היערכות חירום של בתי החולים מחשש לקריסת המערכת הרפואית: בתי חולים הודיעו היום (ב׳) על ביטול החופשות וההשתלמויות לרופאים ואחים, וצמצום נוכחות הרופאים בבתי החולים. בשערי צדק ובאיכילוב כבר מיישמים מתכונת בדיקות מרחוק בחלק מהמחלקות, ברמב"ם ובשיבא מכריזים על חלוקת עבודה לצוותים מצומצמים.
במשרד הבריאות דיווחו עד כה על 2,595 אנשי צוות רפואי בבידוד, לאחר חשיפה לחולה קורונה, מתוכם 20 אנשי צוות מאומתים כחולים בווירוס. מספר הרופאים שנמצאים בבידוד מגיע ל- 864, ומספר האחיות 823. בתוך כך, הכריז המרכז הרפואי שיבא על חלוקת עבודה לצוותים במשמרות של 12 שעות לכל צוות, במטרה לצמצם ניטרול של צוותים בשל הדבקה המונית.
בישיבת חירום שהתקיימה הבוקר במרכז הרפואי איכילוב, הוחלט על צמצום נוכחות רופאים בבית החולים, זאת על רקע שני רופאי בית החולים שנדבקו בווירוס הקורונה בתוך יממה. לחלק מהרופאים יוקמו תחנות עבודה בבית, והם יעניקו יעוצים רפואיים בגישה מאובטחת מביתם למחשבי בית החולים, דרכה יוכלו לעיין בצילומי ההדמיות, תוצאות המעבדות, ובעת הצורך גם יוכלו בהמשך לנהל שיחות וידאו עם המטופלים.
4 צפייה בגלריה
שני רופאים נדבקו בקורונה ביממה: בית החולים איכילוב
שני רופאים נדבקו בקורונה ביממה: בית החולים איכילוב
שני רופאים נדבקו בקורונה ביממה: בית החולים איכילוב
(צילום: מוטי קמחי)
אתם שאלתם: ד"ר איתי גל משיב על שאלות הגולשים הבוערות על קורונה

בבית החולים שערי צדק כבר החלו ליישם מתכונת של בדיקות מרחוק. רופאי המחלקה הנוירולוגית ורופאי מחלקת רפואת הנשים, ביצעו בדיקות למטופלות ומטופלים באמצעות שיחות וידאו, ובדקו נושאים מרכזיים בתהליך הטיפול בהם. לאחר הבדיקה והאבחון, כתבו הרופאים את סיכום הבדיקה, מרשמים לתרופות ולבדיקות, ואלו נשלחו באופן דיגיטלי הן למטופל והן לקופת החולים להמשך הטיפול. בשערי צדק מתכוונים להרחיב את מערך הבדיקות מרחוק למרפאות ומחלקות נוספות.
4 צפייה בגלריה
הצוות המטפל ליד המוניטור של חולה מספר 16
הצוות המטפל ליד המוניטור של חולה מספר 16
הצוות המטפל ליד המוניטור של חולה מספר 16, בית החולים פוריה
(צילום: אלעד גרשגורן)
4 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי בפוריה קורונה
הצוות הרפואי בפוריה קורונה
הצוות הרפואי בפוריה מתמגן לפני טיפול בחולי קורונה
(אלעד גרשגורן)
גם בית החולים רמב"ם בחיפה נערך לצמצום שהיית צוותים רפואיים בבית החולים. המרכז הרפואי הגיש למשרד הבריאות בקשה לאישור עבודות צוותים במתכונת של 12 שעות - 12 שעות, בדומה למודל בו החל לפעול בית החולים שיבא. בנוסף, נערך בית החולים לעבודת הרופאים מהבית. "אנחנו חייבים לדאוג להגנה מקסימלית של הצוותים הרפואיים", אמר ל-ynet ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים, "אם רופא לא חייב להיות נוכח פיזית בבית החולים, הוא יעשה זאת מהבית באמצעות הטלמדיסין. הרופאים הרדיולוגים יוכלו לפענח הדמיות מהבית, וגם רופאים יועצים אחרים יוכלו לתת את יעוצם מהבית. במקרה שבו יהיה צורך בבדיקה פיזית, נוכל להיעזר במכשיר הטייטו שיכול לתת מענה מלא לבדיקה הגופנית של המטופל".
בתוך כך, דיווחה עיריית חיפה כי בתיאום עם משרד הבריאות ייפתחו ביוזמתה בימים הקרובים קייטנות לילדי אנשי הצוותים הרפואיים, העובדים בשלושת בתי החולים בעיר. הקייטנות יופעלו במימון עירוני ויתקיימו בשעות הבוקר בבתי-ספר בעיר בקבוצות של עד עשרה תלמידים בקבוצה. בסך הכל ישתתפו בקייטנות יותר מ-100 ילדים בגילאי גן ובית ספר יסודי.
ראש העירייה, ד"ר עינת קליש רותם, אמרה כי קיבלה השבוע מספר רב של פניות ממנהלי שלושת בתי החולים בחיפה, "וכן מרופאים ואחיות, תושבי חיפה, הזקוקים לתמיכה על מנת שיוכלו להמשיך ולתפקד כראוי. בשיתוף מחלקת החינוך ומשרד הבריאות פעלנו בעיריית חיפה לתת מענה מיידי לילדי הצוותים הרפואיים כבר בימים הקרובים".
4 צפייה בגלריה
בית החולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם
בית החולים רמב"ם
(צילום: מיקי קורן)
קופות החולים נערכות גם הן להרחבת שירותי האונליין וצמצום פעילות המרפאות. על פי הנחיות משרד הבריאות, ניתנה הוראה למבוטחים שלא להיכנס למרפאות במקרה של חום גבוה ושיעול. במקרה כזה, אמור החולה לפנות לשירותי האונליין של הקופה, ולקבל ייעוץ טלפוני או בוידאו-צ'אט מרופא שמחליט על המשך הטיפול, משדר מרשמים ובמקרה הצורך מפנה לחדר המיון.
שירותי בריאות כללית החליטו לצמצם שירותים לא דחופים כדי להקטין חשיפה של הציבור והצוותים להדבקה אפשרית ולצמצום מגעים שאינם הכרחיים. לפי שעה, בוטלו טיפולי שיניים שאינם דחופים, ובהם בדיקות מעקב, טיפולי שיננית, מעקב אורתודונטי, ובדיקות סקר. במקביל, התבקשו המנהלים בשטח להיערך להעברת פעילות של עובדים , אשר מטבע הדברים עיסוקם מאפשר זאת, לעבודה מהבית. גם זאת במטרה לדלל ולצמצם מגעים שאינם הכרחיים.
גם במכבי מצמצמים את הפעילות וקראו למטופלים להפחית את הפניה הפיזית למרפאות ולהשתמש בשירותים מרחוק. לשם כך מאפשרת הקופה ביקור טלפוני אצל הרופא האישי, אפליקציה המספקת מידע על האבחנה הסבירה. בבתי המרקחת מנוהלים התורים מחוץ לבית המרקחת כדי להימנע מהתהקלות, והמטופלים מוכנסים לפי התור לשטח בית המרקחת.
מניין חולי הקורונה בישראל עומד כרגע על 255. 4 מהחולים במצב קשה, 11 במצב בינוני. יתר החולים הוגדרו במצב קל, ו-4 מתוכם החלימו. אחד המאושפזים במצב קשה הוא קשיש בן 88 הסובל ממחלות רקע. הוא אושפז בבית החולים שערי צדק בירושלים, מצבו מוגדר יציב והוא אינו מונשם.
בעולם נמשכת ההדבקה ההמונית: עד כה אובחנו 171,027 נדבקים, ומניין הקורבנות הגיע ל-6,526. עם זאת, סין, בה החלה המגפה, ממשיכה להראות סימני האטה משמעותיים בהדבקות החדשות. ממאות הדבקות ביום, ירדו ההדבקות לכ-20 מקרים חדשים ביממה. ההאטה נובעת ממאמצי הסגר ההדוק שהורה המשטר הסיני, לצד אמצעי החיטוי המסיביים.