מגפת הקורונה השפיעה רבות על מערכת הבריאות, ובכלל זה על חולי הסרטן בישראל והטיפול בהם. אם בימים כתיקונם חולי הסרטן ובני משפחותיהם נמצאו במרכז תשומת הלב, הרי שהתקופה האחרונה העבירה את הזרקור למחלה החדשה שהופיעה. החשש להגיע לבתי החולים וההנחיות לריחוק חברתי וסגר במדינה, יצרו כולם מחסור מטריד בתרומות טרומבוציטים (טסיות דם), המהווים חלק חשוב בטיפול בתופעות הלוואי של חולי סרטן רבים.
המחסור בתרומות הופך חמור, בין היתר, משום שהציבור לא מכיר מספיק בצורך של חולי הסרטן בהן. עובדה זו מתווספת למשך הזמן הקצר בו ניתן להשתמש בכל תרומה, שהופכים את המחסור לבעייתי עוד יותר. קרן פרנק ויעל שור-שמואלי מאמינות שמאגר תרומות הטרומבוציטים שהקימו בהתנדבות, בשיתוף איחוד ההצלה הוא מענה ראשוני לבעיה החמורה.
"ההיכרות שלנו עם נושא רכיבי הדם החלה לפני כארבע שנים, כשבנה בן ה-7.5 של חברתנו הטובה, חלה", מספרת פרנק. "עד אז לא היתה לנו כל היכרות עם הנושא – אני עסקתי בעריכת דין בתחום הפשיעה הכלכלית ויזמות חברתית, ויעל היא פסיכולוגית ארגונית בחברת הייטק גלובלית. ביום אחד הודיע האונקולוג לחברתנו, כי עליה לארגן מהיום למחר כמות משמעותית של תורמי גרנולוציטים, מסוג דם מסויים ובטווח גילאים מסויים. לאף אחד לא היה בכלל מושג מה זה גרנולוציטים ואיך משיגים את זה ועוד בכזאת מהירות. יחד עם המשפחה והחברים הרמנו מיידית קמפיין לגיוס גרנולוציטים. 'עבדנו' בזה יומם ולילה, גילינו שיש כל כך הרבה אנשים מדהימים במדינה הזאת, שמוכנים לעזוב הכל, לסגור את העסק שלהם או לעזוב פעילות חשובה אחרת, ולהגיע לבית החולים במיוחד כדי לעזור לילד, שהם אפילו לא מכירים".
3 צפייה בגלריה
יעל שור שמואלי טסיות דם
יעל שור שמואלי טסיות דם
יעל שור שמואלי
(צילום פרטי)
בעוד הן מפעילות חמ"ל עבור הבן של חברתן, הבינו פרנק ושור-שמואלי את המצוקה הגדולה שקיימת בארץ בתחום. הן ראו את המשפחות שעולמן חרב עליהן בגלל מחלת הילד או בן משפחה אחר. בזמן שהן במצוקה הכי קשה, בני המשפחה נאלצים במקביל לגייס אנשים שיבואו לתרום עבורם טרומבוציטים, ולעיתים נאלצים להתחנן לציבור בפלטפורמות השונות.
3 צפייה בגלריה
קרן פרנק טסיות ד ם
קרן פרנק טסיות ד ם
קרן פרנק
(צילום פרטי)
מה זה בכלל טרומבוציטים? "טרומבוציטים או טסיות דם, הם רכיב שאחראי על קרישת הדם. לכל אדם בריא יש מעל 150,000 טסיות בדם, כך שגם לאחר מתן תרומה, יש לו מספיק טסיות, והן מתחדשות באופן אוטומטי. הטסיות הן קריטיות לחולי סרטן שסובלים מרמה נמוכה שלהן, והן ניתנות גם במקרים של מחלות דם שונות, ניתוחים גדולים או לידות מורכבות. במדינת ישראל נדרשות תרומות של למעלה מ-30,000 מנות טסיות בשנה".

לתעל את הכאב לתרומה

תרומת טרומבוציטים אינה דומה לתרומת דם, ונעשית רק בבנקי הדם בתוך בתי החולים הגדולים בארץ. התרומה אורכת בין שעה לשעתיים בה הדם נשאב, עובר תהליך המפריד ממנו את הטסיות. הטסיות מועברות לתרומה והדם מוחזר לגוף התורם. ישנם קריטריונים ברורים לתרומת טרומבוציטים מכיוון שהם מגיעים מראש לאנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת. מתן התרומה אורך בין שעה לשעתיים, אינו כואב, ולאחריו אפשר לחזור לפעילות רגילה. כל מנה שורדת חמישה ימים מקסימום, וממילא בגלל הביקוש הרב תועבר במהירות לגופו של חולה ויכולה להציל את חייו.
את כל הידע שצברו פרנק ושור שמואלי הן החליטו להעביר הלאה ולהנגיש לכל מי שיזדקק לכך בעתיד. למרבה הכאב, למרות ההירתמות של כל האנשים הטובים, הבן של החברה שלהן לא שרד – ונפטר. הזעזוע מהאובדן לא גרם להן לעצור, להיפך, הן החליטו לקחת את הנושא צעד קדימה ולייצר מאגר מוסדר לתורמי טרומבוציטים אליהם ניתן לפנות במידת הצורך.
3 צפייה בגלריה
תמיכה בחולה
תמיכה בחולה
המאגר שיכול להציל חיים - דרך טסיות דם
(צילום: Shutterstock)
"פיתחנו שיטה, שבעזרתה ניתן לקבץ את פרטי התורמים ולסננם בקלות באמצעי טכנולוגיים, לאגור אותן במאגר ולנהל את ההיצע והביקוש לטסיות ישירות מול בתי החולים״, מספרת פרנק. ״באופן הזה אפשר להסיר כל דאגה ממשפחות החולים. השיטה הזו מאפשרת לספק לבתי החולים מספר טסיות מתאים על פי הצורך, ולא ב'פיקים', לפי כמה הצליחה לגייס כל משפחה".
"בהמשך, חברנו לאיחוד הצלה. על גבי המאגר הרפואי שלהם הקמנו את המאגר הארצי לתורמי טסיות דם. חשוב לציין שכל העבודה שנעשתה החל מהיום הראשון, נעשתה ועודנה נעשית, בהתנדבות מלאה של כל השותפים", היא מספרת.
כיום המאגר כולל כמה אלפי תורמים, ופועל בשיתוף עם ששת בתי חולים בארץ שמתרימים טסיות - רמב"ם, איכילוב, תל השומר, בילינסון, הדסה עין כרם וסורוקה. "יש לנו צוות מדהים של מתנדבים שמבצעים את כל העבודה מאחורי הקלעים, החל מקבלת פרטי התורם, דרך תשאול טלפוני שלו וכלה בשיבוץ מועד מתאים לתרומה עבורו, באחד מבתי החולים הקרוב למקום מגוריו", מוסיפה פרנק, "כל מה שנדרש כדי להצטרף למאגר, הוא למלא שאלון של שלוש דקות, וכך מצטרפים למאגר מציל החיים שלנו, ולמעשה מצטרפים לקהילה של אנשים שמעניקים בריאות לאחרים".
איך מגפת הקורונה השפיעה על התרומות? "אנשים מגיעים פחות לבתי חולים בכלל, והרבה פחות לצורך תרומה, כך שנוצר מחסור במנות של טסיות. אנו קוראות לכל מי שיכול, למלא את השאלון, ואנו נדאג לחזור אליו ולתאם עבורו מועד לתרומה (אפילו מקבלים קפה ומאפה, וחניה חינם). חשוב מאוד שגם מי שלא רוצה להגיע עכשיו לבתי החולים, ימלא שאלון, ויוכל לתרום גם בעתיד, כך הוא יהיה חלק מהקהילה שלנו, ונוכל להיעזר בו בהמשך".
לפרטים נוספים ולכניסה למאגר לחצו כאן