"המלוניות הן חלופה למעצר. אין פה שום השגחה רפואית, לא רופא, לא חובש - כלום": כך אומר יאיר רוזנהפט (35), אח בבית החולים איכילוב שנדבק בקורונה בעת תפקידו במחלקה פנימית בבית החולים, ונשלח למלונית הקורונה שערי ירושלים כדי לא להדביק את אשתו ושלושת ילדיו.
2 צפייה בגלריה
יאיר רוזנהפט
יאיר רוזנהפט
נדבק בקורונה באיכילוב, כעת מאושפז במלונית קורונה: יאיר רוזנהפט
(צילום פרטי)
"הייתה התפרצות קורונה באחת המחלקות, וחולה שנבדק וטרם קיבל תשובה נשלח למחלקה שלנו. לאחר שהוא קיבל תשובה שהוא אכן חולה, ביצעתי בדיקה יום אחרי החשיפה אליו, שיצאה שלילית, אבל כדי להיות בטוח ביצעתי עוד אחת שלושה ימים אחרי החשיפה, ובה יצאתי חיובי", מספר רוזנהפט באולפן ynet.
כשהגיע למלונית, הופתע רוזנהפט לגלות שאין במקום השגחה רפואית מסוג כלשהו. "הרעיון של מלונית קורונה הוא סוג של חלופת מעצר. בן אדם שאמור להיות בבית נשלח למלונית כדי לא להדביק אנשים בסביבה שלו. אין פה שום השגחה רפואית, לא רופא, לא אח, לא חובש - שום דבר. כשהגעתי לפה, הגעתי עם תיק החובש ועדכנתי את החמ"ל של פיקוד העורף שהם מוזמנים לפנות אליי אם מישהו מחולי הקורונה זקוק למשהו. מפה לשם, קורה שאני מתפנה לכעשר קריאות ביום".
2 צפייה בגלריה
יאיר רוזנהפט
יאיר רוזנהפט
יאיר רוזנהפט במלונית שערי ירושלים
(צילום פרטי)
רוזנהפט מספר כי המענה שהוא מציע לחולי קורונה הנמצאים במלונית, לא כולל רק עזרה בתסמיני הקורונה שתוקפים את הנמצאים אלא טיפול רפואי ממש. "מטופל שהגיע לכאן לא הרגיש טוב והתפנה לבית החולים שם הוא עבר צנתור. כשהוא חזר לפה הוא הגיע עם רשימת תרופות שלא לקח קודם, והתחילו לו בחילות כי הוא לקח את הכדורים הלא נכונים בזמן הלא נכון".
לפי נתוני פיקוד העורף, בישראל שוהים כ-9,000 בני אדם ב-24 מלוניות. רובם חולים ומיעוטם מבודדים, אך אין זה המקרה הראשון בו מתלוננים השוהים על המחסור במענה רפואי במקום. כבר באפריל התראיין ב-ynet ישראל שמיר, תושב חיפה בן 58 שאושפז בבית החולים כרמל בחיפה לאחר שנדבק בקורונה. משהשתפר מצבו הוא הועבר למלונית.
בריאיון, הסביר שמיר כי ניטור החולים והטיפול בהם מתעכב: "מאז שהגעתי לפה לא קיבלתי בדיקה אחת. הבדיקה היחידה שקיבלתי היא כי התקשרתי למנהלת בית החולים כרמל ששלחה אליי בדיקה. אנשים נמצאים פה מעל ל-10 ימים ולא יודעים למי לפנות בעניינים רפואיים. אני מרגיש כלוא".

בתוך כך, נמשכת הירידה בשיעור התוצאות החיוביות בבדיקות הקורונה. משרד הבריאות עדכן הבוקר (ד') כי 4,674 בני אדם אובחנו אתמול עם קורונה, ו-31 נפטרו מאתמול כתוצאה מסיבוכי הנגיף. לפי נתוני המשרד, 10.5% מכ-46,500 הבדיקות שבוצעו חזרו חיוביות.
בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,612 חולי קורונה, 855 מהם במצב קשה. 223 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מאז חצות נפטרו עוד שני חולים, ומניין הקורבנות עומד כעת על 1,803.
יותר מ-3% מתושבי ישראל נדבקו בקורונה מאז חודש פברואר. כלומר 1 מכל 33 ישראלים נדבק בנגיף בחודשים האחרונים. היום, כך לפי משרד הבריאות, יש בישראל 61,606 חולים פעילים. 7,068 מהם הם תושבי ירושלים, 5,618 מתגוררים בבני ברק, 2,601 באשדוד, 2,568 במודיעין עילית, 2,048 בתל אביב, 1,778 בפתח תקווה, 1,614 בנתניה, 1,457 בבית שמש, 1,316 בבאר שבע, 1,309 בראשון לציון, 1,215 בחיפה, 1,213 באלעד, 1,171 בחולון, 1,153 ברחובות ו-1,103 בביתר עילית.


אתמול (ג'), לפי נתוני משרד הבריאות, נרשם שיעור הבדיקות החיוביות הנמוך זה שבועיים - 10.2%. הנתון התפרסם על רקע דבריו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו אתמול, שאמר כי "הסגר אפקטיבי ונראית ירידה בתחלואה".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: הטיפול הרפואי במלוניות הקורונה ניתן בידי קופות החולים. במידה ויש החמרה במצבו הרפואי של חולה, חמ״ל פיקוד העורף מזמין אמבולנס ומפנה אותו לבית החולים הקרוב. כמו כן, הוחלט כי בכל חדר יהיו שני אנשים, במידה ומצבו של אחד מתחיל להידרדר, חברו לחדר מעדכן את החמ״ל והוא מזמין אמבולנס. צוות המלון יחד עם צוות פיקוד העורף עושים כל שביכולתם לסייע ולהנעים את שהות המחלימים במלון, כל תלונה ובעיה מטופלת באופן פרטני ובמלוא הקשב.