בשיתוף Reboot
את אתגרי הבריאות של 2020, מנקודת מבטי, אני יכולה לסכם בשתי מילים: וירוס וסרטן. מי שייצג אותם, בעיניי, הם: הקורונה ומירית הררי. לאחרונה אני מלאת מחשבות לגבי מה עשינו ולמדנו בשנה הזו שיצייד אותנו עם תיק כלים ולקחים להתמודד עם משברי הבריאות שמחכים לנו בפתח? ומה בין ההתמודדות עם מגפת הקורונה וההתמודדות עם מחלת הסרטן.
ההתמודדות עם מגפת הקורונה גילתה עד כמה שבירה המציאות הבריאותית של כולנו. היא לימדה אותנו ענווה, היא לימדה אותנו כי גם המומחים המנהלים, מושכי החוטים, בעלי הניסיון, ואנשי מקצוע יודעים לנתח ולצייר גרפים ומדדים
אבל לא יכולים לנבא, וכרגע גם לא בהכרח לרפא. הם לא תארו עד כמה המגפה הזאת הולכת להשתלט לנו על החיים.
ההתמודדות עם מגפת הקורנה הדגימה שוב לכולנו עד כמה אנחנו חוששים מחולי, עד כמה אנחנו מתחבאים מאחורי מסכות ובורחים מאיבוד שליטה על החיים שלנו. עד כמה אנחנו מפחדים ממחלות.
ההתמודדות עם מגפת הקורנה התנהלה בכאוס ומתוך הפחד לחלות והפחד ניהל אותנו. ככל שהווירוס התפשט, המחלה קיבלה שליטה על חיי היומיום שלנו - האם נעבוד, עם מי נפגש, מתי, איך ולמה. חולי הקורונה- הפך למרכזי וכל חולי וכאב אחר הפכו למשניים.
נשאלת השאלה, בצל הקורונה הגם סרטן הפכה להיות מחלה משנית? ומה בין ההתמודדות עם מגפת הקורונה וההתמודדות עם מחלת הסרטן?
המשותף לשתיהן הוא ללא הספק הפחד. החשש מהבשורה, משינוי הסטטוס ומכך שמאותו רגע של אבחנה החיים כבר לעולם לא יהיו כמו קודם. לא הכרתי אישית את מירית הררי. הייתי מבין עוקביה הרבים באינסטגרם וגם את זה לא עשיתי בתחילה באדיקות. הבחירה לעקוב אחריה הייתה לי אפילו קצת מוזרה בתחילה, כי הרי בחיי היומיום שלי – זה העולם שלי, זו העשייה שלי - לבשר למטופלים שהם חולים בסרטן הדם, להעניק טיפול, להכיר אותם ואת המשפחות שלהם ואת תופעות הלוואי מהן הם סובלים.
תפקידי להיות בו זמנית חלק כה משמעותי בחייהם ומצד שני חלק שהם לא בחרו בו- והופיע בחייהם בעל כורחם. לאט לאט – גם אני התמכרתי למירית. בתקופה של חוסר וודאות עולמית חולת סרטן לבלב נתנה את המסר הכי וודאי וברור לגבי המציאות של אדם חולה.
היא לא פחדה ממה שהמחלה תעשה לה כי היא נשארה מבפנים אותו אדם. היא לא פחדה לראות את הכאב- כי היא הכירה אותו. היא לא פחדה לראות את הסוף בעיניים, לדעתי האישית היא אפילו קרצה לו. היא לא נתנה לפחד לנהל אותה.
לא אחת אני חושבת על מה שעברנו ועשינו בשנה הזו, שאולי יצייד אותנו עם תיק כלים ולקחים כיצד להתמודד עם משברי הבריאות שמחכים לנו בפתח.
וגם שוב - מה בין ההתמודדות עם מגפת הקורונה וההתמודדות עם מחלת הסרטן. השעורים שמירית הררי ומגפת הקוביד 19 לימדו אותנו הם שאסור ששום מחלה תעצב את מי שאנחנו. מחלה לעיתים הופכת להיות חלק מהחיים. היא פיסת חיים שאפשר לחיות אותה עם הרבה אושר, שכן מחלה לא ניתן לנהל מתוך פחד אלא אך ורק מתוך הסתכלות על הטוב והרע שבה כמו כל דבר אחר בחיים. להתמודד עם מחלה זה לא לצאת למלחמה אלא יותר כמו פתח לעשות שלום.
צפו בשיחת הבריאות של פרופ' תמר תדמור:
פרופ' תמר תדמור היא מנהלת המכון ההמטולוגי ובנק הדם במרכז הרפואי בני ציון.
שיחת הבריאות בשיתוף פורום ריבוט המעודד חדשנות ויזמות ישראלית במערכת הבריאות ואת השיח הציבורי בתחום. שיחות בריאות נוספות
בשיתוף Reboot