פיתוח חיסוני הקורונה ממשיך להתקדם: גורם בכיר במשרד הבריאות האמריקני מעריך כי בתוך שלושה שבועות יוגשו לאישור חירום לפחות שלושה מהחיסונים לקורונה, וכי עד סוף השנה ייתכן שיסיימו בארה"ב לחסן את האוכלוסיות בסיכון.
בינתיים, הודיעו ג'ונסון אנד ג'ונסון ואסטרהזניקה כי הן חוזרות להמשך השלב האחרון של המחקר, לאחר שהתגלה כי לא היה קשר בין תופעות הלוואי אצל כמה מהנבדקים לבין החיסון.
1 צפייה בגלריה
חיסון קורונה אילוסטרציה
חיסון קורונה אילוסטרציה
ממשיכים לפתח את החיסונים
(ShutterStock)
חברת אסטרהזניקה שפיתחה את החיסון יחד עם אוניברסיטת אוקספורד, עצרה את השלב השלישי של המחקר בתחילת ספטמבר, לאחר שאחד הנחקרים לקה בפגיעה בעמוד השדרה. חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון עצרה את המחקר ב-12 לאוקטובר לאחר תופעת לוואי אחרת שהתגלתה אצל אחד הנחקרים.
לאחר בדיקות נרחבות, התברר כי לא נמצא כל קשר בין החיסון לבין תופעות הלוואי, ואתמול (ו') הודיעו שתי החברות כי הן חוזרות לסיים את השלב השלישי והאחרון בניסוי בחיסוני הקורונה שייצרו.
פול מנגו, ראש צוות מדיניות במשרד הבריאות האמריקני, אמר כי הוא צופה שהחברות יגישו בקשה לאישור חיסון חירום במהלך המחצית השנייה של נובמבר, כלומר בתוך שלושה שבועות.
בנוסף לשתי החברות הללו, צפויה גם מודרנה להגיש בקשה דומה, לאחר שסיימה לחסן את 30 אלף הנבדקים, בחיסון מתוצרתה הניתן בשתי מנות.
מנגו עוד העריך כי עד סוף דצמבר 2020, יסיימו בארה"ב לחסן את האוכלוסיות בסיכון, וכי כל הקשישים יחוסנו עד סוף ינואר 2021.
מוקדם יותר בשבוע שעבר, הודיעה חברת פייזר כי גם היא תגיש בתוך חודש בקשת אישור שימוש חירום בחיסון נגד קורונה מתוצרתה. את החיסון פיתחה פייזר עם חברת BioNTech הגרמנית.
החיסון BNT162 מכיל חלבונים שונים שכשמוזרקים לגוף, גורמים לו "לחשוב" שמדובר בנגיף קורונה אמיתי, ולייצר נגדו נוגדנים שינטרלו את הנגיף. להערכת החברה, עד סוף שנת 2020 יצליחו לייצר מיליוני מנות חיסון, ומאות מיליוני תרכיבים במהלך שנת 2021.

המדינות שכבר החלו לחסן

מעל 90 חיסונים נמצאים כיום בשלבי ניסויים פרה קליניים, בהם נבדקת השפעתם, בטיחותם ויעילותם על בעלי חיים. שלבים אלה כוללים ניסוי בבעלי חיים מקבוצת המכרסמים (עכברי וחולדות מעבדה) ובהמשך נבדק החיסון גם ביונקים עד לרמת היונקים הגבוהה ביותר הקרובה לאדם – הקופים.
שלבי הניסויים הקליניים מתבצעים בבני אדם: בשלב הראשון בו נבדקת בטיחותו של החיסון והמינונים הבטוחים לאדם, נמצאים כעת 29 תרכיבים. בשלב 2 של הניסויים נמצאים כעת 14 תרכיבים. בשלב זה נבדקת בטיחות החיסון על קבוצה גדולה יותר של מאות נבדקים מתנדבים, ובתוך כך נבדקת יעילותו של החיסון, כלומר היווצרות נוגדנים ותאי T האמורים לנטרל את נגיף הקורונה ולאותת למערכת החיסון להשמיד אותו בטרם ישתכפל ויגרום למחלה.
שלשום (ה') החל ה-FDA בדיונים לקראת מתן אישורי החירום לחיסוני הקורונה. ב-FDA אמרו כי לא יתפשרו על נושא הבטיחות, וכי ידרשו לפחות חודשיים של שימוש בחיסונים. בכוונת ה-FDA גם לפנות לציבור לקבלת חוות דעתם על מתן אישורים כאלה.
כאמור, 11 מהחיסונים בשלב 3 האחרון, מתקרבים לשלב סיום החלק הקליני וסיכום התוצאות. אולם העיכוב המרכזי הוא בהמתנה להדבקת המתחסנים בנגיף הקורונה, אז ניתן יהיה להגיע למסקנות על יעילות החיסון. בינתיים, חלק מהמדינות לא המתינו לסיום הניסויים, וכבר אישרו חיסון של התושבים.
בסין אישר הממשל להתחיל לחסן חלק מהאוכלוסייה בשני החיסונים הסיניים של החברות קנסינו וסינופארם. החל מחודש אוגוסט, החלו לקבל את החיסונים אנשי צבא שהסכימו לכך. גם רוסיה, ערב הסעודית, פקיסטן ואיחוד האמירויות החלו לחסן את התושבים שהתנדבו להיות הראשונים שמקבלים את החיסון נגד קורונה.
על פי ההערכות, חוסנו עד כה יותר מחצי מיליון תושבים במדינות הללו בחיסוני הקורונה הסיניים והרוסיים, בנוסף לכ-300 אלף שקיבלו את החיסונים במחקרים השונים.
עד כה, לא דווח על הדבקה של מי מהנחקרים. החיסונים נמצאו עד עתה בטוחים, ותופעות הלוואי שנרשמו כללו עליית חום, אדמומיות וכאב קל במקום ההזרקה, שחלפו תוך כמה ימים.