במרכז הרפואי שיבא בתל השומר, מדווחים על הצטברות של מקרי פוסט קורונה נדירים בהם לא נתקלו עד כה, כשמחלימים הגיעו לבית החולים עם תסמינים נדירים, כמו תסחיף בריאות ודלקת בשריר הלב.
בתוך כך יש לציין כי בחודש יוני פורסם מחקר בבית החולים איכילוב לפיו כ-40% מחולי הקורונה צפויים לפתח תסמינים לבביים.
קראו עוד:
כעת, על פי המומחים בשיבא, מתחילים לראות את התסמינים הללו גם בקרב המחלימים עצמם. "פוסט קורונה יכולה להיות סוערת במיוחד", אומרת פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי, בו זוהו לאחרונה שני מקרים של תסחיף ריאות בקרב מחלימים.
"מדובר על מקרים שמצריכים אשפוז כמו תסחיפים בריאות, במוח ודלקת בשריר הלב. זה חדש ממש, ולי הייתה התלבטות איך לטפל בחולה. התסחיף למעשה לא הפתיע אותי משום שבמחלה הזו יש קרישיות יתר לתקופה די ממושכת. עם זאת, לדלקת בשריר הלב, בשלב הזה – לא ציפינו.
"מתחילים לצוץ מקרים מהסוג הזה וזה משהו שהוא מטריד במיוחד. אמנם יש עכשיו הרבה פחות מאושפזי קורונה אבל הפחד שלי, הוא שחולי הפוסט קורונה בסופו של דבר הם אלו שיתחילו לתפוס את המיטות. בטיפול הנמרץ סופרים רק את חולי הקורונה אבל לא את החולים בטיפול נמרץ הרגיל שהם מחלימים".

"הלב היה על סף קריסה"

בנימין הלוי רוזנשטיין, בן 76 מבני ברק, הגיע לפני כשבועיים לשיקום בבית החולים לאחר שנדבק בקורונה, הורדם והונשם. כשהחלים הועבר לשיקום. זמן קצר לאחר הוחלט כי יעבור צנתור. "עברתי צנתור כתוצאה מהקורונה לאחר חשתי בכאבים בחזה", הוא מספר.
"המקרה שלי קשור באופן חד משמעי לקורונה. אנשים כמוני למעשה החלימו מהקורונה ולאחר מכן התמודדו עם אירועים לבביים. לולא הקורונה הצנתור היה יחסית קל אבל הקורונה פגעה בעורקים שלי באופן קשה".
3 צפייה בגלריה
בנימין הלוי רוזנשטיין
בנימין הלוי רוזנשטיין
בנימין הלוי רוזנשטיין."הקורונה פגעה בעורקים שלי באופן קשה"
(צילום: נעמה עזריאל)
בנימין משען, מנהל פרויקטים במשרד אדריכלים בן 68 מגני תקווה, הוא אחד המחלימים שלקה בדלקת שריר הלב. בחודש שעבר הוא נדבק בקורונה ולדבריו – עד מהרה חזר לשגרה. "הייתי בבידוד בביתי ולא הרגשתי משהו מיוחד. חשבתי שזה משהו פשוט וקל. אפילו בניתי את הסוכה בביתי ופירקתי אותה".
חמישה ימים לאחר שחזר משען לעבודתו – הכל השתנה. "הרגשתי חולשה וחום, והרגשתי כמו סרמטוט. נכנסתי למיטה וחשבתי שזה יעבור. בוודאי שלא חשבתי שזו התפתחות נוספת של קורונה. אחרי שלקחתי כמה כדורי אקמול החום ירד, אך למחרת שוב הוא עלה ולא יכולתי לנשום כל כך. החום לא ירד, השיעול לא הפסיק והחולשה הכללית הייתה ממש רצינית.
3 צפייה בגלריה
בנימין משען
בנימין משען
בנימין משען. הלב עמד בפני קריסה בגלל הקורונה
(צילום: נעמה עזריאל)
"ניסיתי לדחות את ההגעה שלי למיון אך בשלב מסוים כבר לא הייתה ברירה. הגעתי לבית החולים ומיד הועברתי למיון קורונה. כשהגעתי למחלקה עשו לי סדרת בדיקות וגילו שהלב שלי עומד על סף קריסה כתוצאה מזה שנגיף הקורונה חדר אליו וגרם לדלקת בשריר הלב. עלה גם חשש שזה ידרדר לכליות ולכבד. מיידית הועברתי למחלקת טיפול נמרץ לב. אמרו לי שזה משהו מאוד נדיר במיוחד שלא ראו לפני כן".
פרופ' שלומי מטצקי, מנהל היחידה לטיפול נמרץ לב בשיבא, שטיפל במשען, מסביר: "אחד הדברים שלמדנו במחצית השנייה של 2020 היא שקורונה עלולה להביא למחלות קרדיווסקולאריות (מחלות כלי דם ולב). אנחנו יודעים שהקורונה נקשרת לקולטנים על פני כלי הדם, וכשאנחנו מדברים על פוסט קורונה, ויש להזכיר שהממצא החשוב הוא שאין קשר בין חומרת המחלה לבין הסיכון לפתח את תסמונת.
3 צפייה בגלריה
פרופ' מטצקי שיבא
פרופ' מטצקי שיבא
פרופ' שלומי מטצקי. הצטברות של מקרים מסכני חיים
(צילום: נעמה עזריאל)
"אנחנו בטיפול נמרץ לב רואים בשבועיים האחרונים הצטברות של מקרים שהם למעשה צורה קשה ומסכנת חיים בקרב מחלימים מקורונה. היה לנו חולה שעבר דום לב ללא רקע לבבי, למשל. החולה היה בריא לחלוטין והחלים מקורונה. עורקי הלב שלו היו תקינים והכל היה תקין למעט העובדה שהחלים מקורונה.
"במקרה של משען, זוהי דלקת של שני חדרי הלב בחומרה שאנחנו לא מכירים ולא הכרנו עד עכשיו. הוא היה בסכנת חיים עם כשל רב מערכתי. נתקלנו גם בחולה בת 42, בריאה, שהחלימה מקורונה והתמודדה עם תסחיף קשה בריאות. החולה הזו במשך חודשיים הראתה את כל התסמינים של פוסט קורונה".