"הילדים מידרדרים לתהומות שלא ידענו קודם. לא היו צריכים לסגור את מערכת החינוך מלכתחילה": כך אומר היום (א') פרופ' יהודה אדלר, יו"ר האיגוד האירופאי למחלות שריר וקרום הלב ודיקן הפקולטה למדעי הבריאות במרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן.
באולפן ynet הוא מדגיש כי לא צריך להיות קשר בין ההגבלות שחלות על עולם הקמעונאות והמסחר לבין מערכת החינוך. "אין משמעות לבחירה בין קמעונאות לפתיחת מערכת החינוך. כשיש משרד שלא מבין ולא יודע להתנהל רפואית עם מגפה, משווים את הקמעונאות לבתי הספר. מה שנעשה בבתי הספר זו שערוריה בקנה מידה של שנים. אנחנו מאבדים את הילדים שלנו".
לדבריו של פרופ' אדלר "לא היו צריכים לסגור את מערכת החינוך כלל. בדיוק כמו שעשו בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובעוד עשרות מדינות. 70% מההדבקות הן בבית, אבל הדבר שבאמת צריך להדאיג הוא התקהלויות, חתונות, אלף דברים אחרים שאינם בתי הספר שלנו, הילדים שלנו - הם קודש הקודשים".
"ההתעסקות בחיסונים היא לא רלוונטית כרגע. כשיהיו חיסונים, מה שיקרה עוד הרבה זמן, 80% מהאוכלוסייה צריכים להתחסן כדי שהחיסון יהיה אפקטיבי ברמת הציבור. המיקוד עכשיו צריך להיות בבדיקות. אנחנו לא יכולים להכריח אנשים להיבדק, אבל יש חשיבות בהסברה, אי אפשר להלך איימים כל הזמן, אבל כן אפשר לדבר. כבר עשרה חודשים ששיטת האיומים לא עובדת, צריך לדבר בגובה העיניים".
2 צפייה בגלריה
נוחזרה ללימודים בחולון
נוחזרה ללימודים בחולון
פרופ' אדלר: "לא היו צריכים לסגור את מערכת החינוך כלל"
(צילום: עיריית חולון)
סגן שר הבריאות, יואב קיש, לעומת זאת, תולה תקווה בחיסונים ובטכנולוגיה שתסייע לפתוח את מערכת החינוך - אך מתנגד להקלות נוספות בהגבלות, וטוען שהן עלולות להביא לסגר נוסף. לדבריו, "אנחנו נמצאים היום בנקודה שמאוד תלוי מה נעשה ומה נחליט, וזה יקבע אם נגיע לסגר שלישי או לא. הובלנו מדיניות שאומרת בצורה ברורה: לא פותחים בלי שרואים ירידת תחלואה".
"התופעה הזו של ירידת התחלואה הסתיימה, ואנחנו אפילו במגמת עלייה", הוסיף קיש. "אולי אפשר לשייך את זה ליותר בדיקות, אבל אנחנו רואים שהתחלואה בוודאי לא יורדת, היא נעצרה. כל הקלה נוספת תגרום לכך שנהיה במקדם הדבקה גדול יותר".
על מערכת החינוך אמר קיש כי "הכיוון הוא כן לאפשר לה לעבוד, אבל בכפוף לבדיקות". לדבריו, "כל בית ספר שייבדק פעם בשבוע, מורים ותלמידים, יוכל להישאר פתוח גם אם הוא לא יהיה באזור ירוק או צהוב. הרעיון הוא שככה נעלה על התחלואה. פיתחנו כלים חדשניים כמו איגום מטושים. למדינת ישראל יש יכולת בדיקת PCR שאין כמעט למדינות אחרות בעולם, ואם נלך למתווה כזה אז מדובר בחדשנות ישראלית שתאפשר את פתיחת מערכת החינוך תחת הקפדה ובדיקות".
2 צפייה בגלריה
יואב קיש
יואב קיש
קיש: "עבודת מערכת החינוך - בכפוף לבדיקות"
(צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת )
בשיטה של איגום מטושים, ניתן לאחד בדיקות רבות למבחנה אחת, ולבדוק אותה במעבדה כבדיקה אחת - כך שאם למשל תלמיד אחד בכיתה חיובי לקורונה ולא סובל מתסמינים, הבדיקה תצא חיובית וכל הקפסולה תיכנס לבידוד. ההיגיון מאחורי השיטה אומר שבכל מקרה כל אחד מהתלמידים בכיתה שבה יש חולה קורונה אמור להיכנס לבידוד, בין אם הוא נדבק בעצמו ובין אם רק נחשף לחולה. לדברי קיש, "המשמעות היא חיסכון כספי עצום ויכולת מינוף משמעותית של הבדיקות שלנו".