הנבואה ניתנה לשוטים: במיוחד במגפת הקורונה, למדנו על בשרנו כי מרבית התחזיות על נגיף ה-COVID19 התבדו. המגפה לא נעלמה, הווירוס לא הושמד בקיץ והחיסונים עדיין מתעכבים. אבל בניגוד למגפות קודמות, המדע של 2020 מפתיע את כולם, ובתוך כמה חודשים, תהליכי פיתוח חיסון שאורכים שנים כבר הבשילו לעבר קו הסיום.
קשה להתנבא מה יקרה בעתיד הקרוב, כיוון שנגיף הקורונה ממשיך להפתיע כל יום, עם פגיעות הרסניות כמעט בכל איבר, הדבקות מהירות, תחלואה לטווח ארוך ותגובה קיצונית של מערכת החיסון לחדירתו לגוף. אם בתחילת המגפה מקובלת הייתה החשיבה שהבעיה המרכזית מהנגיף היא הפגיעה בנשימה ובקשישים, עכשיו ידוע שהנגיף פוגע בכל האוכלוסיות, וגורם למחלה כרונית ובאופן נדיר יותר לתמותה - גם בצעירים בריאים.
אלו ההערכות של גורמי מדע ובריאות מרחבי העולם, לצד דיווחי חברות החיסונים, לגבי התחזית לחודשים הקרובים בנוגע לחיים עם הקורונה.

1. נובמבר: הגשות ראשונות לאישורי חירום

לפחות ארבע חברות הנמצאות בשלב השלישי של המחקר – מודרנה, פייזר, אסטרהזניקה וג'ונסון אנד ג'ונסון, אמורות לסיים בשבועות הקרובים את השלב השלישי והאחרון של המחקר בחיסונים מתוצרתן, ולאחר סיכום הממצאים – יגישו ל-FDA בקשה לאישור חירום.
מדובר בבקשה חריגה לשימוש בחיסונים, עוד לפני הסיום הרשמי שדורש הדבקה של עשרות נחקרים מכל חברה בנגיף הקורונה. ההדבקה נחוצה כדי להחליט עד כמה יעילים החיסונים, מי מהנבדקים נדבק, האם הוא מקבוצת הפלצבו שקיבלה חיסון דמה, או מהקבוצה שחוסנה בחיסון האמיתי. ואם אכן היו נדבקים מקבוצת החיסון האמיתי, מה רמת הנוגדנים ותאי ה-T שהיו בגופם. הנתונים האלה דרושים כדי להתאים גם את המינון הדרוש, ולהעריך למשך כמה זמן מגן החיסון בפני הקורונה, אם בכלל.
הנתונים עד כה מעודדים למדי: אין בינתיים דיווחים על הדבקות מקרב אלה שחוסנו נגד קורונה מכל החברות. אבל אף חיסון אינו מגן במאת האחוזים, וצפויות הדבקות גם מקרב המתחסנים. זה לא אמור להבהיל, שכן כדי להגיע למצב של חסינות עדר, שבה סיכון ההדבקה צונח, נדרש שלפחות 90% מהאנשים סביבנו יהיו מחוסנים.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה אילוסטרציה
חיסון קורונה אילוסטרציה
אף חיסון אינו מגן במאת האחוזים
(ShutterStock)

2. דצמבר - ינואר: אישורי חירום ראשונים של ה-FDA

חברות החיסונים כבר ערוכות להתחיל בייצור מיידי של מיליוני תרכיבי חיסון, וגם ה-UNICEF, ארגון הסיוע הבינלאומי, נערך להפצה של מיליוני מזרקים שישמשו לחיסונים בכל העולם. ה-FDA צפוי בתוך כמה שבועות להעריך את מידת הבטיחות של החיסונים, וכפי הנראה, יעניק למרבית חברות התרופות את האישור הנדרש.
בכיר במשרד הבריאות האמריקני אמר בסוף השבוע, כי הוא מעריך שבמחצית השנייה של דצמבר יחלו בארה"ב לחסן אוכלוסיות בסיכון, וכי עד סוף ינואר 2021 יסיימו לחסן את כל הקשישים. מדובר כמובן בהערכה בלבד, והיא תלויה באישור החירום שיינתן, ובהספק הייצור של חברות החיסונים. עם זאת, הראשונים שיזכו להתחסן בתרכיבים האמריקניים, הם כמובן תושבי ארה"ב.
אין מדובר בהחלטה פזיזה מדי: הניסויים בחיסונים נמשכים כבר כחצי שנה, עשרות אלפי נבדקים כבר חוסנו, לצד כחצי מיליון תושבים שחוסנו בסין ובאיחוד האמירויות באישורים החריגים שניתנו שם. כך שאם לא יהיו הפתעות חריגות מאוד, אפשר להניח שהחברות יוכלו להתחיל ולשווק את החיסונים השונים תחת מגבלות קפדניות.
במקביל, ימשיכו חברות החיסונים בשלב 4 של המחקרים: בשלב זה, נאספים הנתונים מכלל המתחסנים, כך שניתן יהיה להעריך למשך כמה זמן מגן החיסון, האם המינון וההרכב מתאים לכל האוכלוסיות, והאם ישנה השפעה שונה לקבוצות אוכלוסייה שונות.

3. פברואר: חברות נוספות יסיימו את המחקר

נכון להיום, נמצאות 11 חברות בשלב השלישי של המחקר, ואליהן יתווספו בחודשיים הקרובים חברות נוספות. לקראת פברואר צפויות יצרניות רבות לסיים את המחקר ולעבד את התוצאות, ובהן גם חברות מחוץ לארה"ב. החברות האירופיות יידרשו לאישור חירום מרשות התרופות האירופית, ועדיפות תינתן כמובן לתושבי אירופה במתן החיסונים.
אם לא יהיו הפתעות קיצוניות, ייתכן שכבר בחודש פברואר יוכל משרד הבריאות הישראלי לאשר גם את החיסון לקורונה של חברת מודרנה, שממנו נרכשו מנות בסכום של כ-230 מיליון שקלים.
צפו בריאיון עם המנהל הרפואי של מודרנה, ד"ר טל זקס:

4. מרץ: האפקט יורגש

חלק מחיסוני הקורונה, כמו זה של מודרנה, דורשים שתי זריקות בהפרש של כחודש זו מזו. הסיבה היא שהזריקה השנייה היא מנת דחף שמקפיצה עוד יותר את הנוגדנים ותאי ה-T, שמנטרלים את הנגיף ומזעיקים אליו את מערכת החיסון. לפיכך, ההשפעה הראשונה של החיסון תיראה רק כחודש וחצי עד חודשיים מרגע קבלת החיסון.
אם אכן יקבלו המתחסנים הראשונים בארה"ב את הזריקה בדצמבר, לקראת פברואר תתחיל ההגנה. אולם היא לא תגיע ל-100%, כיוון שיעילותו של כל חיסון נעה סביב 40-70%, וככל שיותר אנשים מתחסנים, גדלה ההגנה מפני הדבקה. עם זאת, לא מן הנמנע שכבר במרץ תיתכן ירידה בתחלואה בקרב האוכלוסיות בסיכון, שיהיו הראשונים לקבל את החיסון.
אם משרד הבריאות אכן יעניק אישור חירום למתן החיסון של מודרנה או חיסונים נוספים, ייתכן שבמרץ יתחילו ישראלים ראשונים לקבל אותו. תחילה יחוסנו קבוצות בסיכון: צוותי בריאות וחירום, קשישים, ואלה הסובלים מדיכוי חיסוני.

5. אפריל: עדיין תעטו מסכות

אם תימשך תוכנית החיסונים של האוכלוסיות בסיכון, ייתכן שכבר נתחיל להרגיש בירידה בשיעורי התמותה ובעומסים בבתי החולים. אבל גם בשלב הזה, ניאלץ להמשיך ולנקוט בכל אותם אמצעי זהירות: מסכות, ריחוק חברתי ושמירה על היגיינה.

6. מאי-יוני: תחילת חיסון האוכלוסייה

בשלב זה, שוב – אם לא יהיו הפתעות קיצוניות, חברות החיסונים ימשיכו לייצר מיליוני מנות שישמשו גם לחיסון רבדים נוספים באוכלוסייה. יש להניח שמשרד הבריאות ידרג את קבוצות המתחסנים, כך שלצד האוכלוסיות בסיכון – "ייפתח" החיסון לקבוצות נוספות שעלולות להידבק ולהדביק, ובהן צוותי הוראה ועובדים המעניקים שירות לציבור.

לא בלי מכשולים

למרות הנתונים המבטיחים, יצרניות החיסון מתמודדות עם לא מעט בעיות אופרטיביות. אחת הבעיות המרכזיות שעימן מתמודדות חברות החיסונים, היא טמפרטורת האחסון של הרכיבים.
ויש גם את עניין הספקות שבציבור: סקר אחרון שנערך בארצות הברית הדגים סקפטיות בקרב הציבור: רק 50% אמרו שיסכימו להתחסן נגד קורונה. סביר להניח שיארך עוד זמן רב עד שחלק מספיק גדול מהאוכלוסייה יסכים להתחסן, ותיווצר ההגנה הציבורית הנדרשת.
ועל אף האופטימיות הרבה שבפיתוח המהיר של החיסונים, חשוב לזכור שלפחות בשנתיים הקרובות החברות לא יצליחו לייצר מספיק תרכיבים לכולם. לא ברור לכמה זמן מגינים החיסונים, כל כמה זמן יהיה צריך לחזור עליהם (ההערכות כעת מדברות על אחת לשנה), כך שסביר שהקורונה איתנו, עד הקיץ הבא לפחות.