"אם לא יטופלו מקרי ההדבקה - נגיע תוך שלושה שבועות לאלפי נדבקים חדשים": כך אומר הבוקר (ב') פרופ' סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן למדע. "אין עוד הרבה זמן לפעול, כרגע יש מספר שניתן לנהל, לפני שמגיעים לאלפי נדבקים חדשים ביום. התחלואה ממשיכה לעלות".
דבריו של פרופ' סגל מגיעים אחרי שאתמול אובחנו בישראל 985 חולי קורונה. בנוסף, לפי נתוני משרד הבריאות, מספר המונשמים זינק מ-92 אתמול ל-114 היום. באגך המודיעין של צה"ל מזהירים כי התחלואה הנוכחית גבוהה.
"כל המדדים נמצאים בעלייה", אומר פרופ' סגל באולפן ynet. "מספר המאומתים עלה בשבוע שעבר ב-7% ואנחנו רואים שעיקר ההתפרצות כרגע היא בחברה העברית, עם למעלה מ-50% מסך המאומתים בישראל. עם זאת, קיימת זליגה מאותם ישובים ערביים לסביבה כמו בעיר באר שבע ובנוף הגליל.
"אנחנו יודעים שאם לא מטפלים במוקדי התחלואה, התחלואה פשוט מתפשטת. מניתוח הנתונים אנחנו רואים שהעלייה במאומתים היא יותר בגילאים הצעירים, וגם כאן תהיה כנראה התפשטות מצעירים למבוגרים. כך שבשעה שכרגע לא רואים עלייה במאושפזים, אנחנו צופים אחת כזאת בשבועות הקרובים. המבוגרים אומנם נזהרים יותר, אבל בשלב מסויים יש זליגה וזה מתפשט. זה טיבה של מגפה".
לדבריו של פרופ' סגל מספר המאומתים והחולים החדשים ימשיך לעלות בישראל ללא אכיפה מיידית. "ללא הגבלות וללא אכיפה רצינית יותר של הצעדים וההנחיות, אנחנו נמשיך לראות את המגמה הזו עולה, ובסופו של דבר, עוד שבועיים-שלושה, נחזור למספרים גבוהים. אין דבר שיעצור זאת אלא אם יחזירו הגבלות או יאכפו בצורה חזקה יותר".
3 צפייה בגלריה
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון מלחה בירושלים פתח את שעריו כחלק מהפיילוט
קניון מלחה בירושלים: "צפיפות ואי-הקפדה על ההנחיות"
(צילום: עמית שאבי)
בדבריו, מתייחס פרופ' סגל לפיילוט הקניונים, ומקשר גם אותו לעלייה עתידית במאומתים. "העלייה תלויה בהתנהגות של הציבור ובאכיפת הרשויות. בפיילוט הקניונים שהתחיל ראינו למשל צפיפות ואי-הקפדה על ההנחיות. את התוצאות של זה אנחנו עוד לא רואים, אבל נראה את זה בעוד כשבוע-שבועיים. בקניונים למשל הסכנה היא אותה התערבבות של אוכלוסיות שמגיעות מישובים שונים, גם אדומים וגם ירוקים, בניגוד למשל למה שקורה בבתי ספר, בהם האוכלוסייה היא הומוגנית פחות או יותר".
פרופ' ערן סגל: "בפיילוט הקניונים שהתחיל ראינו צפיפות ואי-הקפדה על ההנחיות. את התוצאות נראה בעוד כשבוע-שבועיים. בקניונים הסכנה היא אותה התערבבות של אוכלוסיות שמגיעות מישובים שונים, גם אדומים וגם ירוקים, בניגוד למשל למה שקורה בבתי ספר, שם האוכלוסייה היא הומוגנית פחות או יותר"
"סגר הוא לא דבר בלתי נמנע, אבל הוא אפשרות שקיימת", אומר פרופ' סגל. "סגר הוא החלטה, אבל עלייה בתחלואה הוא תרחיש סביר בהינתן הדברים, וכרגע לשם אנחנו צועדים. במגזר הכללי יש בממוצע ארבעה מאומתים לעשרת אלפים תושבים, לעומת במגזר הערבי קרוב ל-19 מאומתים לעשרת אלפי תושבים. כלומר כמעט פי חמישה. התחלואה עדיין מרוכזת במוקדי תחלואה שניתן לטפל בהם, אבל כל עוד לא יטפלו בהם תהיה זליגה.
"כרגע חשוב טיפול במוקדי התחלואה ולאכוף של ההנחיות. ההתקהלויות כיום מתרחשות לא לפי ההנחיות וקיימים הרבה יותר מגעים במקומות סגורים. זה בהכרח ייצור גידול בתחלואה. אנחנו רואים בנוסף שאנחנו לא מנצלים את כל הבדיקות שברשות ישראל. כרגע מיקוד ופעולה נכונה עם הבדיקות, וחקר ההתפרצויות הם הדברים שיש לבצע".
3 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
בדיקת קורונה מתחם היבדק וסע מד"א מזרח ירושלים
"לא מנצלים את כל הבדיקות שברשות ישראל"
(צילום: AFP)
פרופ' סגל מסביר שלמרות העלייה בתחלואה במגזר הערבי, במגזר הכללי מתבצעות יותר בדיקות לנפש. "במגזר הכללי מתבצעות כ-50% יותר בדיקות לנפש לעומת המגזר הערבי, למרות פי 5 תחלואה לנפש במגזר הערבי לעומת הכללי. יש לחשוב בהיגיון ולמקד את הבדיקות במוקדי התחלואה.
באופן של בדיקות ובידוד, ערים אדומות יכולות להפוך תוך יומיים שלושה לירוקות. אם בודקים את כל התושבים ומכניסים את המאומתים לבידוד, למעשה אין מאומתים שמסתובבים בעיר. לכן כרגע הפתרון הוא בדיקות מאוד מאסיביות של מרבית האוכלוסייה. יש לנו יכולת להגיע ל-100 אלף בדיקות ביום ולא מנצלים את זה ניצול נכון. שימוש נכון ביכולת לבצע בדיקות יכול להפוך ערים אדומות לירוקות בתוך ימים בודדים".

בצל הקורונה: עלייה במתחסנים לשפעת

על רקע העלייה במאומתי הקורונה, במערכת הבריאות קיים חשש מהתפשטות השפעת העונתית. עם זאת, ובגלל התסמינים הנשימתיים הדומים יחסית, מפצירים מומחים בציבור להיבדק לקורונה בעת הופעת תסמינים שכאלה ולהתחסן לשפעת.
"כרגע אין התפרצות מנוטרת של שפעת בישראל, אבל קיימת עלייה של עשרות אחוזים בקושי בנשימה", אומרת באולפן ynet קרן שכטר-אזולאי, ראש מחוז דרום בקופת החולים מכבי. "עם פתיחת הקניונים ופתיחת מערכת החינוך אנחנו מבינים שיש פער בין התחלואה המדווחת לתחלואה האמיתית. המגמה הברורה כרגע היא של עלייה בתחלואה. יש אלפי וירוסים שיודעים לעשות נזלת, שיעול וחום, אבל בעונה שיש בה את נגיף הקורונה הדבר הראשון שיש לעשות הוא לבוא להיבדק ובטח לבוא ולהתחסן לשפעת".
ד"ר יפעת ארליך, רופאת מחוז דרום בקופת החולים מאוחדת, מצטרפת לדבריה של שכטר-אזולאי ואומרת: "יש לציבור חלק מאוד משמעותי לא רק בשימה והקפדה אלא גם במניעה. לציבור יש את הכוח לשמור על תנאי הריחוק ולשתף פעולה ולתת לנו את היכולת לנטר בצורה הטובה והנכונה ביותר את התחלואה. עם זאת, אם הציבור יענה לחיסוני שפעת ולבדיקות קורונה אנחנו נדע בדיוק איפה אנחנו עומדים".
3 צפייה בגלריה
חיסון נגד שפעת
חיסון נגד שפעת
מבצע חיסוני השפעת בשיאו: 20% מהציבור הכללי התחסן
(צילום: שאול גולן)
בתוך כך, מדווחות קופות החולים על הצלחה במבצע החיסון לשפעת. אחוז המתחסנים לשפעת בציבור הכללי עומד על 20, מספר גבוה ביחס לשנים קודמות בתרופה המקבילה. לשם השוואה, בשנה שעברה עמד סך אחוז המתחסנים הכללי על 25, המספר הגבוה ביותר בעשור הנוכחי. המספר הנוכחי כולל רק 10 ימי התחסנות פתוחה לציבור הכללי, לאחר שבתקופה הראשונה חוסנו רק אוכלוסיות בסיכון. מתחילת מבצע חיסוני השפעת, חוסנו בקופת חולים כללית כ-940 אלף איש. במכבי חוסנו 550 אלף, במאוחת 240 אלף ובלאומית 110 אלף ישראלים.
על פי נתוני משרד הבריאות כ-40 בני אדם מתו משפעת בשנה שעברה בישראל, וכ-430 אושפזו במצב קשה בבתי החולים ברחבי הארץ. כמות החולים הקשים בשנה שעברה הייתה גדולה פי 3 מהממוצע בשנים האחרונות, אולם כמות הנפטרים הייתה נמוכה מהממוצע.