בשיתוף פורום Reboot
לפני עשרים שנה חליתי בדלקת מפרקים שגרונתית - מחלה אוטואימונית כרונית הפוגעת במפרקים ועלולה לגרום להריסתם. במהלך הביקור הראשון אצל הרופא, גיליתי לתדהמתי שיש תרופה למחלה אבל שהקופה לא תאשר את הטיפול. הבנתי שאני חייבת להיות שותפה מלאה בניהול המחלה – להיות חולה מועצמת ומעורבת.
צפו בשיחת הבריאות של הילי וואלך:
חולה מועצם, או מעורב, הוא חולה שיש לו את הידע, המיומנות, הביטחון העצמי והנטייה לקחת אחריות על הבריאות האישית שלו. הוא מרגיש נוח לשוחח בגובה העיניים עם הצוות הרפואי, הוא יודע לשאול את השאלות הנכונות, והוא מעורב בהחלטות הקריטיות.
מחקרים מראים שחולים מועצמים הם בריאים יותר לאורך זמן. מטופלים חסרי יידע וביטחון, וחולים כרוניים במשטר תרופתי מורכב, נמצאים בסיכון מוגבר לאשפוז חוזר לאחר שחרורם מבית החולים. לטענת החוקרים, מצב זה היה נמנע אם החולים היו מעורבים יותר. החוקרים המליצו להעצים את החולים באופן יזום בכדי להגביר את יכולתם לקחת אחריות לניהול המחלה, ואת הביטחון שלהם לעשות זאת. אני החלטתי לעשות זאת!
כל חולה חייב להכיר את המונח "הסכמה מדעת" - מונח חוקי המעוגן בחוק, שפירושו שחולים חייבים להסכים לכל טיפול רפואי שניתן להם וכדי לאפשר זאת הרופא מחויב למסור למטופל את כל המידע הרפואי הנדרש, מוקדם ככל הניתן, ובאופן שיאפשר למטופל לקבל החלטה מרצון וללא תלות. מצד שני חשוב שהחולה ישאל שאלות, יחקור ויבדוק לעומק אודות הטיפול או הניתוח שהרופא ממליץ לו עליו.
ל'הסכמה מדעת' יש שתי משמעויות: הראשונה היא – ה'הסכמה' אך לא פחות חשוב מכך – 'מדעת' – להבין מה הטיפול שהוצע. הרופא מצידו חייב, על פי חוק, לתת את כל המידע הרלוונטי, וזאת כדי שהחולה יוכל לקבל החלטה מושכלת, ומבוססת על מידע.
רק לאחר שהמטופל קיבל את המידע הרפואי, הבין את משמעות הטיפול והאפשרויות האחרות העומדות בפניו - כולל טיפולים שקופת-החולים, אולי, מעדיפה שלא לתת (כי הם יקרים יותר, כמו שהיה במקרה שלי), ונתן הסכמתו – רק אז יינתן הטיפול. במידה והמטופל לא נתן את הסכמתו, נפגעת זכות זו העומדת לו מתוקף חוק זכויות החולה, והוא יהיה זכאי לפיצוי נוסף ונפרד, בגין אותה פגיעה באוטונומיה.

להלן מספר טיפים להתנהלות נכונה:

הגיעו לרופא מוכנים - לימדו כמה שיותר על המחלה ועל אפשרויות הטיפול הקיימות. העזרו בעמותות החולים הרלוונטיות ובמידע באתרים מוסמכים בלבד.
אל תחששו מהרופא - אל תהססו לשאול שאלות ולדרוש לקבל את כל המידע על הטיפול המוצע ועל טיפולים חלופיים.
במידה ונגרם לכם נזק או חוויתם תופעות לוואי קשות, ניתן לפנות לעורך דין מומחה בתחום הרשלנות הרפואית, על מנת שיבדוק את המקרה ויברר אם יש עילת תביעה נגד הרופא או המוסד הרפואי, בגין הפרת הזכות להסכמה מדעת.
אם זכות ההסכמה מדעת אינה מכובדת - פנו למוקד פניות הציבור בקופת החולים. אם סורבתם – פנו לנציבוּת קבילוֹת הציבור במשרד הבריאות.
הסתייעו באגודה לזכויות החולה ובעמותות החולים הרלוונטיות, היכולות לספק לכם מידע וסיוע ללא עלות.

אז בפעם הבאה כשאתם הולכים לרופא, זכרו:

הסכמה – אתם חייבים להסכים! או שלא...
מדעת – אתם צריכים להבין מה הטיפול שהוצע לכם.
הילי וואלך היא יו"ר ומייסדת עמותת מפרקים צעירים, המסייעת לחולים בדלקות מפרקים ומעניקה להם תמיכה וכלים העומדים לרשותם במישור האישי והמשפחתי.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות