "יש צורך בנתונים שהיו אמורות לספק החקירות האפידמיולוגיות. אין נתונים מספיקים על הדבקות בבריכות שחייה, מסעדות או הופעות, אז ההגבלות הינן בהגדרה שרירותיות. הקריטריונים צריכים להיות ברורים", אמר בריאיון.