מותה של אושר דרעי בת ה-22 לאחר שקיבלה בטעות קינוח חלבי שבמסעדה בשרית, היה מקרה של רשלנות שניתן היה למנוע.
2 צפייה בגלריה
אושר דרעי נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
אושר דרעי נפטרה לאחר שאכלה קינוח חלבי במסעדה
אושר דרעי ז"ל
(מתוך פייסבוק)
בקיץ 2011, נערה בתל אביב אכלה מעדן שהכיל אגוזי לוז ונפטרה מתגובה אלרגית. בסמוך לאירוע צלצלתי לח"כ דאז, ד"ר רחל אדטו (קדימה) והצעתי כי תפעל בכנסת לחוקק חוק או תקנות המחייבות הצבת מזרק אוטומטי המכיל אדרנלין במסעדות.
מזרק כזה קיים שנים רבות בשוק "אפיפן" ומחירו בישראל כ-200 ש"ח. אין צורך בקירור. ההפעלה פשוטה וברורה ומוסברת (או חייבת להיות מוסברת) לכל מטופל שמאובחן באלרגיה מסוג אנפילקטי למזון.
כשנה לפני כן, בעקבות סדרת אסונות רובם מאלרגיה לחלב, ייסדתי באסה"ר (עתה שמיר) מרכז לריפוי מאלרגיה למזון. המרכז פועל במרץ עם אחוזי הצלחה גבוהים אולם רשימת ההמתנה לטיפול ארוכה מאד.
2 צפייה בגלריה
פרופ' יצחק כץ
פרופ' יצחק כץ
פרופ' יצחק כץ

האלרגיה השכיחה ביותר - לחלב

מעט רקע ומספרים. רק מזונות ספורים נכללים בקטגוריה של אלרגיה אנפילקטית למזון. חלב, ביצים, שומשום, בוטנים אגוזים (קשיו, פיסטוק, לוז, מלך, פקאן), דגים ופירות ים. הרבה פחות שכיחים שקדים, כוסמת ועוד.
אלרגיה למזון מאובחנת ללא כל קושי על ידי רופא מומחה לאלרגיה, בדרך כלל בינקות. רוב התגובות למזון מתרחשות בגיל מאד צעיר, אבל תגובות אלו הרבה פחות מסוכנות. למעשה, מקרי מוות נדירים בגיל צעיר משש שנים. חלק גדול מהאלרגיות גם חולפות מעצמן.
האלרגיה השכיחה והקטלנית ביותר בישראל היא האלרגיה לחלב. כ-0.5% מהילודים סובלים מאלרגיה זו (כ-900 לשנה) כ-60% נרפאים עצמונית. אולם, אלו שנשארים אלרגיים, הם בסכנה לתגובה קטלנית. גם לאלרגיה לבוטנים, שומשום, אגוזים ודגים מאפיינים דומים.
בסך הכל, אני מעריך כי מספר החולים האלרגיים המצויים בסכנה עומד על כ-20 עד 30 אלף. החולים המאובחנים מקבלים או אמורים לקבל הנחיות לשאת מזרק "אפיפן", אבל לצערנו יש לא מעט המזלזלים בהנחיה זו.
על רקע זה ניסחנו ב-2011 יחד עם ד"ר אדטו תקנות המחייבות מסעדות, בתי ספר וגנים להחזיק מזרק אחד. אני הצעתי כי מזרק זה יהיה בערכה לכיבוי אש. ח"כ לשעבר ד"ר אדטו פעלה, אולם המחוקקים פעלו לאט והכנסת פוזרה בטרם הופעלו התקנות.
בכנסת הבאה רתמתי את ח"כ יפעת קריב (יש עתיד) שבנה, האלרגי לחלב, היה מטופל שלי. היא פעלה במרץ אך שוב הכנסת פוזרה בטרם יישום.
בכנסת הבאה ח"כ (לשעבר, ליכוד) יהודה גליק (אלרגי לבוטנים בעצמו) הצליח להעביר תקנות ברוח זו אולם הלובי של המסעדנים גרם לכך שתקנות אלו חלים רק על גנים ובתי ספר.
לפחות כעשרה מקרי מוות מחלב ועוד מספר מקרי מוות משומשום, בוטנים אגוזים ודגים נרשמו בישראל. כולם יכלו להימנע בהוראה פשוטה וקלה ליישום.
אני משוכנע שגם בעידן ה"פריטטיות" ניתן להתקדם ולהרחיב את התקנה לבתי אוכל ולמטוסים המהווים את המקום המסוכן ביותר לחולים אלרגיים.
כמעט 100% ממקרי המוות מתרחשים בחולים אשר מודעים לאלרגיה שלהם, אולם לא מודעים כי המזון המוגש להם מכיל את המזון אליו הם אלרגיים ובגלל סיבות כאלו ואחרות לא מצוידים במזרק.
אנא, מחוקקים התעשתו ופעלו.
פרופ' יצחק כץ. פרופ' מן המניין (אמריטוס) אוניברסיטת תל אביב. רופא עצמאי במכבי.