בינואר האחרון אושפזו בבית החולים הלונדוני Great Ormond Street התאומים הסיאמיים ייג'יט ודרמן אברנסל (Yigit and Derman Evrensel) מטורקיה, כשהם רק בני שנה וחצי, בציפייה לקראת הניתוחים שיעניקו לכל אחד מהם חיים נפרדים. התאומים אברנסל הגיעו לבית החולים האנגלי כשהם מחוברים בראשם וחולקים גולגולת, כלי דם מרכזיים ואף חלק מרקמת המוח.
התאומים עברו סדרת ניתוחים לא פשוטה ונדירה ביותר שנמשכה שישה שבועות, בהם השתתף הנוירוכירורג הישראלי ד"ר עידו בן צבי, שהגיע להשלים את תת-ההתמחות שלו הישר ממרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל. ד"ר בן צבי סיים את ההתמחות שלו בשניידר ויצא ללונדון, לאחת ממחלקות הנוירוכירורגיות לילדים הגדולות והטובות בעולם. "מגיעים אל המחלקה הזו מקרים שונים ונדירים מכל העולם. כיוונתי ללמוד במרכז הזה כדי להתנסות במקרים ייחודיים", הוא מספר.
על המקרה יוצא הדופן של התאומים אברנסל, מספר ד"ר בן צבי: "משנות ה-70 בוצעו כמה עשרות בודדות של ניתוחים מהסוג הזה. לידה של תאומים סיאמיים מתרחשת פעם ב-2 מיליון לידות, זה נדיר ביותר. רובם לא שורדים ולא עוברים את גיל שנה. זה סיפור נדיר ולכן הידע הנרכש בניתוח שכזה לא קיים כמעט באף מקום בעולם".
3 צפייה בגלריה
ייג'יט ודרמן אברנסל
ייג'יט ודרמן אברנסל
ייג'יט ודרמן אברנסל
(Patricia McHugh on behalf of Gemini Untwined)
בבית החולים בלונדון, הוא מספר, היו כבר 3 מקרים של תאומים סיאמיים וזה היה הרביעי. למרות שאחוזי התמותה בניתוחי הפרדה שכאלה נעים בין 20 ל-50 אחוזים, שלושת הניתוחים הקודמים שהיו בבית החולים עברו בהצלחה. בהם, גם של תאומות סיאמיות שהיום כבר בנות 14 והם בתיכון רגיל ומתפתחות בצורה תקינה.
המקרה הנוכחי היה מסובך ודרש הכנה רבה בגלל גילם הצעיר של התאומים. מדובר בסדרה של 4 ניתוחים שכל אחד מהם ארך כ-15 שעות, כאשר בין ניתוח לניתוח היה זמן התאוששות. ד"ר בן צבי היה חלק מצוות של שלושה נוירוכירורגים שביצעו את הניתוחים, יחד עם שני פלסטיקאים ועוד צוות שלם של מרדימים, אחיות, מהנדסים ועוד.
הוא מספר שמדובר בניתוחים מורכבים מאוד, שנדרשו להביא בחשבון מרכיבים של עבודה על שני ילדים במקביל, החל במיטה שתתאים לניתוח וכלה בשתי מכונות הנשמה שעובדות זו לצד זו. ההכנות לניתוח נמשכו מספר חודשים וכללו בין היתר בניית מודל של הגולגולת, כלי הדם והמוח במדפסות תלת מימד על ידי צוות של מהנדסים.
"השתמשנו גם במציאות מדומה כדי להכין עצמנו כמה שניתן. יש חשיבות גדולה לתכנון שלפני הניתוח בנירוכרורגיה, אפילו מבחינת התנוחה בה המטופלים ישכבו. הניתוח יצליח בהתאם למידת התכנון. כמות האופציות לתכנון היא גבוהה. במצב מורכב שכזה צריך להתחשב בנתונים של שני הילדים, בדרך שבה מתכננים את החיתוך, את הפרדת כלי הדם כדי ששני הילדים יקבלו את מה שהם צריכים. צריך לקחת בחשבון שאי אפשר לעשות את זה בניתוח אחד".
3 צפייה בגלריה
ד"ר עידו בן צבי
ד"ר עידו בן צבי
"ידע מניתוח כזה לא קיים כמעט באף מקום בעולם": ד"ר עידו בן צבי
(דוברות מרכז שניידר לרפואת ילדים)
ד"ר בן צבי מספר כי גם ברמת התכנון הופכים דברים קטנים למורכבים. כדוגמה הוא מספר על הצורך בחישוב של חתך בעור, כדי שאחרי שתסתיים הפרדת התאומים, יהיה מספיק עור כדי לכסות את הגולגולת של כל אחד מהם. לתינוקות יש שתלים בעור שמטרתם להרחיב את העור כדי שאחרי שיופרדו יהיה מספיק עור לכסות את הראש.
בניתוח הרביעי בוצעה ההפרדה הסופית ושחזור העצמות והעור על מנת לכסות ולהגן על המוחות של שני התאומים. למרות כל ההכנות, עדיין היו דברים שהפתיעו את ד"ר בן צבי ואת יתר הצוות. "למרות כל המודלים שעשינו עליהם את ההכנה, רקמת המוח המחוברת בין התאומים הייתה שונה. היה חלק מחובר יותר גדול מחובר ממה שציפינו, אי אפשר לצפות לכל דבר".

"התאומים הביטו אחד בשני לראשונה בחייהם"

ד"ר בן צבי מספר על שני רגעים שהיו קריטיים בניתוחים ושגרמו לצוות המנתחים להחסיר פעימה. "אחרי שחתכנו את אחד מכלי הדם הגדולים המוח של אחד מהם היה נראה בדרך לשבץ. בנקודה הזאת אין הרבה מה לעשות בתור מנתח, וביקשנו מהמרדימים לספק לו דרך התרופות אספקת דם יותר טובה כדי לעבור את המשבר. הרגע השני שבו היה לי חשש גדול היה רגע בניתוח השלישי, שבו הבנו שיש הרבה יותר רקמה מוחית מחוברת בין שני התאומים. היה ממש רגע שהסתכלנו אחד על השני ולא הבנו לאן אנחנו צריכים ללכת. אחרי כמה דקות הסתכלנו מסביב והצלחנו להבין מה שייך למי ולהתקדם. זה היה חלק שלקח לנו כמה שעות טובות ובהתקדמות איטית אבל בסופו של דבר גם זה הלך בצורה טובה", הוא משחזר.
הניתוחים בוצעו בידי צוות של 3 או ארבעה מנתחים, ביניהם ד"ר בן צבי, ודרש שיתוף פעולה טוב ביניהם. "מדובר בניתוח של 15 שעות שבו כולם מדברים האחד עם השני וחולקים עצות ומקשיבים לצד השני בצורה נעימה ומכבדת. זה מרכיב חשוב מאוד בהצלחה".
3 צפייה בגלריה
ייג'יט ודרמן אברנסל
ייג'יט ודרמן אברנסל
בתום הניתוחים המורכבים: הפכו התאומים לעצמאיים
(Patricia McHugh on behalf of Gemini Untwined)
ואכן, בתום תהליך של ארבעה ניתוחים, הופרדו התאומים ייג'יט ודרמן אברנסל בהצלחה האחד מהשני, והפכו עצמאיים. לאחר תהליך התאוששות, שיקום ופיזיותרפיה, שבו השניים במצב טוב להמשך שיקום בטורקיה אחרי שהיו מאושפזים בלונדון בסך הכל חצי שנה ובעלות כוללת של מיליון פאונד שהגיעו מתרומות.
"שמענו מהמשפחה והרופאים שם שהם בסדר", מספר ד"ר בן צבי. "קשה לדעת מה קורה איתם קוגנטיבית כרגע. ייקח זמן עד שהם ישתקמו לגמרי. היה מאוד מרגש לראות את התאומים יום לאחר הניתוח שוכבים אחד לצד השני, מופרדים, כשלמעשה זו הפעם הראשונה בחייהם שהם יכולים להביט ישירות זה בזה. אני שמח שהייתה לי הזכות להיות חלק ממבצע מדהים כזה, באחד מבתי החולים לילדים הגדולים בעולם שהוא המרכז המנוסה ביותר בעולם בניתוחים נדירים כאלה",סיכם. "אני מצפה לרגע שבו אוכל ליישם במרכז שניידר את הידע הרב שאני רוכש כאן כנוירוכירורג ילדים".
בעוד כשנה צפוי ד"ר בן צבי לחזור לישראל וליישם בשניידר את כל מה שלמד בבית החולים בלונדון. ד"ר אפרת ברון הרלב, מנהלת מרכז שניידר לרפואת ילדים עמדה על החשיבות של הלמידה ממקומות אחרים בעולם כדי להעשיר את הידע והניסיון הרב וליישם אותו בישראל: "ד"ר בן צבי והעשייה שלו כחלק מהצוות בלונדון הוא דוגמה לשיתופי פעולה רבים כלל עולמיים בין מרכז שניידר לבין בתי החולים לילדים המובילים בעולם. אנחנו גאים בו וממתינים לשובו ארצה ליחידה לנוירוכירורגיה כדי להמשיך ולטפל באופן המיטבי, המתקדם והמוביל ביותר בילדי ישראל".