הוועדה המייעצת למינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA) המליצה לתת אישור חירום לחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון נגד קורונה, הניתן במנה אחת בלבד, וקבעה שהוא בטוח לשימוש. עם זאת, יעילותו נמצאה נמוכה יחסית: היא מגיעה ל-66.1% בלבד במניעת קורונה בינונית עד חמורה שבועיים לאחר מתן הזריקה.
קראו עוד:
את החיסון פיתחה חברת יאנסן הבלגית, חברה בת של ג'ונסון אנד ג'ונסון, בשיתוף עם המרכז הרפואי בית ישראל דיקונס שבבוסטון. להבדיל מהחיסונים של מודרנה ופייזר, המושתתים על מולקולת ה-mRNA, החיסון הזה משתמש ב-DNA של נגיף הקורונה, דבר המקנה לו כמה יתרונות משמעותיים לעומת המתחרות.
2 צפייה בגלריה
חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון
חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון
חיסוני ג'ונסון אנד ג'ונסון. מבוססים על מולקולה עמידה יותר מה-mRNA של מודרנה ופייזר
החיסון פותח לאחר שנים של מחקר בחיסונים המושתתים על נגיפים שנקראים אדנווירוסים. ביולי השנה אושר החיסון הראשון שלהם, נגד נגיף האבולה, המבוסס על אותה שיטה. בימים אלה מתבצעים בחברה ניסויים עם אותה טכנולוגיה על מחלות אחרות כמו HIV וזיקה.
במקרה של החיסון נגד קורונה, חוקרי ג'ונסון אנד ג'ונסון נטלו נגיף בשם אדנוווירוס 26 והוסיפו לו DNA מסונתז במעבדה, ובו קידוד לבניית חלבוני מעטפת דמויי מעטפת הקורונה. האדנווירוסים הם משפחה עצומה של נגיפים הגורמים בדרך כלל להצטננות. החוקרים שינו את זן 26 של הנגיף, כך שלא יוכל להשתכפל בגוף ולגרום למחלה כלשהי.
ה-DNA שבחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון הוא מולקולה עמידה יותר מה-mRNA של מודרנה ופייזר, והציפוי של האדנווירוס שבחיסון מגן עליו. כתוצאה מכך, ניתן לאחסן את החיסון במקררי חיסונים רגילים, בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות, למשך שלושה חודשים.
וכך עובד החיסון: נגיף האדנווירוס מוזרק לשריר הזרוע, מתקרב לתא השריר ונע לעבר גרעין התא, שם נמצא ה-DNA האנושי. האדנווירוס מהחיסון משחרר את ה-DNA שלו לתוך גרעין התא שאליו חדר, וגורם לו לייצר חלבונים דמויי מעטפת הקורונה. כעת, משנוצרו חלבונים כאלה, הם נצמדים למעטפת התא. מערכת החיסון של גוף האדם משוכנעת שמדובר בנגיף קורונה אמיתי, מסתערת ויוצרת נוגדנים מנטרלים ותאי T. אם תתרחש הדבקה אמיתית, הנוגדנים ותאי ה-T יסתערו על הנגיף מיד, ינטרלו אותו ולא יאפשרו לו לחדור לתאי הגוף ולהשתכפל.