מבצע ההתחסנות הראשון בעולם יצא אתמול (ג') לדרך בבריטניה, עם הגעתן של 800 אלף מנות חיסון ראשונות מחברת "פייזר". כעת, 24 שעות אחרי תחילת המבצע, מספר ד"ר עידו בן צבי, רופא בבריטניה, כי המבצע מתקדם לאט מהצפוי: "אני לא חושב שיותר מכמה מאות בריטים התחסנו בינתיים לקורונה. ככלל, בריטניה היא מדינה שעובדת מאוד מסודר ומאוד לאט. אני חושב שהפוקוס כרגע הוא בלהבין איך גורמים לכולם להגיע להתחסן תוך הימנעות מתורים מיותרים".
עם זאת, טוען ד"ר בן צבי, ההיענות הכללית של הציבור הבריטי להתחסן היא גבוהה: "תמיד יהיו אנשים שמתנגדים יותר לחיסונים, או חוששים מחיסונים, אבל בגדול הציבור מבין שזו הדרך היחידה להתקדם הלאה ולעבור את המגפה הזו. לכן אני חושב שרוב האנשים יתחסנו.
"מתנגדי חיסונים וקמפיינים של פייק ניוז קיימים פה כמו בישראל, לצערי הרב. אני לא בטוח אם זה מגיע ממניעים נסתרים או בגלל בורות, אבל יש הרבה אנשים שמסיבות שהן לחלוטין לא מדעיות מתנגדים לחיסונים וזה ממש חבל".
1 צפייה בגלריה
מבוגרים ב בריטניה מתחסנים חיסון חיסונים פייזר נגיף קורונה
מבוגרים ב בריטניה מתחסנים חיסון חיסונים פייזר נגיף קורונה
המתחסנים הראשונים בבריטניה לקורונה: אוכלוסיות בסיכון
(צלום: MCT)
החיסון של חברת "פייזר", כידוע, יינתן בשתי מנות, בהפרש של שלושה שבועות. המתחסנים ייחשבו למחוסנים מפני הקורונה שבעה ימים אחרי קבלת החיסון השני. מדובר במבצע מורכב מאוד, לא רק משום שאוכלוסיית בריטניה מונה 65 מיליון בני אדם, אלא גם כיוון שהמתחסנים צריכים לקבל את המנה השנייה שלושה שבועות מיום המנה הראשונה. בנוסף, שינוע החיסונים הוא מלאכה מורכבת: מנות החיסון חייבות להישמר בטמפרטורה של 70 מעלות מתחת לאפס עד רגע הגעתן לבתי החולים ולמרכזי החיסון. כמו כן, מנות החיסון צריכות להינתן למחוסן חמישה ימים מרגע שעזבו את מחסני חברת התרופות.
"הבעיות הלוגיסטיות קיימות, אבל אני חושב שהבריטים התכוננו מאוד טוב לסיפור הזה", מסביר ד"ר בן צבי באולפן ynet. "הם ידעו מראש שזה מה שהולך לקרות ואני חושב שהם די מוכנים מבחינת קירור, מבחינת הכנת מנות, ויש להם קווי חלוקה די מסודרים לרוב האוכלוסייה. זה פשוט משהו שיהיה בשלבים, זה לא יקרה ביום אחד".
מבצע ההתחסנות ייערך ב-50 בתי חולים ברחבי המדינה. בקרוב אף יוסבו חללים גדולים, וייתכן שגם אצטדיונים, למרכזי חיסון זמניים. בתחילת השנה יועברו מבצעי ההתחסנות לרופאי המשפחה ובהמשך לבתי המרקחת.