בתום דיונים שנמשכו כשנה, הוועדה שמינתה ההסתדרות הרפואית לבחינת קיצור התורנויות של הרופאים המתמחים בבתי החולים גיבשה את מסקנותיה. והמסקנות, שנחשפות לראשונה ב"ידיעות אחרונות", דרמטיות: אחרי שנים של גמגום ועמידה מהצד בכל הנוגע למאבק המתמחים, הוועדה ממליצה שההסתדרות הרפואית, שהיא הארגון היציג של רוב רובם של הרופאים, תתמוך רשמית בקיצור התורנויות.
מאבק הרופאים המתמחים:
חשוב להדגיש כי בשלב זה מדובר בהמלצה בלבד ושהדרך לקיצור בפועל של התורנויות המתישות של המתמחים, שנמשכות לא פחות מ-26 שעות רצופות, עוד ארוכה. עם זאת, ואף על פי שההמלצות אינן מחייבות, מסקנות והצעות הוועדה עשויות לשמש בסיס למשא ומתן העתידי על ההסכם הקיבוצי החדש לרופאים. ההסכם האחרון נחתם ב-2011, אך בהיעדר תקציב מדינה וממשלה נבחרת, המשא ומתן על ההסכם החדש טרם החל.
1 צפייה בגלריה
מאבק המתמחים
מאבק המתמחים
מאבק המתמחים
(צילום: יובל חן)
במסגרת המו"מ עם האוצר צפויה ההסתדרות הרפואית לדרוש תוספת תקנים למערכת הבריאות, ורמז למה שצפוי לקרות התקבל לאחרונה כשהסתדרות הרפואית הכריזה על שביתת אזהרה בת יום נוכח החשש שהאוצר יבטל תקנים שנוספו לבתי החולים בשל משבר הקורונה. אבל בשורה התחתונה לכולם ברור שטיפול שורש לבעיית אורך התורנויות של המתמחים ידרוש אישור של אלפי תקנים חדשים לבתי החולים, כך שהנטל יתחלק בין יותר רופאים.
הוועדה של ההסתדרות הרפואית גיבשה ארבעה מודלים לקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים, לפי תחומי ההתמחות, ובהמלצות הודגש כי דווקא עומס המטלות הלא־רפואיות המוטל על הרופאים שוחק ופוגע ברווחתם במקום העבודה. הפתרון, נכתב, קל יחסית ליישום על ידי שילוב של תפקיד עוזר רופא ועובדים אדמיניסטרטיביים במחלקות בתי החולים, כך שייקחו על עצמם משימות רפואיות פשוטות יחסית ומטלות פקידותיות תחת פיקוחו של הרופא.

ואלה ארבעת המודלים:

  • מודל 16/2 בימי חול: כאשר המשמרת מתחילה בשעה 15:00 ועד השעה 9:00 למחרת והתורן לא עובד בבוקר יום התורנות.
  • מודל 18/30: שבו שעות התורנות יהיו משעה 15:00 ועד 9:00 למחרת והמנוחה בין התורנויות תהיה של 30 שעות.
  • מודל ה"תורן המגשר": שבו תתבצע התורנות משעה 21:00 עד 8:00 בבוקר, כשלאחר סיום תורנות הלילה התורן נשאר לעבוד עד 12:00 (בתורנות זו התורן אינו זכאי ליום מנוחה).
  • המודל האחרון הוא מודל העבודה הקיים תחת שינויים משמעותיים: כשהעיקרי הוא הוספת תורני כוננויות חצי בכדי לאפשר זמן מנוחה לתורנים המלאים.
הוועדה, שהוקמה ביוזמת יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי ובראשה עומדים פרופ' רן טור כספא ופרופ' יוסף קלאוזנר, הורכבה מרופאים בכירים ותיקים לצד נציגות של המתמחים הצעירים.
היא הוקמה לפני כשנה, לאחר שבין גלי הקורונה המתמחים חידשו את מחאתם והסבירו שהמגפה רק המחישה את העובדה שהם אלו שמחזיקים בפועל את המחלקות למרות שהם נופלים מהרגליים. יש לציין כי הוועדה אמורה הייתה להגיש את מסקנותיה תוך חודשים בודדים, ואולם עד כה לא עשתה זאת. גורמים במערכת הבריאות, ובראשם ארגון "מרשם" שהוביל את המחאה של המתמחים, טען כי הדחייה מצביעה על כך שהוועדה נועדה למעשה "לקבור" את המחאה. עוד יצוין כי חלק מהמודלים המוצעים, ובהם מודל 16/2, כבר הוצגו בעבר על ידי "מרשם".