משפחתו של מיכאל וולגון, ניצול שואה בן 92 מעכו, שהגיע לבית החולים רמב"ם בחיפה עם דימום מוחי ונפטר ממוות מוחי, הסכימה לתרום את איבריו על מנת להציל חיים: שתי הכליות שלו הושתלו בגופם של שני גברים בני 74 בבית החולים רמב"ם, והכבד הושתל באישה בת 75 בבית חולים הדסה בירושלים. המושתלים מתאוששים מהניתוח ומרגישים טוב.
קראו עוד:
לפי המרכז הלאומי להשתלות, ידוע רק על מקרה אחד נוסף, בטקסס, של אדם, גם הוא בן 92, שאיבריו הושתלו, כך שהמקרה הנוכחי מהווה שיא עולמי שמשתווה אליו. "היה לנו חשוב לתרום את האיברים שלו כדי שהוא ימשיך לחיות ולהיות צדיק גם אחרי מותו", אמרה נכדתו של וולגון, טלי.
נכדתו של מיכאל וולגון: "אהבנו אותו מאוד. בעיניי הוא היה צדיק, מלאך, ועכשיו הוא ממשיך להיות כזה, כשהאיברים שלו חיים אצל אנשים אחרים"
וולגון נולד ב-15 באפריל 1929, כך שהיה כמעט בן 92. "הוא היחיד ששרד את השואה מכל משפחתו", הוסיפה. "היו לו שני אחים גדולים ואחות קטנה, וכולם - גם הוריו וגם משפחתו המורחבת - נספו בשואה. אחרי שהמשפחה הגיעה לגטו דומברוביצה שבפולין, אבא שלו הצליח לעשות חור בגדר התיל שהייתה מסביב לגטו, ולהבריח אותו מתחתיה, וכך הוא הצליח לברוח ליערות, שם החביאו אותו אצל משפחה אוקראינית. אחרי המלחמה הוא עבד באוקראינה כווטרינר והכיר את סבתא שלי ז״ל. לפני 30 שנה הם עלו לארץ".
4 צפייה בגלריה
מיכאל וולגון
מיכאל וולגון
"פריצת גבולות מבחינת גיל התורם": מיכאל וולגון ז"ל
וולגון הותיר בן אחד וארבעה נכדים. "בעשר השנים האחרונות שלו הוא גר לבד בעכו, והמשפחה נהגה לבקר אותו שם, עושה לו קניות ומכינה לו אוכל", מספרת הנכדה. "אהבנו אותו מאוד. בעיניי הוא היה צדיק, מלאך, ועכשיו הוא ממשיך להיות כזה, כשהאיברים שלו חיים אצל אנשים אחרים".
לחתימה על כרטיס אדי - לחצו כאן
ד"ר תמר אשכנזי, מנהלת המרכז הלאומי להשתלות, הסבירה שגילו של התורם אינו מהווה מרכיב מרכזי בהצלחת ההשתלה. "המרכיב המשמעותי יותר הוא תפקודו של האיבר", אמרה, "ואותו ניתן לבחון באמצעות בדיקות. כבר ידוע לנו שכבד וכליות ניתן לקחת מתורמים מבוגרים. בשנים האחרונות, עם העלייה במודעות לתזונה בריאה ולפעילות גופנית, הגיל הביולוגי של האנשים צעיר מגילם הכרונולוגי, ולכן העלינו את גיל התורמים בכל האיברים, כל איבר לפי מאפייניו".
4 צפייה בגלריה
מיכאל וולגון
מיכאל וולגון
"בעיניי הוא היה צדיק, מלאך": וולגון עם נכדתו טלי
את ההשתלה בהדסה ביצעו ד״ר עבד חלאילה, מנהל יחידת ההשתלות בהדסה, יחד עם ד״ר אשרף אימם וד״ר עודד ארזי, מנתחים בכירים ביחידת ההשתלות. ד״ר עבד חלאילה, מנהל יחידת ההשתלות בהדסה עין כרם, אמר: ״מי שממתין לכבד במשך כל כך הרבה זמן, יודע כמה שהתרומה היא בבחינת הצלת חיים- הענקת חיים מחדש. אני שמח עם ח׳דרה, המושתלת, ועם המשפחה שלה, ויודע שהיא קיבלה כבד מצויין מהתורם המבוגר ביותר בארץ. הכבד נקלט היטב וח׳דרה מתאוששת לאט לאט ובאופן משביע רצון. מבחינתנו - ביצוע השתלת כבד מאדם מבוגר היא בהחלט אתגר לא מבוטל, והיא מצריכה צוות מנתחים מנוסה בניתוחים מורכבים ועדינים, אף יותר מהרגיל במקרי השתלה״.
4 צפייה בגלריה
מושתלי אמב"ם
מושתלי אמב"ם
מימין: ד"ר ארזי, דר אימם, במרכז - החולה, ד"ר חלאילה
(צילום: דוברות הדסה)
ד"ר אבי ויסמן, סגן מנהל רמב"ם, הוסיף: "מדובר במקרה של הצלת חיים, שפורץ את הגבולות שהיו מקובלים עד כה מבחינת גיל התורם. זו משימה מהסוג שמחייבת נכונות של צוות, שכולל מתאמי השתלות וכמובן מנתחים מיומנים".
4 צפייה בגלריה
מושתלי אמב"ם
מושתלי אמב"ם
מושתל הכליה חנוך שיינר בן ה-74 עם אח מהמחלקה הנפרולוגית ברמב"ם
(צילום: דוברות רמב"ם)