עדות נוספת לפגיעה הקשה של מחלת הקורונה בצעירים: חוקרים מבית החולים בילינסון שבדקו חולי קורונה צעירים, כשלושה חודשים לאחר ההחלמה, מצאו שהסיבולת הגופנית שלהם שווה לזו של קשישים בעשור התשיעי לחייהם.
התסמינים שנשארים גם אחרי שהמחלה עוברת:
הסקר נערך על כ-30 מחלימים בגיל ממוצע של 45, שעברו שתי בדיקות: בדיקת הליכה קצרה בת 6 דקות. מחלימי הקורונה הצליחו ללכת בממוצע 450 מטרים, כאשר הממוצע של אנשים בגיל שנבדק היה 700 מטרים בשש דקות. בהמשך בוצעה בדיקה נוספת בה התבקשו המחלימים לשבת ולקום במשך כחצי דקה. המחלימים ביצעו את הבדיקה 14 פעמים, כאשר הממוצע הוא 30 פעמים בשלושים שניות. תוצאות אלה לדבריהם, דומות לתוצאות מבדקים של בני 80 ומעלה.
1 צפייה בגלריה
מתאמן עייף
מתאמן עייף
לא בכושר. מחלימי קורונה
״התופעות המאוחרות של הקורונה יכולות להופיע במערכות שונות ובהן ריאות, לב ושרירים״, הסבירה נירה כהן צוברי, מנהלת מכון הפיזיותרפיה, ״הטיפול מתמקד בתסמינים הרלוונטיים של כל מטופל, הדגש הוא להקשיב לגוף יותר מהרגיל ולהתמקד בעומסי התרגול באופן איטי, לוודא שיש יכולת דיבור רציף בזמן מאמץ ללא קוצר נשימה משמעותי״.
אלו תסמיני הקורונה הכרונית:
רן לוי פיזיותרפיסט בבית החולים בילינסון מוסיף כי, "מטופלים רבים לא חוזרים לתפקוד מלא מבחינה גופנית שמתבטאת בפעולות יומיומיות או אפילו בחזרה לשגרת עבודתם. בבדיקות שערכנו מצאנו כי הסיבולת הגופנית של המחלימים ירדה משמעותית כתוצאה מהמחלה וזה התבטא בקוצר נשימה, בכאבי שרירים ועוד. כל המטופלים האלה סובלים מתסמינים שמלווים אותם גם לאחר החלמתם וכאן תפקידנו במחלקת הפיזיותרפיה להדריך אותם, להביא אותם לשיפור משמעותי ולתמוך בהם לאורך הדרך״.
כבר חודשים ארוכים שמומחים מזהירים מפני תסמינים ממושכים של הקורונה בקרב מחלימים, שעלולים להימשך גם שבועות וחודשים. חלק מהתסמינים נמשכים לאחר ההחלמה, אחרים מתפרצים מאוחר יותר. עד כה, דווחו מעל 200 תסמינים אופייניים של קורונה כרונית, כשהשכיחים כוללים עייפות, שכחה, קוצר נשימה, כאבי שרירים, חרדה, דיכאון, פריחות בעור ובעיות במערכת העיכול.