אלרגיה לחלב ואי סבילות ללקטוז - שתיהן נגרמות בתגובה לצריכה של מוצרי חלב, אבל שונות מאוד זו מזו במאפיינים שלהן ובדרכי הטיפול. לרגל חג השבועות, שכבר מזמן הפך לחגיגה של מאכלי חלב, בואו נעשה קצת סדר במושגים.

אלרגיה לחלב: סכנת שוק אנפילקטי

אלרגיה לחלב היא תגובה חיסונית לא תקינה לחלבוני חלב. התופעה שכיחה יותר בילדות, כאשר ילד שאלרגי לחלב פרה בדרך כלל יהיה אלרגי גם לסוגי חלב אחרים. חלק מהתינוקות אלרגיים לכל סוגי החלב, כולל לחלב אם, ובמקרה כזה הם יזדקקו לפורמולה מיוחדת. חלק אחר יונקים חלב אם ללא בעיה, למרות האלרגיה.
התגובה האלרגית מופיעה בדרך כלל זמן קצר לאחר צריכת המוצרים המכילים חלב. תסמיני האלרגיה יכולים להופיע בדרגות קושי שונות וכוללים: אורטיקריה (סרפדת, כמו פגיעה מסרפד), נפיחות, אודם, כאבים בעור וסביב הפה, נפיחות של השפתיים, הלשון או הגרון, שיעול וקוצר נשימה, הקאות.
בשלבים מאוחרים יותר יכולים להתפתח שלשול, לעתים מלווה בדם, כאבי בטן, עיניים דומעות, ובתינוקות גם עוויתות בבטן. ההתקף האלרגי יכול להגיע לכדי שוק אנפילקטי, הגורם לחנק ומוות. שוק אנפילקטי כתוצאה מאלרגיה לחלב מתקרב בשיעורו לזה הנגרם כתוצאה מאלרגיה לבוטנים ואגוזים.
קראו עוד:

שיעור הסובלים מאלרגיה לחלב באוכלוסייה הכללית קטן מאחוז אחד, ואצל פעוטות מתחת לגיל שלוש שיעורו נע בין שניים לשלושה אחוזים. לצורך אבחון האלרגיה מומלץ לפנות למומחה לאלרגיות.
הטיפול באלרגיה כולל הימנעות מכל סוגי החלב ומוצריו. במקרים רבים, האלרגיה לחלב נחלשת עם השנים.

זו לא מחלה: אי סבילות ללקטוז

רגישות או אי סבילות לחלב/ללקטוז היא תופעה שונה לחלוטין, שאינה תגובה אלרגית ואינה מערבת את המערכת החיסונית.
1 צפייה בגלריה
אלרגיה לחלב או  אי סבילות ללקטוז
אלרגיה לחלב או  אי סבילות ללקטוז
אלרגיה לחלב או אי סבילות ללקטוז?
(צילום: Shutterstock)

לקטוז הוא סוג של סוכר שנמצא בחלב, ואשר במצב תקין מפורק במעי על ידי אנזים בשם לקטאז לשני סוכרים פשוטים - גלוקוז וגלקטוז. רגישות או אי-סבילות לחלב, או בעצם ללקטוז, נובעת ממחסור באנזים הלקטאז.
גורמי הסיכון להופעת אי סבילות ללקטוז הם: גיל, מוצא, מחלות מעיים וטיפולים אונקולוגיים. אי סבילות ללקטוז מתפתחת בדרך כלל עם הגיל, משום שכמות הלקטאז בגוף נוטה לרדת ככל שמתבגרים. ישנן דרגות שונות של אי סבילות, בהתאם לכמות הלקטאז המופרש בגוף: החל ממי שאינם מסוגלים לצרוך חלב ומוצריו כלל וכלל, דרך כאלה שיכולים לצרוך חלק ממוצרי חלב פרה בכמות קטנה, או מגיבים טוב יותר למוצרי חלב עיזים או כבשים, ועד למי שמפתחים תסמינים רק כשהם צורכים מוצרי חלב בכמות גדולה.
אי סבילות ללקטוז איננה מחלה, אבל הסימנים שלה מאוד לא נעימים וכוללים כאבי בטן, גזים, נפיחות בבטן, בחילות, הקאות ושלשולים. התסימנים מתפתחים בדרך כלל בין חצי שעה לשעתיים אחרי צריכת חלב ומוצריו
אי סבילות ללקטוז איננה מחלה, אבל הסימנים שלה מאוד לא נעימים וכוללים כאבי בטן, גזים, נפיחות בבטן, בחילות, הקאות ושלשולים. התסימנים מתפתחים בדרך כלל בין חצי שעה לשעתיים אחרי צריכת חלב ומוצריו.
האבחון לאי סבילות נעשה על ידי רופא גסטרו בבדיקת מימן בנשיפה, לאחר שתיית תמיסת לקטוז סטנדרטית. יחד עם זאת, חלק האנשים עם ספיגה לקויה של לקטוז אינם חשים בתסמינים (ולכן לא ייבדקו) ולחלק מהאנשים שמדווחים על התסמינים - אין למעשה ספיגה לקויה של לקטוז. לכן, השכיחות האמיתית של אי סבילות ללקטוז אינה ידועה.
היום יש יותר ויותר מוצרי חלב דלי לקטוז ואפילו נטולי לקטוז, שהלוקים באי סבילות ללקטוז יכולים לצרוך. כן ניתן להיעזר בתכשירים המכילים לקטאז, בנוזל או בטבליות, לפני אכילת מוצרי חלב.
פרופ' אולגה רז היא חוקרת ומרצה במחלקה למדעי התזונה באוניברסיטת אריאל