פריצת דרך בטיפול בדיכאון קשה: בבית החולים איכילוב הושתל קוצב עצבי בסמוך למוחו של גבר כבן חמישים שסבל מדיכאון קליני קשה ולא הגיב לטיפולים תרופתיים. הקוצב אמור לגרום לשינוי בשחרור של מעבירים עצביים המשפיעים על דיכאון דרך אותות חשמליים.
מדובר במטופל הראשון בישראל שעובר השתלה מסוג זה בקוצב וגאלי לדיכאון. הניתוח בוצע על ידי ד"ר עידו שטראוס, מנהל היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית באיכילוב, וד״ר גדי לוטן, והתאפשר הודות לשיתוף פעולה ייחודי עם ד״ר כפיר פפר וד״ר עדי גרשי-זוארץ מהמרכז לבריאות הנפש לב השרון.
הטיפול בהשתלת קוצב עצבי קיים בישראל מזה כ-15 שנים לטיפול באפילפסיה קשה, אולם בשנים האחרונות נעזרים בטכנולוגיה גם לטיפול במחלות פסיכיאטריות שונות. בארה"ב ובמערב אירופה השותלו אלפי אנשים הסובלים מדיכאון, וכעת לראשונה הושתל הקוצב גם בישראל. מועמדותו של הקוצב הוגשה לסל הבריאות גם בהתוויה הטיפול הזו.
2 צפייה בגלריה
ד"ר עידו שטראס
ד"ר עידו שטראס
ד"ר עידו שטראוס
(המרכז הרפואי איכילוב)
דיכאון הוא מצב שכיח הפוגע ביותר מ-264 מיליון אנשים ברחבי העולם. כ-30% מכלל חולי הדיכאון נחשבים לחולים עמידים לטיפול תרופתי וממשיכים לסבול מאפיזודות דיכאוניות למרות הטיפולים התרופתיים. אחת האפשרויות הלא תרופתיות המתקדמות היום לטיפול בדיכאון הוא הטיפול באמצעות קוצב וגאלי.
לדברי ד"ר שטראוס, "הקוצב מושתל על עצב הואגוס בצוואר בהליך ניתוחי קצר, ודרכו שולח גירויים חשמליים עדינים אל מרכזים עצביים הקשורים לדיכאון במוח. הטכנולוגיה הינה בטוחה ויעילה לטיפול בדיכאון עמיד, עם אחוזי הצלחה גבוהים ביותר ובעל הפחתת הסיכוי לאובדנות".
וכך התרחש הניתוח שהתבצע לפני שבועיים וארך כשעה: הקוצב מחובר בכבלי חשמל אל עצב הוואגוס (העצב התועה), אחד מעשרת זוגות עצבים מובילים מהמוח לאיברי הגוף השונים. פעילותו נועדה להגיע על אותו אזור במוח הקשור למצבי הרוח ולתת לו מכות חשמל קטנות כדי להעלות את מצב רוחם של החולים הסובלים מדיכאונות קשים.
אבי שושן, דובר בית החולים איכילוב הוסיף: כדי לעבור את הטיפול, יש צורך בהמלצת פסיכיאטר, לאחר הוכחה על כישלון כל הטיפולם התרופתיים העכשוויים. הטיפול עדיין כלול לא בסל התרופות, ועלותו כ-30 אלף ש"ח לטיפול.